I Content Marketing Del 1 diskuterade vi vad content marketing är och hur det kan ge nya kunder. För att komma igång med ditt arbete ska vi nu tillsammans ta ett första steg och utveckla en strategi som passar ditt företag.
En strategi kan fungera som ett stöd för att hjälpa dig att komma igång och under tiden du arbetar med content marketing. Plocka fram papper och penna, läsplatta eller laptop så börjar vi fila på din strategi nu!
Utforma en strategi – förenkla ditt arbete!
Varför behöver du egentligen skriva en strategi? Innan du börjar arbeta med content marketing är det bra att ta fram en enklare strategi för att veta var du ska lägga din energi och hur du bäst fångar dina kunders intresse. Genom att först skriva en strategi och analysera marknaden undviker du att producera eller leverera ointressant innehåll.
Skapa en strategi = ditt arbete blir enklare och mer intressant!
Det finns ingen strategi som är perfekt men genom att analysera din marknad och dina kunder så ökar du förutsättningarna för att ditt arbete med content marketing ska bli bra och generera nya kunder.
5 enkla steg som sparar din tid
1. Kunderna som får ditt företag att växa
Vilka kunder eller potentiella kunder är det som får ditt företag att växa? Var hittar du dem och kan du dela in dem i grupper för att skilja dem åt? Tänk på att du vill attrahera både potentiella och befintliga kunder.
Exempel: Låt säga att du driver en taxifirma som erbjuder internet och eget ljudsystem i taxin. Du kör alla möjliga sorters människor men den gruppen som är störst är ungdomar. Den grupp som reser längst och betalar bäst är emellertid affärsmän. Det finns också ett stort spann av andra kunder men det är framförallt dessa två grupper som du tror kommer att få ditt företag att växa.
Genom att bryta ut grupper av kunder blir det lättare att utläsa deras behov, var du hittar dem och andra faktorer som kan vara intressanta för din content marketing.
”Jag vet inte nyckeln till framgång, men nyckeln till misslyckande är att försöka göra alla nöjda.” – Bill Cosby
2. Lös dina kunders problem!
Vilka problem eller intressen har dina kunder och hur kan du med din kunskap hjälpa dem att lösa/tillgodose dessa? Vad för typ av information söker de efter eller är mottagliga för? Fundera över vad som underlättar/underhåller dina kunder i deras vardag/arbete.
Johanna tipsar: Hittar du ett ämne som du själv saknar kunskaper inom? Låt inte det hindra dig, du kan alltid ta hjälp av andra experter som exempelvis kan gästblogga eller på annat sätt hjälpa dig att få fram bra material. Det kan också vara ett bra sätt att få större spridning och nå nya grupper av potentiella kunder.
Det finns även företag som specialisera sig på att ta fram content åt andra bolag. Ett exempel på ett sådant bolag är Contentor.
3. Vad skriver konkurrenterna om?
Läs vad dina konkurrenter gör inom content marketing och försök hitta sätt som gör att du kan sticka ut för att skilja dig från mängden. Det finns enormt mycket information i omlopp så försök att skriva utan att upprepa det som redan är publicerat.
Johanna tipsar: Börja med att analysera och skriva upp vad dina konkurrenter gör. Undersök sedan målgruppen – dina kunder- och se vad de efterfrågar. Med stor sannolikhet hittar du områden som inte tillgodoses och där du kan ta plats.
4. Lär ut, informera och inspirera!
Nu behöver du bestämma vad du ska lägga fokus på för att kunna underlätta, inspirera och stötta dina kunder i sin vardag. Ta reda på vad kunderna efterfrågar. Kanske behövs det en kombination av utbilda och inspirera dina kunder för att behålla dem på sikt?
Exempel: Du driver en snickerifirma och vid sidan om har du en företagsblogg där du ger tips och trix på hur privatkunder kan förenkla snickeriprojekt hemma. För att bygga upp en relation och för att attrahera nya kunder har du insett att kunderna vill lära känna dig som person. Du bestämmer dig för att bjuda på dig själv genom att då och då bjuda på “en bakom kulisserna” bild som exempelvis synliggör dagens arbetsvy eller en egen snickartabbe (med glimten i ögat). Vi andra valda tillfällen bjuder du på en tävling i stil med “det bästa hemmabygget” för att inspirera dina kunder och för att få fler!
5. Var publicerar du bäst ditt material?
Efter att du bestämt din nisch behöver du bestämma var du ska publicera ditt material. Utgå åter från dina kundgrupper och försök se var på nätet de är mest aktiva. Kanske är det på företagets blogg, på Facebook eller på dina återförsäljares hemsidor? När du gjort det behöver du bestämma hur ofta du ska publicera innehåll. Det är bra att vara konsekvent så välj ett tidsintervall som känns rimligt i relation till din arbetade tid.
“För mig är det en vinnande strategi, för alla start-up företag, att tänka stort men börja litet” – Carmen Busquets
Nu till det roliga – din tur att skapa nyttigt innehåll!
När du känner dig färdig med din strategi är det dags att börja producera innehåll. Ta gärna för vana att tänka utifrån ett kunds perspektiv och låt gärna någon utomstående läsa igenom och analysera ditt innehåll innan det publiceras.
Tänk på att försöka vara konsekvent när det kommer till:
- Tilltal
- Avsändare
- Struktur
- Kvalitet
Johanna tipsar: Ett tips är att våga vara personlig i dina texter och visa att du bryr dig om dina kunder. Länka gärna till annan information på din hemsida/blogg som kan vara till nytta alternativt en produkt – MEN produkterna får inte vara en del av själva innehållet.
Marknadsföring är A och O
Lika viktigt som det är att du producerar innehåll är det att du marknadsför det innehåll du publicerat. Ett bra tips är att titta på hur liknande företag marknadsför innehåll som de publicerar. Försök att se vilka kanaler som ger bäst effekt; sociala medier, nyhetsbrev eller andra alternativ.
→ Ett bra sätt att börja med content marketing är att starta en blogg på din hemsida där du producerar relevant innehåll. Logga in nu för att testa hur din blogg skulle kunna se ut!
Låt dig inspireras och börja dela med dig till dina kunder!
//Johanna Bohlin
Community Manager