På månadens hemsida – Watchlounge.se – hittar du ett stort utbud av trendiga smycken och klockor till både dam och herr. Eftersom merparten av försäljningen sker via hemsidan är det viktigt att produkterna synliggörs på ett, för målgruppen, tilltalande vis. I den här artikeln får vi ta del av hur Watchlounge.se på ett kreativt sätt valt att visa upp sina produkter!
Ett enmansföretag med höga ambitioner
Klockverket.se (nytt namn 2017) grundades i slutet av 2013 men det är först i år som verksamheten sparkat igång på riktigt och fått en egen hemsida. Företaget drivs och ägs av Bilal Al-Saffar. Bilal har alltid gillat klockor och smycken så det föll sig naturligt att starta upp en verksamhet som fokuserade på just de produkterna.
Bilal är ensam anställd i företaget vilket innebär att han sköter allt från att designa hemsidan till att bokföra inköp och försäljning. Hemsidan har han byggt upp helt själv och alla uppdateringar och förändringar görs av honom.
“Så fort jag får råd så ska jag investera i riktigt vassa medarbetare. Ensam förmår man lite oavsett hur bra affärsidé man har. Jag vill hitta personer som kompletterar mig.”
En enkel design med en dos kreativitet
Idag utgår Watchlounge.se från mallen Cannes (se bild nedan) för att kunna ge ett stilrent första intryck. Det bästa med de nya mallarna enligt Bilal är möjligheten med sidsektioner som gör att han på ett enkelt vis kan skapa olika layouter för varje sektion.
För Bilal är det viktigt att hans produkter hamnar i fokus. Med hjälp av sidsektionerna kan han på ett smidigt sätt skapa olika produktgrupper samtidigt som produkterna hamnar i fokus. Som ni kan se på startsidan (se bild 1) så har han till exempel skapat två sidsektioner där han på den ena visar ugglehalsbanden och på den andra öronhängena.
Nedan beskriver Bilal närmare hur hans tankar har gått när han byggde hemsidan.
Lägg tid på din hemsida
För att hitta inspiration till min hemsida tycker jag ett bra tips är att och testa olika alternativ i verktyget och exprimentera med hemsidan. Att jag provar olika alternativ, som nya layouter eller olika sätt att visa mina produkter, gör att jag får nya idéer och tankar för hur min hemsida skulle kunna se ut.
En sak du bör fundera över när du arbetar med din hemsida är att tänka över vem din målgrupp är. Det är annars lätt att fastna i vad du tycker snyggt snarare än vad dina kunder gillar och uppskattar.
Jag tror också att en av de viktigaste sakerna när du arbetar med din hemsida, enligt mig, är att du faktiskt tar dig tiden att arbeta med den. Stressa inte och låt det ta tid.
“Min hemsida är mitt ansikte utåt mot kunderna då jag säljer majoriteten av mina produkter via nätet. Just därför är det otroligt viktigt att min hemsida ger ett bra intryck och får mina besökare att vilja titta vidare.”
Sätt dina produkter i fokus!
Har du en produkt som du vill lyfta tycker jag att sidsektionerna ger enorma möjligheter. Det är lätt att lyfta en specifik produkt eller ett erbjudande för att öka försäljningen. Du kan även använda sidsektionerna för att lyfta en text, ett erbjudande, statistik eller annat budskap som ger mervärde.
Att jag har valt olika bakgrunder för mina olika sidsektioner beror på att jag vill skapa en trendig känsla som tilltalar vår målgrupp och som är iögonfallande. Genom att kombinera olika bakgrunder kan du förmedla en känsla som passar just din målgrupp.
För mig fungerar det väldigt bra med många olika sidsektioner men det gäller att testa sig fram tills man hittar en layout som fungerar. Alla hemsidor har olika förutsättningar.
Hemsidetips från Bilal:
- Gör din hemsida lättnavigerad
En av de saker jag tror våra kunder uppskattar mest är att vår hemsida är byggd så att den är lätt att hitta på. Gör det lättare att hitta med tydliga rubriker och undersidor.
- Dra nytta av sidsektionerna
Har du ett budskap du vill lyfta eller olika produktkategorier rekommenderar jag dig att använda sidsektionerna. Glöm inte att du kan ha olika bakgrunder för att ge ett mer kreativt och snyggt intryck.
- Välj rätt typsnitt för dig
Det är bra om du har ett typsnitt som förtydligar dina produkter och som stämmer bra överens med resten av hemsidan. Min favorit för tillfället är ”Trade Gothic Extended”.
- Använd tydliga bilder
En av de saker jag är mest nöjd med är våra produktbilder. Jag tror att det är viktigt att ta bra produktbilder och låta dem ta plats på hemsidan. Se till att ni använder er av stora bilder med hög kvalité. Jag har dessutom valt en “luftig” layout som gör att produkterna hamnar i centrum.
Mycket är givetvis en smaksak och som jag tidigare nämnde så gäller det att testa sig fram tills man hittar en layout och ett upplägg som passar ens eget företag och målgrupp. Glöm inte att prova olika alternativ innan du bestämmer dig!
Tack Bilal för att du delade med dig av dina hemsidetips!
På Klockverket.se kan du läsa mer om företaget eller spana in hemsidans design och layout.
//Johanna Bohlin
Community Manager