Nätverka – Det nya sättet att umgås!

Postat

Det händer något med oss människor när vi umgås med andra människor. Vi trivs och mår bra av att vara med andra. Vi är flockdjur och det är väl det som märks. Inget nytt under solen, det nya är att alla nu börjar använda bemötande, tydligt budskap och bussighet som en del av sitt dagliga liv. Ja, de kallar det inte så, men i praktiken är det vad det handlar om. Att mötas, knyta kontakter, berätta intressant om vad man gör så att andra blir intresserade.

Ringarna på vattnet blir att andra vill vara med dig och gärna berättar vidare det du har sagt. Och då gäller det så klart att mötet blir minnesvärt!

Våga varmprata

Det här upptäckte jag för 10 år sedan, ja inte att vi ska träffas, utan att folk tycker att det är svårt. Att det känns obekvämt att prata med främlingar, att man inte vill sälja på någon något och därför håller en låg profil. Jag kan fortsätta en stund till och räkna upp tillfällen då många missar chansen att nå sina drömmar och mål. Men det skulle bli för trist, därför vill jag berätta om fördelarna med att vara lite modig och börja prata med folk. Inte kallprata för det känns olustigt. Jag menar;
 

Varmprata – att prata en relation varm, se om kemin klickar, om vi har något gemensamt. Först därefter är det dags att börja nätverka, kanske dags att be om hjälp eller hjälpa till.”

Affärsnätverk har funnits i alla tider
Män har startat affärsnätverk i alla tider, de har träffats och kommit överens. Ibland i bastun, ibland på jakten men oftast över luncher och middagar. Vissa av deras nätverk är mytomspunna, andra har full insyn. Oavsett vilken form har de varit till för att hjälpa varandra, i affärer, i karriären, i livet.

Nu har andra tagit efter, samtidigt som vissa traditionella affärsnätverk öppnat upp och bjuder in alla. Många helt nya nätverk har startats för att det är så kraftfullt, för att det är så roligt och för att man mår bra av att finnas i ett sammanhang.
 

Få hjälp och hjälp andra!
Det är just det som är kärnan, att få hjälp och att hjälpa andra. Lyckoforskning visar på att vi mår bra då, när vi gör nytta. Småföretagare kan få dubbel- och trippeleffekt, dels få affärsvänner som sitter i samma sits, dels få vara behjälplig samtidigt som favörer kommer till en. Win-win-win! Så ljuvligt när 1+1 inte blir 2 utan 3, 4 eller 7. Vi har allt att vinna på att nätverka!

Allt du behöver finns runt hörnet. Det enda som behövs är ett trevligt bemötande, en bra intressant presentation om vem du är och att våga prata med de du inte känner.

Men det är inte alltid så lätt att säga allt man vill berätta om på bara några få meningar. I minglet är det surrigt och andra som inte brinner för dig och det du gör kan bli störda av allt runt omkring, eller så tappar du bort deras intresse med för lång och invecklad harang. Därav ”elevator-pitch” eller den korta marknadsföringsmeningen.
 

1. Bli minnesvärd

Första steget är hur du tar dig ut och vad andra kommer ihåg efter att de har träffat dig.

1. Vad har du på dig på jobbet?
Hel och ren är en bra grund. Ett tips är att klä dig i något som symboliserar företaget eller organisationen som du representerar. Är du egenföretagare så berätta vad ditt företag gör, inte hur ägarstrukturen ser ut.

2. Le!
Glöm inte heller bort att le, då är chansen större att andra vill prata med dig.

3. Din pitch
Öva på att berätta om dig och din kundnytta på 30 sekunder. Vänta på följdfrågan typ: ”jaha, hur då?” eller ”vad intressant/spännande/kul, vad gör du konkret?” eller något liknande. Ha då nästa marknadsföringsmening i beredskap, denna gång lite längre men inte längre än 2-3 minuter. Om sedan intresset är genuint så förslå att ni ses vid ett annat tillfälle, bjud personen till dig så kan du visa upp kontoret.

4. Prata inte bara om dig själv
Missa inte grundregeln: Prata inte bara om dig själv. Fråga vad andra gör, var intresserad, nyfiken och lyssna. Tänkt inte på vad du själv ska säga nästa gång du får chansen, det märks att du inte är intresserad och risken är stor att de inte blir det av dig heller.

5. Sök möjligheter att mingla
Mingel är när du träffar personer, det kan vara på ett event, men det kan lika gärna vara spontant i bankomatkön eller i receptionen på företaget du ska besöka. Var som helst faktiskt!
 

