Med en väldesignad logotyp eller logga blir inte bara din hemsida snyggare – dina kunder får också lättare att känna igen ditt varumärke. Men det finns viktiga saker att tänka på när man designar en logo eller logotyp. Här tipsar vi om vad du ska tänka på innan du ritar eller köper en logga.
De finns över allt: i våra kläder, på våra matvaror och under våra möbler. Oftast lägger vi inte märke till dem, men när de är som bäst är loggornas stora förtjänst att de utan ord berättar om en hel verksamhet. Dessutom förknippar vi omedvetet en rad attribut och värderingar till en logo eller logotyp: de kan helt enkelt kommunicera precis det budskap du vill framföra.
Det finns alltså flera anledningar till varför din hemsida eller ditt företag ska låta ta fram en egen logga. Men hur ska man tänka?
Det är skillnad på en logo och en logotyp. En logga är den lilla grafiska symbol som står bredvid företagets namn (exempelvis Apples äpple), medan en logotyp är en stiliserad text (exempelvis ICA:s röda bokstäver). Med ’logga’ menar man oftast både text och grafik.
Det första du bör göra när du vill ta fram en logga är alltså att fundera på om du behöver en logotyp eller logo. Skillnaden är inte så stor; en logo tar dock lite mer arbete att ta fram, men kan i gengäld användas på fler sätt och drar ofta ögonen till sig på ett annat sätt än bara företagsnamnet.
I en logga kombinerar man grafiska symboler med text, som i den här från företaget Konstruct.
Fundera över vilken stil du vill ha på din logga, och skaffa inspiration och intryck genom att titta på andra företags loggor. På Logomoose kan du bläddra igenom ett stort antal snygga loggor, och på Brands of the World kan du bland annat bläddra bland loggor inom olika branscher.
När man tittar på olika loggor märker man att de ser olika ut beroende på vilken bransch företaget tillhör. Fundera över vad som bäst representerar ditt företag eller din hemsida, och försök att få in det i din logga.
Ett träd kombinerat med en hundtass gör att man förstår ungefär vad Agropets verksamhet handlar om, utan att veta mer om företaget.
Att loggan måste vara vektoriserad
En logga ska kunna göras både stor och liten, därför är det nästan ett måste att vektorisera din logga. En ”vanlig” bild blir suddig i stora storlekar, medan en vektoriserad bild är skapt så att den automatiskt sträcker ut sig själv när man ändrar storleken. Om du har en logotyp som inte är vektoriserad kan du använda den här koverteraren: Vectorization.
Att loggan ska vara enkel
En logga är mer än bara en snygg grafisk figur: den ska representera hela ditt företag under förhoppningsvis flera år framåt, och kunna gå att använda till allt. Därför är det viktigt att logon är enkel – så att den både passar på en liten penna och en stor affisch. Om du inte kan se vad din logga föreställer när den är någon centimeter stor behöver den alltså vara tydligare. Undvik abstrakta mönster och invecklad grafik – håll dig till det rena!
Att loggan ska kunna göras om till gråskala
Ibland har du kanske inte tillgång till färgskrivare när du ska skriva ut din logga – kom därför ihåg att loggan ska se bra ut i gråskala också! Se alltså till att använda färger som inte försvinner i gråskala, eller färger som riskerar att göra loggan otydlig.
Freedoms fantastiska logga är både enkel och stilren – men sticker, tack vare det utlyfta m:et, ändå ut.
Att göra en bra logga som fungerar under lång tid är inte så lätt. Om du är duktig på program som Adobe Illustrator kan du självklart designa din logo eller logotyp – med det sagt är det dock ofta värt pengarna att anlita en grafisk designer som tar fram en professionell design åt dig. På både The Logo Company och 99 Designs kan du beställa en färdigdesignad logga, och titta på hur andra har gjort. Det finns också bra gör-det-själv-tjänster på nätet, exempelvis Logaster.