“Webben är ingen jävla skönhetstävling” sa konsulten. Till slut hade de eviga avstämningarna och bollandet av synpunkter om bakgrundsfärg fått honom att ge upp.
Vad han menar med det är att designen är inte avgörande för om din hemsida ska locka besökare. Jag tänkte tipsa dig om hur och varför du ska koncentrera dig mer på innehållet – det är nämligen viktigare än bakgrundsfärgen!
Himmelsblå eller blåbärsblå – spelar det någon roll?
Mitt namn är Mårten Skånman och jag har varit med om att bygga upp och lansera en rad olika webbprojekt sedan 1998. Några har fungerat och några inte. En sak har jag lärt mig. Innehållet är det viktigaste. Bestäm först innehållet och efter det bestämmer du allt det andra som färg, form, bildval och typsnitt på navigeringen.
“Om du väljer en himmelsblå eller blåbärsblå bakgrund är inte det som avgör om du lyckas – det är helheten och du måste börja med innehållet.”
Ja du kommer förmodligen tröttna på blått så småningom eftersom du, förhoppningsvis, är inne och uppdaterar din hemsida regelbundet. Dina besökare kommer däremot inte tröttna i första taget.
Förutsättningen för att besökaren inte ska klicka sig bort är att du erbjuder ett relevant och intressant innehåll. Så hur gör du det?
Har du ett intressant innehåll?
Här är några enkla tips med handgrepp på hur du kan tänka och vad du kan göra när du vill komma igång, eller börja om, med din hemsida. Se det som en liten checklista.
En del saker kan verka självklart för dig men det är det kanske inte för dina kunder och besökare. Sköter du din sida smart och jobbar aktivt med den finns det pengar att tjäna. Kanske får du mer trafik till din webbshop, eller får en hel massa prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller länkar till din sida? Det är innehållet som avgör om det blir så.
Vem?
Utan att du vet om det har du förmodligen bra koll på din målgrupp. Det vill säga svaret på frågan om vem som din sida riktar sig till.
Men för att ditt innehåll ska pricka rätt och intressera kan du måla upp en person ur målgruppen. En så kallad persona. Vem är din typiska kund? Måla upp hen för dig själv!
- Kanske är det en medelålders kvinna med två barn som är 11 och 13 år gamla.
- Hon jobbar i ett privatägt företag med administrativa uppgifter men är främst intresserad av heminredning.
- Hon bor i en friliggande villa med sin andra man. Mexitegelvilla. Gult tegel.
- Vidare funderar hon på att göra om hemma men vet inte riktigt hur. Vet inte var hon ska börja riktigt men bläddrar gärna i inredningstidningar och har börjat kolla på inredningsbloggar. Är det kanske dags att byta ut soffan i vardagsrummet och måla om i hallen?
Hur kan du som har en inredningsbutik agera på det på din hemsida? Har du kanske REA på stilrena soffor med slitstarkt tyg?
Vad?
“Jag fattar grejen och vet hur jag ska driva min business, men vilket innehåll ska jag ha på min hemsida då?”
1. Se inte din hemsida som en separat kanal.
Innehållet här hänger ihop med din fysiska verksamhet. Självklart ska du informera om öppettider, kontaktinfo och erbjudande.
2. Erbjud ett mervärde med innehåll som synkar med allt du gör.
Till exempel: Skyltar du upp med REA på soffor i butiken? Skriv det på sidan.
Du vet naturligtvis varför du har REA – berätta om det.
3. Har du läst en undersökning som intresserade dig?
Kanske siffror på att vi i Sverige spenderar halva livet i TV-soffan? Spännande. Skriv om det.
4. TV-soffor i jämförelse med andra länder?
Skriv om det. Lägger vi så stor del av vår inkomst på heminredning? Intressant. Skriv om det.
5. Är din soffa likadan som den i ett avsnitt av Vänner?
