Konvertering – Få besökarna att agera

Postat

Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du vill på din hemsida. Det kan vara att handla, kontakta dig, ta del av information eller göra något annat. Läs mer om grunderna i konvertering. 

I början av september hölls sveriges största konferens i konvertering. Den arrangerades av Conversionista som arbetar med just konvertering. Några av oss från Hemsida24 var på plats och lärde sig det senaste inom området.

Konvertering handlar alltså om att få besökaren att göra det du vill. Det är extra viktigt för stora e-butiker och mjukvarutjänster som har hela sin försäljning via hemsidan. Även andra företag kan dock tjäna mycket på att förbättra sin konvertering.

Konvertering brukar mätas i % och kan mätas på en enskild sida eller över hela hemsidan. Om du har 100 besökare under en vecka och 10 av dessa handlar på din hemsida så har du du en konverteringsgrad på 10%. Låt säga att du lägger till ytterligare ett betalningsalternativ och märker att du nästa vecka också har 100 besökare, men att 20 av dessa handlar av dig. Då har din konvertering gått upp till 20%. 

Du får besökaren att:

  • Handla i din e-butik
  • Ringa dig
  • Fylla i ett formulär
  • Klicka på en knapp
  • Besöka dig
  • Gilla dig på Facebook
  • Anmäla sig till ditt nyhetsbrev

Konverteringen påverkar din försäljning. Tänk dig att en liten förbättring ger dig 5 extra beställningar, 10 extra bokningar över telefon, 20 extra följare för ditt nyhetsbrev eller 30 extra anmälningar till din föreläsning.

Vad skulle en ökad konvertering innebära för ditt företag?

Det bästa är att arbeta med konvertering kontinuerligt. Det är små justeringar över tid som ger det bästa resultatet. Börja med att tänka logiskt och hur du kan förenkla för din besökare:

1. Öka antalet köp i din e-butik
Ställ dig i kundens skor och ta reda på hur enkelt det är att handla av dig.

  • Är det enkelt att hitta den produkt man letar efter?
  • Finns det tillräcklig information och bilder för att kunna ta ett köpbeslut?
  • Har du täckt in de vanligaste betalningsalternativen?

Om du kan förbättra dig på någon av dessa punkter så kan du troligtvis även öka din konvertering. 

2. Få fler att ringa till dig
Många företag och organisationer vill att hemsidebesökaren ska kontakta dem via telefon. Det kan vara för att få reda på mer om produkterna och tjänsterna eller för att göra en bokning direkt hos en frisör eller restaurang. 

Ta reda på på hur enkelt och sannolikt det är att någon ringer till er

  • Går det att hitta numret utan att leta och klicka runt?
  • Går det att hitta tillräcklig information om vad ni gör så att man blir intresserad av vad ni erbjuder, och finner en anledning till att ringa?
  • Svarar ni i telefonen när det ringer?
  • Har ni med telefonnumret redan i er hemsidebeskrivning (description-text) så att man ser det redan när man googlar efter er?

3. Få fler att kontakta er via ett formulär
Det kan handla om att kontakta er för mer information, boka en aktivitet eller händelse eller något annat. Ett vanligt problem med formulär är att de är så krångliga att fylla i så att besökarna ger upp. Fundera därför på följande:

  • Kan ni ta bort vissa av formulärfälten?
  • Kan ni omformulera instruktionerna vid formulärfälten?
  • Behöver ni verkligen veta allt? Det kanske räcker med e-post och telefonnummer för att kunna återkoppla. Ni kan be om mer information senare.
  • Är det enkelt att hitta till formuläret?

Enda sättet att få reda på det är genom att mäta resultaten. Börja med ett mätvärde, gör en förändring och se vad det leder till. Förändringen kan ju lika gärna försämra din konvertering. Då har du lärt dig något och kan ta nya grepp.

Vi ger dig två exempel hur du kan mäta det:

Senaste månaderna har ca 30 personer per månad kontaktat dig via kontaktformuläret.
Sätt en länk redan på startsidan med en uppmaning till att kontakta er. Se om det gör att fler fyller i kontaktformuläret. Du kanske måste vänta 1-3 månader innan du vet om konverteringen (fler fyller i formuläret) ökar eftersom det kan vara tur första månaden.

Senaste halvåret har du haft 100 köp i veckan i din e-butik
Du vet själv att flera efterfrågar fakturabetalning, men du erbjuder än så länge endast kortbetalning. Börja erbjuda kortbetalning och se om andelen köp varje vecka ökar. 

  • Flera små förändringar samtidigt – Då vet du inte vilken som gav resultatet.
  • Att inte försöka förbättra din konvertering – Då kommer du aldrig få bättre resultat.