Snowychili Design – en stilren och mysig e-butik

Postat

Månadens hemsida i november går till Snowychili Design som lyckats bygga en både inbjudande och användarvänlig e-butik. Att utseendet på E-butiken är viktigt det visste vi – men hur är det med rubriker, information och bilder?

Med Snowychili Design som inspiration ska vi gå igenom vad som är viktigt i din e-butik och vad du kan göra för att få den än mer användarvänlig och intressant!
 

En kreativ e-butik för kreativa produkter

Snowychili Design ägs och drivs av Marie Johansson. Här kan du handla giftfria produkter till de minsta familjemedlemmarna som exempelvis napphållare av giftfria pärlor, vagnsmycken, armband med mera. En del av produkterna går att skräddarsy i beställningen eftersom Marie tillverkar dem själv medan andra är noga utvalda produkter som köps in.

Snowychili Design finns bara på nätet vilket gör att kraven på e-butiken blir desto högre. Inledningsvis tog Marie hjälp av en vän för att bygga grunden till hemsidan men numer görs uppdateringar och annat löpande arbete av Marie själv.

“När mina kunder besöker snowychilidesign.se vill jag att de ska få
en mysig och lyxig känsla”

 

Snowychili Design

Grundades: juli 2014                                         Antal anställda: 1 (ägare)
Ägare: Marie Johansson                                    Bransch: Barnprodukter

Mest sålda produkten: Napphållare “Busig” i flera färger.

Nästa verksamhetsmål: Att kunna leva på verksamheten.

Motto: Varje kund ska få känna sig unik.

Visste du att Marie har varit egenföretagare sen 21 års ålder, som hovslagare. År 2013 lade Marie ner verksamheten i samband med att hon blev gravid.
Under mammaledigheten kliade det på nytt i de kreativa fingrarna och Marie startade en webbshop med barnprodukter.

Vad är viktigt att tänka på i din e-butik?

En av de absolut viktigaste egenskaperna i e-butiken på Snowychili Design, enligt Marie, är att det ska vara enkelt att navigera. Kunderna ska lätt hitta det de söker.

För att göra sidan mer lättnavigerad behövs tydliga rubriker. Rubrikerna är A och O och bör vara vägvisare för kunderna och på ett strukturerat sätt lyfta fram exempelvis produktkategorier och produktegenskaper.
 

Marie har i den egna e-butiken arbetat med en stilren design. Designens uppgift är att sätta produkterna i fokus och göra det enkelt för kunden att se de olika produktalternativen.
 

“Det är viktigt att e-butiken är stilren och inte för klottrig – det ska vara enkelt att handla”

Marie poängterar att det är viktigt att lägga tid på sin hemsida och e-butik. Fundera gärna på vilken känsla dina besökare får när de klickar sig in på din hemsida och vilken känsla det faktiskt är du vill förmedla. Vad kan du göra annorlunda?

5 Tips från Marie:

   1. Prioritera bilder framför text
   Dina produkter bör vara i fokus. Försök därför att minimera dina texter och bara    ha med det som är nödvändig information som exempelvis förklarar eller                  förtydligare dina produkter.

   Innan du publicerar är det bra att fundera ett extra varv kring vad som är                  överflödig text och vad som är nödvändig information. Rensa och gör det enkelt.

   2. Lägg tid på dina bilder
   Tar du dina bilder själv är det viktigt att tänka igenom varför och hur du tar dem.    Vad vill du att bilderna ska förmedla. Se till att ta ljusa “lätta” bilder och använd        något bildredigeringsverktyg för bästa resultat.

   3. Gör produkterna personliga
   Genom att ta bilder i hemmiljö eller genom att skriva en direkt text till kunden i        produktinformationen kan du göra dina produkter mer personliga. Låt                      produkterna tala till kunden.

   4. Gör det lätt att hitta
   Arbeta med dina rubriker så att de kommunicerar rätt budskap. Bygg vidare med    underkategorier så att det blir lätt för kunderna att hitta vad de söker.

   5. Skapa en levande E-butik
   För att din sida ska kännas levande är det bra om du ofta uppdaterar din E-butik.    Kanske är det med nya erbjudanden, produkter eller säsongsbetonade teman – i    vilket fall upplevs din butik leverera något nytt varje gång din kunder besöker            den.

Var hittar du din inspiration?
För att samla inspiration till Snowychili Design brukar Marie testa sig fram och prova olika alternativ. Det tar sin tid men vågar man testa tenderar slutresultatet att bli väldigt bra.

Ett annat bra sätt är att bolla idéer med någon som är kunnig inom området. För egen del brukar Marie bolla nya uppslag till hemsidan med en vän som är grafiker!

Tack Marie för att vi fick ta del av dina tankar och tips!
Här hittar du mer information om Snowychili Design och deras e-butik.
 

 

//Johanna Bohlin
Community Manager

 

Postat Kategorier Okategoriserade