Att göra sin egen hemsida är enkelt med verktyg som Hemsida24, att få den effekt du vill med hemsidan är många gånger svårare.
Tills nu, med en praktisk checklista för ditt webbinnehåll kan du få det resultat du vill ha med varje sida på din webbplats.
Läs mer här nedan:
Du är bäst på ditt yrke men du är inte webbkommunikatör.
Många som du har haft något av följande problem med sin hemsida:
- ”Vad ska jag ha för texter och bilder på mina olika sidor?”
- ”Jag får inte plats med allt jag vill säga, det blir för mycket!”
- ”Hur kan jag göra för att min hemsida ska uppfattas som mindre rörig?”
Det som drabbas hårdast av de här problemen är förstås dina affärer. Potentiella kunder hittar inte det de söker hos dig, du ger inte ditt bästa intryck och du får inte den effekt du eftersträvar (t. ex. fler potentiella kunder som kontaktar dig).
Varje sida på din webbplats har ett syfte. Välj ett syfte för sidan och håll dig till det när du lägger in ditt innehåll (text, bild, film, formulär osv.).
Svara sedan på kontrollfrågorna under varje syfte.
Syfte 1: Kontakta dig
- Vad har du för mailadress?
- Kan jag nå dig i sociala medier, var och hur?
- Vad är ditt telefonnummer?
- Hur snabbt kommer jag få svar?
- Vem är det jag kontaktar?
Syfte 2: Klicka för att läsa mer om något
- Vad kan detta betyda för mig?
- Var kan jag läsa mer?
- Kommer jag till en film, text, PDF eller annat om jag klickar?
Syfte 3: Svara ja, jag fick svar på mina frågor
(Här tar jag ett exempel från en produktsida där du beskriver en av dina tjänster mer ingående, till exempel en helgkurs.)
- Hur lång är den?
- Hur mycket måste jag kunna innan jag går kursen?
- Vad kostar den?
- Hur kan jag anmäla mig?
- Kan jag anmäla mig och en kollega?
- Vad kan du lära mig?
- Jobbar du med nybörjare eller proffs?
Syfte 4: Dela ett innehåll
- Var kan jag dela detta?
- Varför ska jag dela detta?
- Vem passar det att dela till, mina vänner, branschkollegor, mina kunder?
- Kan jag vinna något på att dela detta?
Syfte 5: Ladda ner något
- Vilka uppgifter måste du ha av mig för att jag ska kunna ladda ner?
- Vad kommer mina uppgifter användas till?
- Kostar det något? Hur sker betalningen i så fall?
- Varför ska jag ladda ner detta?
Du kan utöka listan med andra frågor. Knepet är att tänka sig in i besökarens situation, vad den kan, vet, vill och undrar och servera det. Varken mer eller mindre.
Tänk också på att ett innehåll inte alltid är en text, en bild kan vara tillräcklig för att svara på en fråga. Kom ihåg att texten på klickbara knappar och i länkar också är texter som ska berätta rätt sak för besökaren, så ägna dem lite extra omsorg.
Om du är fokuserad i ditt innehåll, når du fram till din besökare och kan lättare göra dem till kunder.
Vill du förstå mer om hur du kommunicerar smart med ditt webbinnehåll, följ mig för tips och fler blogginlägg om det och annan retorik.
Lycka till med webbkommunikationen och all annan business!
Om Klara Härgestam
Klara Härgestam är retorikkonsult och driver företaget Klara Besked.
Hon har också 6 års erfarenhet av internetmarknadsföring och kopplar gärna den klassiska retoriken till moderna medier.
Länkar