Skrikigt rosa eller gräddvitt? Många färger eller en avskalad palett? Det kan vara svårt att välja färger till sin hemsida, men samtidigt är det ett viktigt beslut för hur din sida kommer att tas emot. Här har vi samlat de bästa tipsen för att hitta färger som får din hemsida att sticka ut – eller smälta in!
Är du pålitligt grå eller vänligt gul?
Precis som med kläder och inredning säger de färger vi använder någonting om vilka vi är. Dessutom påverkas vi både psykiskt och fysiskt av olika färger. Forskning har exempelvis visat att grönt motverkar sjukfrånvaro på arbetsplatser, och färgen rosa har en mätbart lugnande effekt på aggressiva personer. Beroende på hur du använder färger på din sida kan du alltså styra över dina besökares humör och känslor.
Hur ska du då tänka när du väljer färger för din hemsida? För det första är det bra att fundera över hur du vill få människor att känna sig när de kommer in på din sida. Så här brukar en traditionell uppställning av färger och de känslor de väcker hos oss se ut:
Vit = Ren, oskyldig
Röd = Stark, modig, passionerad
Gul = Glad, vänlig, optimistisk
Brun = Varm, jordnära, mogen
Grön = Naturlig, lugn, avslappnad
Blå = Säker, seriös, traditionell
Rosa = Feminin, romantisk, sanningsenlig
Grå = Stark, pålitlig, auktoritär
Svart = Mäktig, formell, teknisk
Fråga dig alltså först vad du vill marknadsföra och hur du vill att dina kunder ska uppleva sidan. Om du har en e-butik som säljer ekologiska hälsoprodukter kanske gröna toner passar bättre än röda för att framhäva produktens naturlighet, och om du driver en advokatfirma kan blå eller grå färger hjälpa dig att signalera trygghet och seriositet för besökaren. Tänk på att färger också kan bära på negativa egenskaper: blått kan exempelvis upplevas som kallt av vissa, och svart kan framstå som sterilt eller ogästvänligt i fel sammanhang.
När du har valt en inriktning för ditt färgschema är det bra att ta fram en palett med flera färger som matchar varandra. Det är en mindre bra idé att ha starka och kontrasterande färger på en hemsida: undvik alltså stark orange och bjärt grön bredvid varandra. Att ha för många färger kan också skapa ett rörigt intryck: välj istället tre till fyra färger som matchar din grundfärg och håll dig till dem.
Om du är osäker på hur du ska börja kan en bra idé vara att utgå från ett fotografi för ditt färgval. På http://www.degraeve.com/color-palette/index.php kan man ladda upp en egen bild och få en färdig palett. Välj ett snyggt fotografi som du tycker representerar din hemsida på ett bra sätt, så kommer du att få en färgskala som passar ditt uttryck.
Det är också bra att titta på webbsidor som man själv tycker om för att få inspiration. Om en webbsida får dig att vilja stanna länge och kika omkring är chansen stor att de har lyckats hitta en bra färgpalett. På http://www.artviper.net/website-tools/colorfinder.php kan du skriva in en internetadress och få reda på vilka färger som sidan använder. På https://kuler.adobe.com/ kan man också bläddra mellan en mängd färdiga färgscheman och ladda ner dem man vill använda.
Läsbarhet och att inte överanstränga ögat är också viktiga faktorer när man färgsätter en hemsida. Svart på vitt kanske känns tråkigt, men är väldigt bra för att få text att synas och vara lättläst. Häftiga färger kan vara roliga att använda, men riskerar att få besökare med trötta ögon som inte orkar läsa det du vill säga.
Sammanfattningsvis: välj matchande, enkla färger som passar för ditt budskap, och tänk på vad du signalerar!