Har du en e-butik men undrar hur du ska visa upp det du säljer på bästa sätt? Internet är en trång handelsgata med otåliga kunder – men det finns bra sätt för att locka fler besökare till din affär. Här hittar du tips om hur du lyfter fram dina produkter i det digitala skyltfönstret.
Allt eftersom internet blir en allt viktigare del av våra liv flyttar också kunderna från gatans skyltfönster till det digitala utbudet av varor. Plötsligt kan vem som helst med små kostnader starta en egen e-butik. Om den traditionella affären har gjort det till en konst att lyfta fram vissa produkter och varor för att göra dem så attraktiva som möjligt – hur ska man göra i sin e-butik? Vi har samlat expertisens bästa råd i en kort guide som du kan använda för att lyfta fram din produkt.
Grundregeln för e-handel är att ingen egentligen är omedelbart intresserad av det du säljer – produkter är inte underhållning, utan kunder kommer till en sida för att de behöver köpa någonting. Gör det därför så lätt som möjligt för potentiella kunder att se vad du säljer, och berätta direkt om dina produkter.
Lägg också mycket fokus på designen av din e-butik. Fundera exempelvis på om du behöver använda häftiga tekniska element; vissa kunder kommer säkert bli imponerade, men tänk på att några kan irriteras om de måste vänta på att exempelvis en Flash-applikation ska ladda klart. Istället kan du lyckas med en väldigt avskalad design som lyfter fram dina produkter så enkelt som möjligt. I båda faller är det dock bra att lägga dina viktigaste och bäst säljande på förstasidan, så att kunden direkt kan ta ställning till vad hon eller han är ute efter.
När vi köper saker på nätet är vi oftast inte intresserade av saker runtomkring. Det kan vara kul att skriva en lång text om hur företaget startade eller om hur du skickar dina varor, men se till att den informationen kommer efter själva produkterna. Den intresserade kommer ändå att hitta din information på hemsidan om du lägger in den i menyraden eller under produktpresentationen.
Vad kan man använda din produkt till? Om du säljer supertäta skor som är bra att använda i snön på din sida, kanske du ska ta en bild på skorna i snö för tydlighetens skull. Berätta direkt i anslutning till produkten vad den är bra till. Glöm inte att också detaljerat beskriva vad det är du säljer: mått, ingående beskrivning och teknisk information är alltid bra för kunden att veta.
Det man inte ser är svårt att köpa, tänk bara på hur det är när man tittar på saker man vill köpa på en auktionsajt: om man inte kan se varan är det svårt att veta vad man får. Satsa därför först och främst på att ta fram snygga bilder på det du säljer, helst flera stycken. Om du säljer skor kanske kunden inte bara vill se en bild från sidan, utan bakifrån, ovanifrån, nedifrån. Undvik störande element i bilden – renhet och enkelhet gäller också för bilder. Välj en vit eller neutral bakgrund där du lägger dina produkter.
Om du säljer väldigt många produkter är det viktigt att de lätt går att hitta i en meny. Sortera in dina varor efter olika katergorier; om du säljer gamla LP-skivor är det exempelvis mycket lättare för kunden att hitta vad hon söker efter om det finns möjlighet att sortera varorna efter genre. Se också till att alla varor går att sortera efter pris eller andra viktiga faktorer.
Även om det inte är det säkraste sättet att få sin e-butik att fungera bra kan man – om man vill och verkligen känner sina kunder – också strunta helt eller delvis i ovanstående tips. Tänk på alla de där röriga butiker på stan som lockar in en just därför att det är så rörigt, de som inte alls påminner om välordnade affärer men fungerar ändå: om du bygger en väl övertänkt hemsida med ett planerat kaos finns det en chans att du sticker ut så mycket att folk dras dit bara för att det är så spännande … Ännu har vi inte sett något bra sådant exempel – men det vore kul!