Har du byggt klart din hemsida och känner att du äntligen är nöjd? Suveränt! Då har du åstadkommit mycket – men ditt arbete är inte klart! För att behålla din trafik och locka nya kunder behöver du löpande avsätta tid för att arbeta med din hemsida.
Frågan är vilken typ av uppdatering som du bör satsa på och vad som ger störst effekt gentemot dina besökare. Läs vidare så hittar du 5 bra tips för hur du kan underhålla din hemsida och samtidigt ge den ett fräscht lyft!
Ta dig tid att uppdatera din hemsida
Att du har en hemsida som du känner dig nöjd med är inte samma sak som att du är klar med hemsidan. Din hemsida måste underhållas!
Om du vill ha nya kunder och öka trafiken måste du löpande uppdatera och förnya din hemsida. Den stora frågan är hur ofta du behöver uppdatera den och vad du då bör koncentrera dig på?
Hur ofta du behöver uppdaterar hemsidan beror helt på dig själv och vilken typ av verksamhet du bedriver. Förslagsvis bestämmer du en dag varje månad då du avsätter 1 timme för att gå igenom hemsidan. Du behöver inte göra allt på en gång, men gå igenom, utvärdera och bestäm vad du behöver göra framöver – var effektiv!
Tänk på att allt eftersom du uppdaterar din hemsida ju mer levande kommer den att upplevas av besökarna/kunderna.
Här är 5 tips för hur du kan uppdatera och underhålla din hemsida.
1. Lägg till eller byt ut bilder
Nya bilder är ett av de kanske enklaste och smidigaste sätten att fräscha upp hemsidan och ge den ett uppdaterat uttryck.
Bilder du kan uppdatera:
- Nya produktbilder, byt ut de gamla eller lägg till fler.
- Event/aktiviteter du varit engagerad i kopplat till företaget.
- Interna bilder som visar vad ni gör i företaget (aktiviteter, produktion, etc).
- Kundbilder där du lyfter fram en kundrelation eller en kund som använder er produkt.
- Andra bilder som kan vara inspirerande för dina kunder.
Bilderna kan du exempelvis anpassa efter årstider, högtider och liknande. Har du en bild som bakgrund kan det vara trevligt att byta ut den emellanåt.
Önskar du exempelvis “God Jul” och “Glad Påsk” på din öppningssida, var noga med att byta bild direkt när julen och påsken är över.
Fler tips för bilder hittar du här – En bild eller tusen ord? 5 tips för bättre bilder
2. Lägg till och byt ut kundrecensioner
Du vet de där varma stunderna då en kund lämnar positiv feedback eller vill ge er en referens? Spara dem. Se till att alltid skriva ner och spara de bra recensioner du får från kunderna – oavsett om de är muntliga och skriftliga.
Använd recensionerna för att uppdatera din hemsida. Du kan lyfta fram de bästa kundcitaten på startsidan eller så skapar du en speciell sida där du samlar dina kundrecensioner och där du kontinuerligt kan lägga till och byta ut citat.
Det mest värdefulla är om du får lov av dina kunder att använda deras namn, ålder, sysselsättning eller andra faktorer som ökar deras trovärdigheten. En bild gör också referensen mer levande – och mer trovärdig!
Johanna tipsar: Om du inte har några kundrecensioner så var inte rädd för att fråga dina kunder. Ställ frågan på hemsidan eller i sociala medier. All feedback är nyttig!
3. Ett textstycke eller blogginlägg
Glöm inte att berätta för dina kunder vad som händer i din verksamhet. Kanske behöver du byta ut några av dina textstycken eller formulera om dem. Du kan också berätta om nyheter i verksamheten genom att publicera ett nytt blogginlägg.
Fundera på vad som är nytt, vad har hänt den senaste månaden? Har du lärt dig något nytt, inspirerats av någon? Har du ett erbjudande? Kanske har du kunskap som dina kunder har nytta av och som du kan dela med dig av.
4. Mindre förändringar i designen
Din grafiska profil har du redan bestämt. Med den grafiska profilen som grund kan du göra smärre förändringar i hemsidans design. Att ändra för mycket är inte bra eftersom du då kan förvirra dina besökare och göra så att kopplingen till varumärket blir diffus.
Att ändra smärre saker däremot; som bakgrundsfärg eller bakgrund på en specifik sektion, designa ett erbjudande eller göra om en specifik sida är bara positivt! Gör det bara inte för ofta.
5. Håll dig informerad!
Se till att ha koll på vad som händer i din bransch. Vad gör konkurrenterna och kollegerna? Vad är modernt eller trendigt? Fånga upp trenderna och utvecklingen i branschen och presenterad det på din hemsida.
Om du är osäker kan du alltid fråga dina kunder vad de saknar, vad de vill ha mer av och så vidare. Bra omvärldsbevakning är också viktigt för att du själv ska bli inspirerad och få nya tips och idéer kring vad du bör lägga kraft på!
// Johanna Bohlin
Community Manager