Så tar du din hemsida till nästa nivå

Postat

Har du en hemsida, men känner att den skulle kunna bli bättre? Eller känner du bara för att göra om din hemsida, men har svårt att sätta fingret på hur du ska göra? Den här artikeln handlar om det vi alla måste göra med våra hemsidor då och då, vare sig vi arbetar på stora företag eller är privatpersoner: göra om, uppdatera och förbättra.

Om du läser den här texten är sannolikheten stor att du har en färdig hemsida, och kanske känner du också att du är redo att ta den ytterligare ett steg?

 

Anledningarna kan vara flera: kanske ser inte hemsidan ut som du från början tänkte dig, kanske har du få besökare eller så får du inte den respons på ditt material som du tycker att du borde få. Eller så tycker du helt enkelt att det är dags för en ordentlig omstrukturering, för att skapa förnyelse och nå ut till fler människor.

 

Då och då är det alltid bra att sätta sig ner och fundera över hur väl ens hemsida fungerar – här är fyra idéer för dig som vill uppdatera din hemsida och ta den ett snäpp till. 

Det första man bör tänka på när man bygger en hemsida är också det första man bör tänka på om man vill ge den ett lyft: hemsidans syfte. Syftet för en hemsida kan vara precis du bestämmer att det ska vara: att någon ska läsa dina texter, att du vill visa upp dina fotografier eller att du vill sälja en vara via en e-butik.

 

Om du upplever att din hemsida har gått vilse kan det alltså vara bra att fundera över syftet igen: vad ville jag egentligen med min hemsida? Vad blev resultatet?

Skriv gärna ner dina tankar i ett dokument och fundera sedan över hur du bättre kan anpassa din sida efter ditt syfte. Om ditt mål från början var att visa upp dina fotografier, så kanske du ska fundera över nya sätt att lyfta fram bilder; kan du koppla dem till någon bildtjänst? Kan du lägga upp ett bildspel på förstasidan?

 

Om du inte har tänk i termer av varför och vad innan du startade din hemsida är det ett perfekt förstasteg. Hur fånigt och enkelt syftet än kan tyckas kommer du kanske bli förvånad hur många frågetecken som rätar ut sig först när du vet exakt vad du vill med hemsidan. Då har du en startpunkt – sedan kan du relatera alla förändringar till den punkten.

Ett vanligt problem som många stora som små hemsidor brottas med är att de inte är anpassade efter sin publik och är svåra att använda. Det här är ofta någonting som du som driver en hemsida kan förbättra (och man blir nästan aldrig färdig med det): sätt dig in i besökarens situation och titta på din hemsida som om du aldrig sett den tidigare. Är det lätt att förstå var alla länkar pekar? Förstår man direkt vad hemsidan gör? Kan man hitta det man letar efter?

 

Om inte så kan det här vara nyckeln till att få din hemsida att lyfta. Kom ihåg att tydlighet är en dygd på internet – det går nästan inte att vara för pedagogisk i design och text. Var noga med att skala bort allt överflödigt material och fokusera på det du vill säga: peka, visa och skriv för att besökaren ska förstå så väl som möjligt.

Kanske är du en av dem som byggt en hemsida, lanserat den men sedan låtit den ligga kvar i samma version i flera år. Vad är det roliga med det? En hemsida är som en levande varlse – den behöver skötas om och pysslas med för att inte börja sloka.

 

Hur gör man sin hemsida mer aktiv? En hemsida är ju ett typ av mellanting mellan en tidning och en tv-skärm: det händer saker där, men det tar ofta tid, och vissa hemsidor tycks ha varit inaktiva i flera år. Och en sida som ser inaktiv ut är inte rolig att besöka.

 

Svaret kan vara att uppdatera sidan ofta, men också att ha en nyhetsblogg där du då och då skriver av dig om större eller mindre händelser i verksamhetens utveckling. Men det finns också andra tricks: om du Twittrar kan du exempelvis lägga in en Twitter-feed på din hemsida. Då hamnar allt som du uppdaterar om på Twitter på din förstasida (eller var du än placerar den) och direkt få din hemsida att se mer levande och aktiv ut.

Vi har tidigare skrivit om hur allt mer handel flyttar ut på nätet. Även om du kanske inte tänkte dig att du skulle ha en butik på din hemsida från början, så kan det definitivt vara en spännande idé om du vill ta ett nytt steg med din verksamhet.

 

I dag visar många hemsidor upp produkter utan att sälja dem – om du tillhör dem är steget till att också sälja saker över hemsidan inte stort. Med Hemsida24:s e-butik är det både enkelt och roligt att starta en butik på din hemsida. Kom ihåg att du inte behöver sälja massor för att ha en e-butik: det räcker med en eller ett par produkter, och sedan kan du alltid expandera om det känns meningsfullt.

 

Fördelen att driva e-butik är ju också att du kan anpassa den efter hur mycket tid och ork du har – om det går väldigt bra kan du alltid välja att erbjuda fler produkter, men det är inget måste.