Visste du att en av de mest besökta undersidorna på din hemsida är den som handlar om dig?
Att första intrycket är viktigt vet vi ju sedan innan, så vilken typ av bild ska du välja för att förmedla rätt intryck av dig och din verksamhet?
Läs mer här om några tips samt hur några av våra användare använt bilder på ett kreativt sätt.
Din hemsidas förstasida är ett skyltfönster för dig och din verksamhet.
Jämför till exempel om en flanör strosar förbi en vanlig butik och gillar det som visas i skyltfönstret är chansen stor att personen öppnar dörren och vill titta runt i butiken. Och såklart träffa innehavaren!
Samma sak är det på hemsidan, här lockas nätsurfaren in att titta på undersidorna och vill då gärna veta mer om vem du är.
Rent statistiskt så är “om mig/om”-sidan bland de topp 5 mest besökta sidorna på din hemsida.
Med andra ord är det bra att lägga lite extra krut på valet av bilder till just den.
Vilken sorts bilder du lägger upp ska såklart styras av vilket intryck du vill göra. Strikt professionell, kreativ eller lekfull och välkomnande?
Om du är osäker kan det vara bra att be någon vän välja bland några olika bilder du valt ut, för att få en mer objektiv åsikt.
Hur bilden är fotograferad ger också helt olika budskap. En professionellt fotograferad bild med studioblixtar eller en privat bild med en pocketkamera.
Ludvig Granberg, VD Hemsida24. Foto: (vänster) Fröken Fokus, (höger) privat
Känslan i bilderna på Ludvig skiljer sig avsevärt och det är upp till dig att avgöra hur du vill presentera dig på på din hemsida.
Fundera gärna och maila oss gärna “före” och “efter”-bilder på din om mig/oss-sida!
Vi kommer att publicera de bidrag som väljs ut på bloggen och FB samt länka till din hemsida.
Här nedan visar tre av våra användare sina om oss/mig/företaget-sidor och delar med sig av hur de gjort.
1. Vad vill du förmedla med dina bilder på om oss/mig-sidan?
Vi ville att bilden skulle förmedla glädje, inspiration och intresse.
2. Varför valde du som du gjorde?
Vi föll för den är då den är lite ”galen” och personlig.
3. Hur gjorde du rent praktiskt?
Bilden är tagen i samband med att vi sprang Medoc Marathon i Bordeaux i Frankrike 2012. Bilden är tagen av en av deltagarna.
4. Vilken respons har du fått från läsare/kunder?
De tycker att bilden är kul och personlig.
5. Bästa tips?
Välj en bild utifrån hur du vill att andra ska uppfatta dig. Tänk utanför boxen.
//Kristina på Torkel Jönsgård
http://www.torkelbb.se
1. Vad vill du förmedla med dina bilder på om oss/mig-sidan?
Vi vill med våra bilder förmedla ett personligt intryck som samtidigt inger en professionell känsla. Genom att få en överblick av våra profilbilder är tanken att man lätt ska kunna navigera till en specifik medarbetare. Dessutom vill vi tona ner den formalism som råder inom juridiken och då fungerar bilder som ett bra komplement till en modern text och layout.
2. Varför valde ni som ni gjorde?
Bilderna som valts ut speglar de värderingar vi har, nämligen att vara seriösa och samtidigt vara den prestigelösa aktören på marknaden. Vi vill finnas nära våra klienter och vill därför tona ner bilden av juristen som en person som enbart exponeras i form av de dokument och avtal han/hon levererar. Genom att få ett ansikte på våra medarbetare samt en bild av den miljö i vilken vi verkar, nämligen på Handelshögskolan i Göteborg, är vår förhoppning att förmedla denna känsla.
3. Hur gjorde ni rent praktiskt?
Bilderna som publicerats på vår hemsida under ”Vilka vi är” har tagits av Arvid Weimers som dessutom arbetar som en av våra juridiska konsulter. Han har fotografi som en stor passion och hobby, därmed har han en mycket god känsla när det gäller att ta professionella bilder i rätt miljö.
