Swedish Stockings har lyckats med det som många drömmer om – att framgångsrikt starta och driva en egen verksamhet. För Swedish Stockings gick det snabbt att förverkliga drömmen – från idé till framgång på ett år. Redan under första året omsatte de en halv miljon kronor.
Så hur lyckades Linn och Nadja att så snabbt bygga ett framgångsrikt företag utifrån en gemensam dröm?
Ny vänskap resulterade i Swedish Stockings
Säkert har du hört talas om Swedish Stockings. Under 2014 tog de Sveriges modevärld med storm med miljösmarta strumpbyxor av högsta kvalitet.
“Swedish Stockings is a dynamic combination of style, luxury, functionality and environmental consciousness.”
Swedish Stockings har haft media på sin sida. Under premiäråret har de medverkat i bland annat tidningar som Plaza, Dagens industri, Women´s Health Sverige, Dagens Nyheter och Damernas värld. En bra och miljöriktig produkt har gett uppmärksamhet liksom Linn och Nadjas sätt att driva företaget.
Följ med när Linn och Nadja berättar om det första omvälvande året som egna företagare, hur de bar sig åt för att ta sig dit där de är idag och vad de förväntar sig av framtiden.
Swedish Stockings
Grundades: Slutet av 2013.
Ägare: Linn Frisinger och Nadja Forsberg.
Antal medarbetare: 3 personer – de båda grundarna och en praktikant.
Bransch: Mode.
Nästa verksamhetsmål: Slå igenom utanför Sverige, främst i London, New York och Tokyo.
Mest sålda produkten: Bästsäljaren är Olivia Standard Stocking (en otroligt skön basstrumpa) tätt följd av Stefanie Seam.
Omsättning: Första året cirka 500 000 kronor.
Rolig fakta: Strumpbyxorna är uppkallade efter vänner och familjemedlemmar. Inspiration kom från dem som på ett eller annat sätt varit med och skapat Swedish Stockings.
Motto: Transparens och flexibilitet är A och O.
En hållbar idé som ligger rätt i tiden!
Strumpbyxor är för många främst en slit- och slängvara och kastas oftast efter endast ett par användningar. Inte så miljösmart då nylonet i strumpbyxorna är en petroleumprodukt framställd av råolja.
Det var här Swedish Stockings såg ett saknad på marknaden av hållbara och miljövänliga strumpbyxor. Nästa steg för Linn och Nadja var ta reda på hur de kunde tillverka strumpbyxor av återvunnet, certifierat och ekologiskt nylon.
”Alla våra strumpbyxor och förpackningar tillverkas i återvunnet material. Det gör Swedish Stockings till det första miljövänliga strumpbyxmärket.”
Linn och Najda träffades genom gemensamma vänner. De klickade direkt. Lika snabbt fick de idén att starta företag tillsammans.
Här är deras berättelse.
Det började med dokumentären Glödlampskonspirationen. Nadja såg den när hon jobbade på SVT. Kort så handlar filmen om hur olika produkter har ett planerat åldrande. De ska gå sönder inom en viss tid för att skynda på konsumtion av nya varor.
I dokumentären användes strumpbyxor som exempel på en produkt som gått från att vara extremt hållbara till en slit- och slängvara. För femtio år sedan lämnades trasiga strumpbyxor in för lagning, de vårdades och livslängden var lång.
”Vi insåg att kvalitet och hållbarheten på strumpbyxorna bara blivit sämre och sämre. Och att det var en produkt som vi relativt enkelt både kunde förbättra och göra mer miljöriktig.”
Den stora aha-upplevelsen fick Linn och Nadja när de skärskådade tillverkningen av strumpbyxor.
”Inte nog med att strumpbyxor är en petroleumprodukt, tillverkningen kännetecknas av gifter och miljöstörande färger. Det hade vi verkligen ingen aning om.”
Bland de företag som tillverkar underkläder i återvunnen nylon fanns det ingen kunskap om leverantörer av återvunnen nylon som dessutom kunde producera så tunna trådar som krävs för att sticka strumpbyxor.
”Till slut hittade vi NILIT eco yarn, som producerar nylontrådar tunna nog att tillverka strumpbyxor av. Nästa steg var att hitta en fabrik som kunde använda den återvunna tråden.”
Fabriken med rätt kompetens hittade de i Italien. Det är en tillverkare som har de främsta modehusen på kundlistan och även har ett utvecklat miljötänkande. Bland annat är en stor del av elen till produktionen kommer från solceller, vattnet från färgningen renas och används i jordbruket, färgerna framställs i fabrikens strängt kontrollerade laboratorium.
”För oss var det avgörande. Det räcker inte att vår produkt är eco friendly – produktionen ska vara det också.”
Hur kompletterar ni varandra?
Linn är utbildad civilekonom vid Lunds universitet och har erfarenhet från finansmarknaden. Nadja är utbildad journalist vid Södertörns högskola och har arbetat i modebranschen.
”Vi har båda starka viljor och tycker ofta olika. Det tvingar oss att resonera oss fram till lösningar som vi är överens om. Arbetssättet är både utmanande och lärorikt.”
Vid starten av Swedish Stockings fick de mycket stöd och hjälp från sina respektive familjer. De har också varit duktiga på att aktivt söka kunskap i sina kontaktnät för att få tips och råd av erfarna personer inom specifika områden.
”Det är viktigt att våga fråga. De flesta är mer än villiga att hjälpa till.”
Vilka är era största framgångar?
”Det är utan tvekan den produkt vi tagit fram. Såväl kunder som media har tagit emot den mycket väl. Från början vågade vi inte hoppas på ett så positivt gensvar.”
