10 tips som uppmanar besökaren till handling

Postat

Att konvertera en besökare handlar om att få besökaren att agera och utföra en viss handling. Det kan vara att handla, kontakta dig eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Läs 10 tips för hur du uppmuntrar dina besökare till att agera.

”Call to action” är ett vanligt begrepp för de som håller på med marknadsföring och försäljning på internet. Det handlar om att få besökaren att göra det du vill på din hemsida, e-butik eller i ett e-postutskick.

Alla som har en hemsida bör tänka på vad de vill att besökarna ska göra på sajten, oavsett vad det är. Det handlar inte bara om att få besökaren att handla. Tydliga call to actions vägleder besökaren, ger mätning av hur framgångsrik din hemsida är och skapar fokus på din hemsida. 

Ett ”Call to action” kan vara en knapp, en länk, ett formulär eller en uppmaning, en uppmaning att ringa ett telefonnummer eller något annat som du vill att besökaren ska göra. 

Innan besökarna kan tänka sig att utföra din handling så måste de ha insett att de har ett behov. Innan du ber besökaren att handla bör du alltså identifiera ett problem och låta din handling vara lösningen på problemet. 

Exempel: Linkedins call to action är att få besökaren att fylla i formuläret och bli medlem. Till vänster berättar de hur Linkedin hjälper besökaren att utbyta information, idéer och möjligheter samt hitta personer och kunskap som behövs för att nå mål. Det är precis vad besökaren vill uppnå genom att bli medlem.
 

Ibland kan det behövas något extra för att uppmuntra besökaren till att agera. Det kan vara en gratis gåva, fri frakt, rabatter, att vara med i en tävling eller utlottning. En klassiker för nyhetsbrev är att ge en gratis e-bok till alla nya prenumeranter. 

Om du ger besökarna för många val så blir minskar sannolikheten att de handlar överhuvudtaget. Genom att begränsa antalet möjligheter blir det en mindre mental ansträngning för besökaren att genomföra en handling. Istället guidar du besökaren och gör det enkelt för dem att hitta rätt.

I exemplet ovan uppmuntras besökaren till fem olika val vilket blir väldigt rörigt. 

 

Dina call to actions ska på ett tydligt sätt beskriva för besökarna vad du vill att de ska göra härnäst. Använd aktiva och korta verb för att göra det.

  • Ring 
  • Köp
  • Anmäl
  • Donera
  • Kontakta
  • Registrera

Komplettera gärna med en text som uppmuntrar besökaren till att handla direkt.

  • Erbjudandet gäller t o m 31 Januari
  • Fri frakt
  • Anmäl dig och få en gratis e-bok
  • Begränsat erbjudande
  • Gåva till alla som donerar

Tänk på att placera din knapp, formulär eller länk så den syns tydligt. Man brukar tala om att placeringen bör vara ”Above the fold”. Det betyder att uppmaningen ska synas på en mindre skärm utan att besökaren behöver scrolla ner. 

Budskap blir tydligare när det inte är en massa annat som stör runt omkring. Låt din hemsida vara luftig. Det får dina uppmaningar att sticka ut bättre. 

Med rätt färger sticker dina uppmaningar och budskap ut bättre. Om hela din hemsida är blå så sticker en knapp ut bättre om den är orange eller grön än om den är blå. Se hur tydlig den orangea knappen hos mailchimp är. Den hade inte varit lika tydlig i ljusblå eller grå.

Ju större din uppmaning är desto mer uppmärksamhet får den. Många webbdesigners gillar inte när saker blir för stora, men storleken spelar roll för tydligheten. Arbeta med färg, storlek och luft för att ge din uppmaning så mycket uppmärksamhet det går utan att överdriva.

Det är inte bara på startsidan du vill uppmuntra besökaren till att läsa vidare eller utföra en handling. Varje enskild sida på din hemsida bör vägleda din besökare vidare på hemsidan eller ge en uppmaning till att utföra någon handling. 

Om besökaren kommer till en sida där de inte uppmanas till något är risken stor att de lämnar hela hemsidan istället för att leta efter rätt information.

Tips
Vissa sidor kan vara svåra att hitta någon tydlig handling för. Det kan exempelvis vara sidan ”Om oss”. Där kan du lägga en länk längst ner där det står ”Kontakta oss för mer information” eller ”Läs mer om produkterna”.

Vad händer efter att besökaren fyllt i ditt formulär, beställt en vara, anmält sig till ditt nyhetsbrev eller klickat på en länk? Följ upp genom att svara så snabbt som möjligt, skicka ut ett tack för att de anmält sig till nyhetsbrevet, ge kunden en orderbekräftelse och var noga med att alla länkar fungerar.