4. Vilken respons har du fått från läsare/kunder?
Vi har erhållit mycket god respons på vår hemsida, dels på sociala medier men även mouth-to-mouth. Detta är naturligtvis väldigt roligt! Många uppskattar den enkelhet men samtidigt professionella atmosfär som hemsidan förmedlar.
5. Bästa tips?
Våra bästa tips är att fokusera på en god kvalitet på bilderna, i bästa fall genom att ta hjälp av en fotograf/hobbyfotograf i bekantskapskretsen för att hålla nere kostnaderna. I kombination med enkla och tydliga texter och stilrena typsnitt förmedlas en professionell känsla som besökare på hemsidan sannolikt uppskattar!
//Alexander Sologub
www.handelsjuristerna.se
1. Vad vill du förmedla med dina bilder på om mig-sidan?
Mina bilder på om-sidan ville jag skulle representera mig med en värme och en härlig känsla, som även skulle gå hand i hand med texten under. Jag ville att färgerna i fotografierna skulle matcha mitt företags och hemsidans övriga färgschema med gul som den röda tråden, samt att min kärlek till det grafiska och enkla skulle synas, genom delvis svartvita fotografier och min svartvitmönstrade klänning.
2. Varför valde du som du gjorde?
Då min verksamhet grundar sig i estetik, färg, form och fotografi var det givetvis viktigt för mig att min presentation skulle spegla detsamma om mig. Om mig-sidan är ju den givna platsen att presentera sig på och då både smart och trevligt att göra det på ett lekfullt och lockande sätt, som får besökare att stanna till en stund istället för att bara klicka sig vidare.
3. Hur gjorde du rent praktiskt?
Jag hade redan innan jag ens började skapa min hemsida en klar bild av hur jag ville att mina presentations-foton skulle se ut och att jag ville ha en sammansättning av flera porträtt. Med hjälp av kamera, stativ, självutlösare, reflexskärm och ett stort fönster tog jag en serie självporträtt som sedan redigerades och sattes samman. För att inkludera min kärlek till naturen, göra bildserien mer spännande och addera ännu lite mer färg, användes även ett äldre naturfoto jag tagit, som redigerades om tills färgerna matchande överensstämde med porträttens.
4. Vilken respons har du fått från läsare/kunder?
Responsen på min om-sida har varit otroligt bra. Många besökare berömmer fotografierna och fastnar vid texten, vilket är jättekul!
5. Vad är ditt bästa tips?
När man skapar sin om-sida tycker jag man kan fundera ut vad man vill berätta om företaget till sina kunder samt hur det ska göras. Är det en restaurang det gäller ska givetvis det brinnande intresset för mat och kärleken till sina gäster förmedlas genom smakfulla foton, medan en bilverkstad vill berätta om sin personals höga kompetens och goda service på ett helt annat sätt. Jag tycker inte man ska vara rädd att låta fota sin personal i dess rätta miljö, på så sätt blir bilderna mycket mer personliga än mot en tråkig studiofond. Kanske har varje medarbetare en särskild kompetens som kan framhävas på bild, eller genom texten själv låtas beskriva glädjen i sitt yrke.
Att även låta en röd tråd löpa genom bildernas färger och utseendet på hemsidan i övrigt är snyggt. Eller om färgerna blir för många och spretiga, hålla det enkelt i svartvitt. Likaså att blanda in något miljöfoto för att ytterligare förstärka känslan av företagets verksamhet.
Känner man inte att man själv är en hejare på att fota, tjänar man alltid på att låta ett proffs göra jobbet för ett snyggt resultat och ett professionellt intryck.
//Moa Engblom
www.youarelavli.se
Har du en annorlunda om mig/oss-sida? Eller har du just gjort om din gamla sida?
Maila oss gärna oss visa vad du gjort och hur du tänkt, så visar vi din hemsida på bloggen och länkar till den.
Och du är med och inspirerar fler!