Länka till klippet på Youtube. Skriv om det.
6. Även du är intressant som person och företagare.
Fråga dina kunder. Lägg fram lappar på kassadisken och be folk skriva tre ord som beskriver deras besök. Där får du intressanta synpunkter och innehåll.
Det finns massor med historier och intressanta saker i all verksamhet. All verksamhet! Inga undantag.
Hur?
Du kan inte komma undan. Nu när du vet vad du vill ha för innehåll är det dags att skriva ner det. Då bör du tänka på att:
1. Hålla det kort
Generellt på internet har du tre sekunder på dig att fånga läsarens uppmärksamhet.
Ett, två, tre…är du kvar?
2. Börja med rubriken
Tänk efter – vad är grejen? Säg det högt – sedan skriver du ner det.
Elbolaget som erbjuder hållbar el och som jobbar med begreppet ren el i all sin kommunikation sätter rubriken – “Ren el – så funkar det”. Kort. Blir bra rubrik även på Facebook.
Lantmännen skrev en rubrik på pressmeddelandet om hur det gått för bolaget 2013. Bra eller dåligt? Det får ni räkna ut själva…
“Förbättrat operativt resultat, höjd soliditet, nedskrivning av etanolanläggningen i Norrköping och höjd utdelning”
3. Ha med viktiga nyckelord i rubriken
Driver du en inredningsbutik, kan du få med inredning eller heminredning i rubriken? Bra! Den viktiga besökaren till din sida är Google och Google gillar nyckelord.
4. Vad ska du använda för bild?
Ha gärna med människor på bilden för att få sidan levande, bilden ska illustrera texten men den kan inte säga tusen ord. Placera bilden där ögat fångar den direkt, det gör den i övre vänstra hörnet först på en sida, sedan går blicken snett ned åt höger.
Tänk på det när du disponerar sidan.
5. Knyt ihop det med det fysiska i butiken.
Har du REA på soffor? Skriv om billiga soffor på sidan.
6. Krångla inte till det.
Undvik substantiv (höstfyndningserbjudande är inte ett bra ord).
7. Våga länka.
Har en bloggare skrivit fint om soffor? Länka dit, det ger din sida trovärdighet och din besökare extra bra innehåll.
8. Hur vet du att du lyckades?
Se till så att besökaren kan göra något på sidan. Kommentera, dela på Facebook, skriva upp sig på nyhetsbrev eller liknande. Det kallas för konvertering och är mycket viktigt.
9. Det är okej att vara personlig men inte privat.
Våga visa lite humor om du känner att det passar dig.
10. Stryk i texten.
Det finns garanterat ord som inte behöver vara där. Ta bort. “Kill your darlings”
Nu kör vi igång. Var inte alltför självkritisk. Blir det inte perfekt första gången kan du bara ändra. Det är bland annat det som är det fina med internet. Vågar du inte vinner du inte.
Lycka till,
// Mårten Skånman
King of Content
Här kan du läsa mer om Mårten och hans företag King of Content.
Faktaruta – Mårten Skånman
Mårten “Mårre” Skånman har jobbat med innehåll för digitala medier sedan 1998.
Mårten är:
- Utbildad journalist och kulturvetare.
- Numera ägare av firman www.kingofcontent.se och hjälper företag med PR och kommunikation utifrån ett relevant innehåll.
Mårten har:
- Tidigare varit chefredaktör och ansvarig utgivare på www.alltomstockholm.se
- Varit redaktör på www.tv4.se och drivit den förmodligen första bloggen på text-TV.
- Sedan 2007 jobbat med innehåll ur ett marknadsperspektiv som PR-konsult och content manager på Lantmännen och spelbolaget Paf.
- Även drivit en inredningsbutik för balkonger och uterum samt en konferensanläggning.
Kul fakta:
Mårten vet hur det känns att bli utslängd från Facebook och var tidigare svensk rekordhållare i incheckningar på FourSquare.