Ytterligare en framgång är ett nystartat samarbete med Swedish Lifestyle som introducerar skandinaviska produkter i Japan.
”Japan hoppas vi mycket på. De konsumerar dessutom strumpbyxor året runt, vilket vi inte gör i Norden i samma utsträckning.”
De berättar också att framgångarna triggar dem att jobba mer och hårdare. Att luta sig tillbaka eller ge sig hän i att fira framgångarna; det får vänta tills företaget vuxit sig större och starkare.
Alla har motgångar – vilka har varit era?
”Allt har tagit längre tid än vi räknade med och mestadels kostat mer än vi trodde. Vi har lärt oss att ha respekt för tiden och vara ute i god tid.”
Linn och Nadja har lärt sig att värdera sin tid genom att göra strama prioriteringar – vad är viktigt, och vad kan vänta. Ett tips är att ha en tydlig strategi och att arbeta med att-göra-listor och att ha dagliga avstämningar så att inget faller mellan stolarna.
Deras metod för att hantera motgångar är att ta det lugnt och inte stressa fram beslut. De snabba besluten har blivit dyrköpta erfarenheter medan eftertänksamhet banat väg för framgång.
Hur har ni marknadsfört er?
”Framför allt genom pressreleaser till journalister och bloggare. Det gav ett mycket bra gensvar och gav oss uppmärksamhet i media.”
Vid sidan av press– och bloggkontakter är sociala medier kärnan i marknadsföringen. Via Instagram, Facebook och Tumblr matas följarna med inspiration och nyheter.
”Det är viktigt med en strategi för varje kanal. Vi har skapat ett tydligt budskap som löper genom samtliga kanaler så att varumärket framställs på ett enhetligt sätt.”
Varumärkesbyggande är en av de saker, förutom produktion, som vi har lagt mest tid på. För Linn och Nadja är det otroligt viktigt hur vårt varumärke uppfattas och hur vi vill att det ska uppfattas. Två av de saker som vi lägger mycket fokus på är transparens och flexibilitet.
”Transparens – det är viktigt att vara öppen och tydlig med hur produktionen går till för att skapa trovärdighet i vår miljöprofil. Flexibilitet – vi är hela tiden på jakt efter förbättringar och förändringar. Hittar vi nya lösningar eller leverantörer är vi beredda att prova nytt.”
Vad har varit den viktigaste framgångsfaktorn?
”Tajmingen. Medvetenhet och intresset för miljöriktiga produkter har ökat de senaste åren. Vi har dessutom haft förmåga att kombinera miljötänkande med en produkt av bästa kvalitet med snygg design.”
Planen nu är att ta nästa erövra världen för de miljövänliga strumpbyxorna. Till att börja med Japan via samarbetet med Swedish Lifestyle. I planen ingår även att hitta ytterligare en medarbetare som kan koncentrera sig på att expandera företaget.
Vilka är era förebilder?
”De som ingår i vårt advisory board är personer vi ser upp till. Vi tycker också att Happy Socks är ett bolag som har gjort “rätt” strategiska beslut och på kort tid lyckats slå stort såväl inom som utanför Sverige!”
5 Tips från Linn och Nadja
Efter ett lärorikt år med både med- och motgångar vill Linn och Nadja dela med sig av sina viktigaste tips till dig som också är företagare. Kanske befinner du dig i en svacka, behöver en boost eller bara lite härlig energi? Läs igenom tipsen och låt dig inspireras!
- Glöm inte att sälja!
Det är lätt att ta fram en jättebra produkt och sedan lägga mycket tid på att varumärkesbygga och allt som hör till det. Men utan försäljning blir man oftast inte långvarig på marknaden.
- Våga drömma stort!
Det är inget fel med att ha stora drömmar! Se bara till att arbeta emot dem och handla därefter. Tänk att alla aktiviteter ni genomför ska ta dig ett steg närmare målet. Glöm inte att “The sky is the limit”.Tips! Ibland kan du behöva förverkliga saker fysiskt för att hjärnan ska fatta vad som händer och för att du ska lägga i en ytterligare växel. Allt ifrån att trycka upp visitkort till att säga upp dig för att satsa på det egna företaget eller skaffa kontor kan hjälpa dig att ta nästa steg!
- Ha en tydlig tillväxtstrategi
Som företagare behöver du ha en tydlig tillväxtstrategi. Vilka marknader vill du ta dig in på, varför och i vilken ordning och hur ska det gå till? Ta hjälp, anställ någon eller avsätt en medarbetare som får lägga all sin energi på att sälja.
- Lyssna inte på alla
Det är lätt i början att slukas av alla “kloka råd”, åsikter och tankar som kommer utifrån eftersom du oftast är ganska skör och formbar. Gör istället så att du väljer ut de personer som du har förtroende för och litar på och använd dem som ditt bollplank.
- Var inte rädda för motgångar!
I de flesta fall lär du dig mer av motgångar än av framgångar. Försök att komma till insikt om varför du befinner dig där du är och identifiera sen de utvecklingmöjligheten du står inför.Även om det kan låta som en klyscha, så tar du med dig något positivt från varje motgång. Troligen har du lärt dig något nytt om din produkt, dig själv, din bransch eller dina kunder som du får nytta av i framtiden!
Ett stort tack till Linn och Nadja för att de delade med sig av sina lärdomar och erfarenheter! Här hittar du mer information om Swedish Stockings och de olika produkterna.
(Ps. Smiling Cashews hemsida är inte byggd i Hemsida24s verktyg. Syftet med artikeln är att inspirera dig i din roll som företagare)
//Johanna Bohlin
Community Manager