Du har en hemsida där du marknadsför och säljer en vara eller tjänst – med all information om det du säljer, kontaktuppgifter och bilder. Men behöver du verkligen skriva ut dina priser direkt på sidan? Ja det behöver du, och här är tre anledningar till varför.
För det första så finns det så klart några bra anledningar till varför man kan tänka sig att inte vilja skriva ut priser på sin hemsida. Man kanske är rädd för att skrämma bort kunder, rädd att besökare inte ska förstå vad man säljer innan de ser priset eller att det helt enkelt är för komplicerat att ta fram typpriser.
Men tänk om: även om det kan tyckas lockande att inte berätta vad din vara eller tjänst kostar, så riskerar du att förlora i längden om du undviker det. Här är tre anledningar till varför:
I dag köper vi allt möjligt på nätet – från kläder till mat och semestrar. En av de första sakerna vi vill veta när vi går in på en hemsida på jakt efter en specifik produkt är priset. Har jag råd med det här, eller kan jag hitta det till ett lägre pris någon annanstans?
Om du inte skriver ut priset på din hemsida hindrar du dina kunder att skapa sig en första inställning till prisnivån. Det är bättre att man direkt sorterar ut de kunder som faktiskt har råd med varan, istället för att låta dem sväva i ovisshet.
Du kan inte sälja någonting utan att berätta om vad det kostar. Redan från den första början kommer din kund att undra om priset, och om det inte går att hitta på din sida är risken att de försvinner till konkurrenter stor.
Om du har svårt att sammanfatta dina priser på ett bra sätt (du kanske är hantverkare, och sätter prislappen utifrån typen av jobb), sätt åtminstone ett startpris så att kunden vet hur stor den lägsta kostnaden blir. Eller skriv ut en prisskala för din tjänst, där billigare och dyrare tjänster noteras.
Att skriva ut priser kan vara en vinnare i sökoptimeringsdjungeln: när många söker på priser till det du säljer är det större chans att du hamnar högre upp i sökstatistiken om du har skrivit ut dina priser. Att undvika prissättning kan alltså leda till att du får mindre uppmärksamhet på din sida – och därför mindre försäljning!