Hur får man en person som man inte känner att skriva upp sig på ett nyhetsbrev, gå till en butik eller dela en hemsida? För några veckor sedan skrev vi om konvertering, som är det uttryck som används för att beskriva hur internetanvändare interagerar med hemsidor genom att exempelvis ta del av erbjudanden. Här skriver vi lite mer i detalj om tre saker som är viktiga att tänka på för öka konverteringen på din hemsida.
Oavsett hur din startsida ser ut så finns det en viktig sak du behöver: en bild, gärna på det du säljer eller vill marknadsföra. När det gäller bilder så är det nästan alltid bra att ha med en person på fotot för att väcka besökarens intresse.
Om du exempelvis säljer skor och vill att dina besökare ska gå in och titta på din säljsida kanske det alltså inte räcker med en bild på ett par skor – istället bör du försöka använda bilder på exemeplvis en person som tar på sig ett par skor eller liknande.
Den här sidan från Dell är ett bra exempel på bildanvändning. Bilder ger ett inbjudande intryck och gör att det känns något tryggare att kommunicera via rutan till höger.
Det engelska begreppet call to action betyder ungefär ”uppmaning att handla”, och används om knappar, bilder eller texter som berättar för en hemsidesbesökare om vad hon eller han ska göra på hemsidan.
Om målet med din hemsida är att du ska få så många registreringar som möjligt på ett nyhetsbrev kan en sådan uppmaning se ut så här: ”Skriv upp dig på vårat nyhetsbrev”. Det viktiga att tänka på med sådana CTA:s är att vara så tydlig och intresseväckande som möjligt. Om läsaren ser en knapp som det står ”skriv upp dig på vårt nyhetsbrev” på så vet hon inte vad hon får – om man instället låter texten vara ”skriv upp dig på vårt nyhetsbrev & få gratis tips om din hemsida” är chansen oftast större att läsaren registrerar sig.
Ett annat exempel: om du vill att dina kunder ska se att du just nu har 15% rabatt på dina mest säljande skor, kan en CTA vara en stor knapp som är framlyft på startsidan, där det står: ”Gå in i affären och få 15% rabatt”. Då har du motiverat för kunden varför den ska klicka på knappen.
Att ställa frågor är ett annat bra sätt att få besökare att agera. ”Har du sett vår sommarkollektion?” skapar en nyfikenhet, och kan bidra till att besökare klickar på knappen och går in i din e-butik.
IT-företaget Resumator använder sig av tydliga röda knappar för att uppmana sina kunder att ta del av en trial-version:
Om du har ett budskap som du verkligen vill få fram är det lika bra att lyfta fram det så tydligt som möjligt. Låt din startsida domineras av en bra slogan och en tydlig uppmaning till läsaren att göra det du önskar.
Så här ser Spoityfs startsida ut. Här har man skalat bort nästan allt material förutom en stor ruta som uppmanar dig att ladda ner programmet, samt en anledning (det är gratis). Med bildbakgrunden blir det en mycket tydlig uppmaning som är svår att missa:
Kom också ihåg att vara tydlig med vad besökaren får ut av det du erbjuder. Vadför ska man gå in i din e-butik, eller varför ska man titta på dina bilder? Ge en god anledning (exempelvis ”Här kan du köpa skor av fantastisk kvalitet”) och gör den stor i storleken så att ingen missar vad du vill säga.