2. Återkoppla

Nästa steg är nätverkande, när uppföljning från mötet sker. Nu har du träffat några personer och kanske fått deras visitkort eller kontaktuppgifter på mejl eller in i din mobil. Nu gäller det att inte få varmpratet att svalna.

  • Skapa en adressbok, gärna digital, excel duger bra. Skriv in namn, företag, telefonnummer, vad ni pratade om och kanske annat som du kommer på som är viktigt att komma ihåg.
     
  • Ska ni höras igen? När då? Genast eller skulle någon av er kolla upp något först?
     
  • Lovade du något? Missa inte att hålla det löftet!
     

3. Nätverkstrategi

Detta steg hör till din nätverksstrategi. Grattis du har börjat få ett kontaktnät med personer som du träffat och börjat lära känna. Men ditt kontaktnät är inte bara nya kontakter, och utgör inte bara folk som du träffar i affärssammanhang.

Ditt nätverk
Alla som du känner ingår i ditt kontaknät. Skriv in de du känner i din adressbok. Kompisar, familjemedlemmar, klasskamrater, tidigare kollegor osv.

Vad vill du uppnå?
Genom att veta ditt mål är det lättare att nå det. Fundera över hur du vill att ditt liv ska se ut om 2 år och vad du behöver göra eller vad som måste ske för att komma dit.

Vad kan du hjälpa andra med?
Har du ingångar på företag som någon du känner söker, eller har du kunskap om utbildningar, tips och annat som andra skulle behöva? Hjälp till så kommer du själv att få hjälp!

Vilka nätverk passar dig?
Det finns många olika nätverk och föreningar som kan ingå i ditt kontaktnät. Vilka arenor vill du vara synlig på? Stora internationella nätverk som Rotary, svenska nätverk som Handelskammaren, företagsfrukost- /lunchträffar, kommunens företagsdagar, mässor, branschspecifika nätverk/föreningar, nätverk för småföretagare, affärsänglar, affärskvinnor… Listan kan göras lång och är olika beroende på var du bor, men många är sökbara på nätet.

För småföretagare finns massor med olika nätverk. Jag har varit med och startat ett par, och jag har bidragit med innehåll och övningar för flera. Många säger sig vilja ”nätverka” men det de sedan gör är en marknadsföring/säljkampanj. Nätverka kräver information, ömsesidighet och lyhördhet.
 

“Vi har en mun och två öron – det gäller att använda de proportionerligt.
Mingla – mangla inte!”

Men de flesta gör rätt och har rätt intention, när de väl har kommit över ”Vad ska jag prata om, vem är intresserad av att höra om mitt jobb, vem ska jag prata med – jag känner ju ingen där?”.
 

Katarina tipsar

I mitt yrkesverksamma liv har jag gått från vårdsektorn via bank och försäkring till företagare. Jag har lärt mig massor på vägen och jag har fått hjälp att kliva på olika tåg, eftersom jag har varit modig har jag inte blivit kvar på stationen och sett tillfällen passera. Men även om du tycker dig ha missat massor så spelar det ingen roll. Idag är bästa dagen att börja på, första steget är att vara modig. Resten löser sig!

Bra tips är att:

  • Ha med papper och penna (du kan behöva skriva upp något du lovar, eller ett bra tips etc.)
     
  • Många visitkort, även om det är oerhört 1900-tal så hjälper den lilla papperslappen till att andra kommer ihåg dig. Visitkortet kan också ses som din lilla broschyr, som enkelt kan ges vidare till någon som letar efter dig.
     
  • När du ska gå på något intressant så bjud med en affärsvän/kompis. Berätta för varandra vad ni har på gång så kan ni berätta det för andra ni träffar. Kolla först med värden om det är okej att bjuda med utomstående, i många nätverk är det en förutsättning för att få till bra möten!

Om du vill veta mer så finns boken Bussighet är lönsamt – Marknadsför dig med personliga kontaktnät med övningar, tips, teorier och intervjuer med andra duktiga nätverkare, såsom Amelia Adamo och Jimmy Schönning. Beställ den på www.komfab.se så får du en rabatt!

Varmt lycka till, vi ses i vimlet!

//Katarina Widoff

Nå framgång med bussighet av Katarina Widoff, en av Sveriges första med att lära ut hur vi minglar, nätverkar och når framgång genom social kompetens. Katarina har skrivit böckerna Bussighet är lönsamt, Må BÄST orka mer, Bli en skicklig nätverkare. Se mer på KOMFAB.

Postat Kategorier Okategoriserade