Gör om min hemsida: Nocab

Postat

Christopher anmälde sin hemsida till ”Gör om mig”-serien eftersom han ville ha tips och hjälp med texterna på hemsidan.
Att ”slimma till” hemsidan, helt enkelt.

Martina, som jobbar med marknadsföring på Hemsida24, valde ut en undersida för att visa några konkreta tips som Christopher sedan själv kan applicera på resten av hemsidan.

Följ med på en snabbkurs i att skriva för webb.


FÖRE: Mycket text i smala spalter gör sidan svårläst och tungrodd. Även för små bilder och många små detaljer som avdelare som inte tillför så mycket.

– Det största problemet är väl att det finns lite för mycket information på sidan, t.ex. klumpar av text som bara är i spalter och många undersidor, skriver Christopher när han mailar Hemsida24. Jag skulle då vilja ha hjälp i att göra hemsidan mer simpel, med mindre innehåll på sidorna men fortfarande samma budskap.

Ett vanligt misstag när man skriver texter på hemsidor, är att de är för långa.
– Besökaren orkar inte läsa mer än några rader på skärmen åt gången, så det är bättre att dela upp långa texter på fler undersidor eller PDF-dokument, tipsar Martina som jobbar med marknadsföring på Hemsida24.

– Tänk att det är som en dagstidning, på förstasidan ligger bara korta ”puffar” som lockar till läsning längre in i tidningen, förklarar Martina. Tänk så med din hemsida också, låt besökaren klicka sig vidare om hen vill läsa mer om något.

På så sätt undviker man ”allt på en gång” och behåller besökarens intresse.


EFTER: Sidlayouten har ändrats så sidan blir luftigare. Större bilder ger mer liv.

Martina ändrade sidlayouten och gjorde bilderna större. Plottriga avdelare togs bort, istället byttes typsnitt i de små rubrikerna och en röd linje lades under som matchar loggans färg.
Även färgen på länkar byttes till den röda färgen.

Det är lätt att förledas att vilja berätta allt på en gång. Risken är att besökaren inte ens börjar läsa för att det blir för massivt med text.
– I dessa texter började jag helt enkelt med att klippa bort ord och stycken som jag inte ansåg tillförde något, berättar Martina.

Istället informeras besökaren direkt på sidans topp att den kompletta informationen finns att tillgå i de röda länkarna som leder till PDF-dokument, som också går att ladda ner.

Ett alternativ skulle kunna vara att istället göra ytterligare en nivå med undersidor med mer information om varje enskild produkt. Martinas tips är att börja med att skriva i punktform och verkligen enbart ta med information som ger kunskap och/eller är säljande.

Tidigare låg ett textstycke överst på sidan som handlade om företaget Nocab generellt.
Det är bättre att lägga säljande text först, och fråga sig vilken information som är viktigast för kunden.
Blocket med företagsinformationen flyttades istället längst ner till sidan och en ljusgrå ram lades för att skapa variation på sidan.


EFTER: Informationen om företaget läggs längst ner på sidan istället för högst upp.

Sammanfattningsvis gäller det att sätta sig i besökarens sits. Vad är mest intressant för hen att läsa? Och även att vara hård mot sig själv och korta texter så mycket som möjligt. Hemsidor ger fantastiska möjligheter att fördela information på fler undersidor eller bilagor.

Stort tack till Christopher på Nocab som låtit oss visa tipsen på hans hemsida.

Följ oss gärna på Facebook för att alltid få senaste nytt och inspirerande tips först.

Vi ses!