Med hjälp av Google Docs kan du enkelt skapa avancerade formulär och få svaren samlade i ett och samma dokument. Du kan anpassa formuläret lite mer än vad du kan med Hemsida24:s egna funktion.
- Visa exempel på färdigt fomulär
- Visa exempel på dokument med insamlade svar (går att exportera till t ex Excel)
I detta inlägg visar jag steg för steg hur du gör.
Har du ett Google-/Gmailkonto så har du automatiskt tillgång till Google Docs och behöver såldes inte skapa ett nytt. Du kan även skapa ett nytt konto på följande adress:
Med hjälp av formulär-byggaren kan du enkelt skapa ditt egna formulär:
Nu är det dags att lägga in formuläret på din hemsida. Observera att formuläret kan se ut att vara avklippt. Det kommer att se normalt ut först efter att du publicerat det!
När du publicerat formuläret ser det ut som om det är en del av din hemsida (se exempel). Nu är det bara att vänta på att besökare fyller i formuläret.
Varje gång någon fyller i formuläret så hamnar informationen i ett kalkylark på Google Docs (se exempel).
Du kan enkelt exportera formulärsvaren till t ex Excel (så här gör du).
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet här nedanför!
Mikael Öhrén,
produktutvecklare
Det går att ställa in så att du får ett mail varje gång någon fyller i formuläret. Gör så här:
- I menyn, välj ”Verktyg” och sen ”Meddelanderegler” (Se bild)
- Kryssa för att meddela dig när ”En användare har skickat in ett formulär” (Se bild)
- Kryssa för att meddela dig ”E-post – på en gång” (Se bild)
Du kommer nu att få ett mail varje gång någon fyller i formuläret.