Att en bild säger mer än tusen ord, det har vi alla hört. Men bilder skiljer sig åt och kan tilltala mer, mindre eller inte alls beroende på hur de hanteras och placeras. Så vad kan du göra för att lyfta ditt varumärke, dina produkter och din hemsida med hjälp av bilder?
Läs vidare och få tips om hur du på bästa sätt kan placera, färgsätta och använda bilder på hemsidan för att förstärka ditt budskap!
Är bilder viktigare än text?
Dina bilder och din text väger lika tungt. För att dina bilder och din text ska samspela på bästa sätt gäller det dock att de håller samma nivå och kvalitet.
Rätt bild ska fånga dina besökares uppmärksamhet, informera dem om produkter och direkt ge en bild av ditt företag och bygga förtroende. Fel bild kan i värsta fall förvirra dina besökare, ge dem fel uppfattning om dina produkter och generellt ge dem ett negativt intryck av företaget.
Genom att använda genomtänkta och intressanta bilder på din hemsida gör du den mer attraktiv. Bilder gör det även lättare för dina kunder och besökare att komma ihåg både ditt företag och dina produkter den dagen de är redo att göra ett köp.
5 tips för bättre bilder
Så hur ska du tänka för att få riktigt bra bilder på din hemsida? Här går vi igenom fem saker som du bör tänka igenom för att få starka och intresseväckande bilder på din hemsida.
1. Människor skapar levande bilder!
Genom att lyfta människor i dina bilder skapar du ett mer livfullt företag. Dina besökare har lättare att bygga upp en känsla för vilka ni är och intresset blir större. Sannolikheten att någon kommer att handla av dig ökar om kunden dessutom får en uppfattning om vilka ni är som driver företaget.
Här är tre bildidéer som gör det enkelt för dig att inkludera människor i dina bilder.
- Bilder med kunder som använder din produkt eller tjänst – Genom att visa när produkten används blir den mer tilltalande än när du enbart visar produkten i sig. Produkten får ett ansikte och identitet.
- Bilder som visar på starka relationer eller god service till kunder – Det stärker förtroendet för varumärket.
- Bilder som visar vilka ni i företaget är – Det gör det lättare för era kunder att bygga en relation till dig och dina medarbetare. Fundera på hur du vill att era kunder ska uppfatta er?
Johanna tipsar: Hemsidor med fler bilder har större chans att bli delad i sociala medier än sidor med enbart text. Eftersom att du vill att ditt innehåll och kunskap om dina produkter ska spridas bör du arbeta med bilder på din hemsida.
2. Vilken känsla vill du förmedla?
Vilken känsla vill du att dina kunder ska få när de använder er produkt, provar era tjänster eller tänker på ert företag. Den känslan ska också dina bilder förmedla!
Exempel 1: Du driver en catringfirma och har specialiserat dig på bröllop. Ditt mål är att bjuda på vackra och fräscha rätter kryddade med god service. Då är det viktigt att visa ljusa bilder på era finaste uppläggningar och bilder där såväl gäster som brudparet trivs och njuter av den goda maten och framför allt av den feststämning maten bidrar till.
Exempel 2: Driver du istället en sportbar vill du antagligen förmedla en avslappnad känsla med god gemenskap och fokus på sport. När dina besökare loggar in på hemsidan så vill du att de ska få samma känsla som när de fysiskt besöker din sportbar. Här kan du presentera en bilder från er unika lokal med storbilds-TV, en bild från en livfull match när det var fullsatt och en bild från baren för att visa ert utbud av öl.
Så här gör du!
Skriv upp de nyckelord, värderingar och visuella egenskaper som kännetecknar ditt företag. Fundera sedan på hur du kan spegla det i dina bilder. Det kan vara en färg, en form, ett avslappnat intryck, en lyxig känsla eller relationen till kunderna.
Johanna tipsar: Var inte rädd för att arbeta med bilder i bakgrunden eller i olika sidsektioner i syfte att lyfta produkter eller för att förmedla en känsla.
3. Centrera det som är viktigast
Oavsett hur många bilder du har på din hemsida så har varje bild ett syfte och något speciellt som du vill kommunicera eller lyfta.
Prova att beskära dina bilder och plocka bort sådant som inte känns relevant och upptäck hur mycket starkare produkterna eller budskapet tenderar att bli på bilden.
Vill du centrera en del av din bild kan du enkelt göra detta direkt i verktyget. Här hittar du mer information kring hur du centrerar delar av dina bilder.
4. Låt text och bild samspela!
Din bild bör samspela med din text och komplettera eller förtydliga informationen i texten.
Skriver du exempelvis om kundnöjdhet är det bra om det finns en bild på en nöjd kund som förstärkning. Pratar du istället om vad du kan göra för din kund behövs mer inspirerande bilder på hur slutresultatet kan se ut.
Det finns två typer av bilder; de som dekorerar din hemsida och de som bidrar med information. Tänk efter vilka bilder det är som bäst kommunicerar det du vill säga dina kunder.
Tänk också på att det ska vara balans mellan “attitydbilder” som förmedlar känslor och de mer strama informativa produktbilderna.
5. Arbeta med bildredigering
Ett alternativ när du laddat upp din bild på hemsidan är att använda något av bildredigeringsalternativen för att förändra din bild. Prova olika ljussättningar, ramar eller andra effekter som gör din bild till det bättre!
Storleken har betydelse
Det är inte alltid den automatiska anpassningen av din bilds storlek är den bästa. Klicka på “fler inställningar” för att fritt ändra bred och höjd på din bild. Beroende på vad du vill säga med din bild är det bra att prova dig fram för att se vilken storlek och form som gör sig bäst.
Tänk på att ju mindre storlek du har på din bild ju mindre detaljer bör du ha med. Ska du använda en större bild men i mindre format kan det vara lämpligt att beskära den och centrera det som är viktigast.
Har du exempelvis många produkter på en bild eller olika motiv kan det vara bättre att dela upp dem på flera bilder eftersom budskapet annars blir otydligt.
Johanna tipsar: Glöm inte att också lyfta dina nyckelord i bildtexten så att det blir lättare för sökmotorerna att hitta dina bilder och din hemsida.
Checklista för dina bilder:
- Finns det fördelar med att använda just denna bild? Visar den exempelvis upp min produkt eller min tjänst väl?
- Hjälper den mina kunder att förstå mitt budskap?
- Skapar bilden en känsla hos kunden? Kan exempelvis kunden se sig själv använda min tjänst eller produkt?
- Hänger bilden ihop med mitt varumärke och företag, är kopplingen tydlig? Talar bilden till min målgrupp?
- Finns det ett tydligt budskap i bilden?
- Hur kommer kunderna att reagera på dina bilder? Kommer de att påverka deras uppfattning och underlätta köpprocessen?
Nu har du förhoppningsvis fått en del nya idéer för bilderna på din hemsida!
Analysera dina bilder och förändra eller förbättra efter tipsen ovan.
//Johanna Bohlin
Community Manager