De av oss som är kontorsarbetande tillbringar hela dagar vid en relativt liten yta där allt ska få plats. Datorns skrivbord liknar ibland sitt fysiska dito: rörigt, svåröverskådligt och oorganiserat. Men även om man tycker att man har koll på röran så kan den påverka ditt arbete negativt – här är en steg för steg-guide till ett mer effektivt skrivbord.
Den polske författaren Cselslaw Milosz ska en gång ha sagt att han inte litar på någon med ett välordnat skrivbord. Hur det än är med den saken visar vissa undersökningar att det de allra flesta arbetar effektivare om omgivningen är strukturerad och i ordning.
När det gäller skrivbordet på våra datorer är det kanske extra viktigt – skrivbordet är det första vi ser när vi slår på vår dator och där vi sparar mycket av vår viktiga information. Om vi låter skrivbordet flöda över riskerar också våra tankar att flöda över. Det innebär onödig stress, och i värsta fall att viktiga saker försvinner i röran. Om du är en av dem med ett kaotiskt skrivbord har vi satt ihop en trestegs-lista för ett bättre skrivbord:
Det första du kan göra för att få en bättre skrivbordsmiljö på din dator är att byta din skrivbordsbakgrund till en bild som är lugn, harmonisk och enkel. Hur roligt det än kan vara med detaljerade bilder på ditt skrivbord så riskerar de att göra det svårare för ögat att se det som är viktigt. Bakgrundsbilder med många färger och detaljer stjäl fokus från filerna på skrivbordet – välj istället en enfärgad, sober och tydlig bakgrund där det är enkelt att se dina filer och dokument.
Tips: På Hongkiat finns flera bra rena bakgrundsbilder för gratis nedladdning. Den här valde jag själv: en lugn bakgrund som finns i olika färgtoner.
När din bakgrund ser ut på ett bra sätt behöver du kanske också flytta undan allt det som tar upp plats. Oreda skapar alltså stress, men ändå fyller många av oss våra skivbord med alla möjliga filer, dokument och bilder.
Det bästa sättet att bli av med det som stör på skrivbordet är att skapa undermappar och dela in ditt material. Beroende på vilka behov du har kan en sådan indelning se lite olika ut. Jag valde att skapa de här mapparna:
- Spara för alla de filer jag inte vill bli av med, och vill använda senare
- Flytta för sådant som hör hemma någon annanstans (men som jag inte hinner flytta på nu)
- Ta bort för filer som jag inte behöver men som jag behöver titta igenom innan jag tar bort
- Viktigt för filer som är aktuella och som jag kommer att behöva inom de närmaste dagarna
Tips: Det finns också nedladdningsbara program som hjälper till att hålla ditt skrivbord rent genom att automatiskt flytta filer dit de ska. För Windows finns programmet Belvedere, och för Mac finns bland annat Hazel.
Om du har följt de två första stegen har du nu förhoppningsvis ett rent skrivbord med några få, organiserade mappar. Bra! Nu kan du lägga till saker på ditt skrivbord som underlättar ditt arbete. Jag gillar exempelvis att ha en kalender och en bra klocka på mitt skrivbord. Dessutom har jag lagt till en funktion som gör att jag kan skriva direkt på skrivbordet, vilket jag tycker om eftersom jag då inte behöver skapa nya dokument för tillfälliga anteckningar och att-göra-listor.
För Windows har Microsoft börjat använda appar som kan placeras direkt på skrivbordet, högerklicka på skrivbordet och välj ”Gadgets” så hittar du flera funktioner som väder, klocka och kalender. Du kan också ladda ner nya appar från Microsofts appsida. Om du är Mac-användare kan du ladda ner appar till OS X på den här sidan.
Tips: Rainmeter är ett kraftfullt verktyg som strukturerar ditt skrivbord, och som har flera appar och teman att ladda ner. Det tar ett tag att komma in i programmet, men när du väl har anpassat det till din dator fungerar det mycket bra.