Skapa en grafisk profil för din hemsida

Postat

Gör det snyggt, och gör det enkelt. En bra grafisk profil med övertänkta val kan ta dig och din hemsida långt – vi tipsar om grundläggande steg för att ta fram layout, färger och logotyper för din verksamhet.

En grafisk profil är det som besökare ser när de går in på din hemsida, och som de förknippar med ditt företag eller organisation. Att ha en snygg och enhetlig grafisk profil är ett bra sätt att få människor att känna igen dig och ditt varumärke. Precis som med texterna på din hemsida kommer en väl övertänkt visuell presentation göra att dina besökare känner sig mer hemma och välkomna på din sida. Här berättar vi om några viktiga punkter när du gör din grafiska profil!

Ett första bra steg mot en snygg visuell profil är att titta på hur andra i din bransch har gjort. Om du exempelvis säljer kläder över nätet, surfa runt på större klädsidor och titta på hur de har gjort med färgval, logotyp och form. På Brands of the world kan du titta på logotyper inom flera områden för att få en bild av hur hur företag brukar tänka.

Grunden för att ta fram en bra grafisk profil är att välja ut ett antal färger som du vill utgå från. I inlägget Så väljer du rätt färg till hemsidan ger vi tips om hur man lättast gör ett sådant val, i korthet gäller det att inte ha för många färger (tre till fyra brukar räcka!), att vara noga med att matcha färgerna och att använda färger som passar bra med det du gör.

Är typsnitt verkligen så viktiga? Ja, det är de! Typsnitt säger mycket om den text vi läser, och röriga eller otydliga typsnitt kan göra text svårläst. Välj alltså typsnitt med noggrannhet – om din hemsida berör någonting formellt, som juridik, kanske du ska använda en font med mer serif (exempelvis ”Garamond”), men om hemsidan handlar om hundar kanske mer lättsamma typsnitt fungerar bättre. Oavsett profil är det alltid bra att hålla dig till max tre typsnitt och använda dem med konsekvens. Välj exempelvis en font för rubriker, en för undertexter och en för brödtext (de långa texterna).

Bilder säger mycket om en hemsida och vilket budskap den förmedlar. Att ha en genomtänkt struktur när det gäller bilder är därför viktigt för att din hemsida ska ge ett bra grafiskt intryck. Välj bildformat som passar med det du gör: vill du att känslan ska vara snabb, lugn, harmonisk eller stram? Svartvita bilder ger ett mer artistiskt intryck men kan kännas svalt, tecknade bilder ger så klart en mer lekfull känsla till sidan och rörliga eller lite oskarpa bilder ger ett mer ”aktivt” intryck, för att ge några exempel. Här gäller det alltså också att vara konsekvent – fundera först på vilken profil du har, och ta sedan några snygga bilder som väl representerar ditt företag eller din organisation. Tänk också på att hålla dig till en liknande färgskala, gärna en som passar bra med din färgpalett.

Att ta fram logotyper är en hel vetenskap, och om du har råd kan det verkligen vara värt pengarna att låta en professionell firma göra det åt dig. Om du vill skapa en egen logotyp är det dock enklast i program som Adobe Illustrator eller Photoshop; om du lär dig dessa program bra så kan du komma långt på egen hand. Tänk på enkelheten: en logotyp ska helst inte vara för komplicerad och ska fungera bra i olika storlekar och former. Kom ihåg att du kanske vill göra den svartvit, eller förstora din logotyp och ha den på stora ark.

 

The logo company kan du få hjälp med att designa din egen logotyp, och på 99 designs kan du köpa en färdigdesignad logga.