Ge ditt företag en rivstart efter sommaren genom att lägga extra krut på din marknadsföring. Här får du 8 tips på marknadsföring för ditt företag.
En intressant blogg, facebooksida, instagramflöde eller information på din hemsida kan vara bra sätt att sprida information om dig och din verksamhet. Skriv material och dela med dig av information som är värdefullt för läsaren istället för att bara försöka sälja dina produkter eller tjänster. Du kan även vända dig till bloggar eller tidningar i din bransch och erbjuda dig att skriva material åt dem. På så sätt skapar du dina egna följare. Du kan även skapa en e-bok som du ger bort i marknadsföringssyfte till de som ger dig sin e-postadress eller sina kontaktuppgifter.
Om du har några nöjda kunder kan du be dem vara referenser på din hemsida eller i ditt marknadsföringsmaterial. Beskriv hur du hjälpte dem och hur glada de är över resultatet. Var noga med att inte glömma dina befintliga kunder. Det är oftast billigare att behålla sina befintliga kunder än att skaffa nya.
Om du strävar efter att ha nöjda kunder kommer de troligtvis tala väl om dig och rekommendera dig till sina vänner och bekanta. När något går fel bör du agera ärligt och göra vad du kan för att reparera eventuella misstag.
Se till att din hemsida syns på rätt sökord. Om du säljer blommor i Halmstad är det bra om din hemsida dyker upp när någon söker på “blombutik i halmstad”. Gå igenom hemsidan och kontrollera att den är lättnavigerad. Som besökare ska man enkelt hitta det man letar efter och kunna kontakta dig om man vill bli kund eller ställa fler frågor.
Prata med de som influerar andra. Det kan vara journalister, lokaltidningar, bloggar inom din bransch eller intresseorganisationer. Att få uppmärksamhet genom enstaka inflytelserika individer kan bli ett framgångsrikt sätt för dig att nå nya kunder.
Många använder sociala medier dagligen och genom att synas i dessa kan du få mer uppmärksamhet. Hitta de medier som är rätt för just din verksamhet och fokusera på dem. Välj de sociala medier där många i din målgrupp är aktiva. Det kan vara Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter, Pinterest, Flickr, Vimeo och Youtube.
Skicka ut nyhetsbrev till dina befintliga kunder och fyll det med intressant innehåll som läsaren vill ta del av. Gör det möjligt att anmäla sig till nyhetsbrevet på din hemsida. Läsaren vill ha ett intressant innehåll så var försiktig så inte innehållet bara fokuserar på dina produkter eller tjänster.. Skicka heller inte ut e-post för ofta så det uppfattas som spam.
Ett pressmeddelande kan leda till bra uppmärksamhet för dig eller ditt företag. Skriv ett pressmeddelande när du skapat något nytt, gjort något viktigt eller om du som expert kan berätta om något som hänt i din bransch. Skicka pressmeddelandet till den lokala tidningen, till relevanta hemsidor,bloggar, magasin och ring radio och tv.
Dela information och utbildningsmaterial som youtube-videor, webinars eller e-böcker. Skapa något som är intressant för befintliga och nya kunder. Det kan också ge dig extra synlighet i sökmotorerna när någon söker efter videor inom ditt område.