Kampanjen Business against Ebola startades av Hemsida24 för att få fler företag att stödja insatserna i kampen mot ebola. Initiativet har nu uppmärksammats internationellt av EU-Africa Chamber of Commerce i Bryssel.
Från och med den 12 januari drivs kampanjen som ett samarbete mellan Hemsida24 och EU-Africa Chamber of Commerce.
Kampanjen genererade 198 980 kronor i Sverige
Kampanjen drog igång den 16 oktober och totalt har sjutton företag engagerat sig i det ideella initiativet Business against Ebola. Medarbetare, branschkollegor och kunder har alla bidragit efter sina resurser i kampen mot ebola. Tillsammans genererade kampanjen 198 980 kronor under 2014.
Nu går kampen vidare. “Business against Ebola” har uppmärksammats av EU-Africa Chamber of Commerce (EUACC) och lyftes bland annat den 26 november på organisationens CSR Awards 2014.
Det här innebär att kampanjen växer och kommer att fortsätta att drivas under hela 2015, nu i ett internationellt samarbete med EUACC.
“Business Against Ebola är ett bra initiativ som vi vill lyfta fram och vi vill visa att enskilda företags engagemang kan göra stor skillnad. Vi är imponerade av arbetet hittills och vi kommer att fortsätta att driva Hemsida24s kampanj och se hur vi kan involvera fler företag, både från Europa och från Afrika” säger EUAfrica Chamber of Commerce (EUACC) grundare och ordförande Mr. Serguei Ouattara.
I kampanjen www.businessagainstebola.org uppmanas företag av alla storlekar att redovisa sin donation, tagga sin insats och samtidigt utmana andra företag.
“Vi startade kampanjen för att vi tyckte det var helt fel att bara privatpersoner och filantroper bidrog, företagen lyste med sin frånvaro, att vi fick igång något som nu tas vidare till Afrika via EU är stort” säger Ludvig Granberg, vd Hemsida24.
Här hittar du mer information om kampanjen Bussiness against Ebola och om EU-Africa Chamber of Commerce.
// Johanna Bohlin
Community Manager