Det är på din startsida majoriteten av dina besökare hamnar första gången de besöker din hemsida. Det är här de får det första intrycket av dig och ditt företag och det är här de beslutar om det är värt att klicka vidare till dina undersidor. Dessa två funktioner gör startsidan till din absolut viktigaste sida.
Det här är den första delen i en serie av tips och råd där vi går igenom de tre vanligaste och viktigaste sidorna på din hemsida. Den här gången fokuserar vi på hur vi kan göra dina besökare till kunder genom att optimera din startsida!
Hej och välkommen!
Det här med första intrycket har vi lyft många gånger förr och fortfarande är det lika viktigt.
Din startsida spelar en avgörande roll för det första intrycket. Den kan liknas vid en reception där du välkomnar dina besökare, potentiella och befintliga kunder. Frågan är vilket välkomnande de egentligen får och hur det uppfattas?
9 tips för en bättre startsida
Nedan hittar du nio tips som du kan använda för att förändra, förbättra och för att utvärdera din startsida. Ett förslag är att du också kikar på hemsidor som du tycker har bra startsidor och sedan funderar över varför du tycker att just dessa är bra. Applicera sedan de egenskaperna på din egen startsida!
1. Vem, vad & hur?
När dina besökare kommer in på din startsida behöver de direkt få en uppfattning om vem du är och vad du gör. Statistiken visar att många småföretagare tappar kunder redan på startsidan eftersom de saknar de mest grundläggande uppgifterna.
- Se därför till att besvara följande frågor redan på startsidan:
- Vem är du?
- Vad gör du?
- Vad hittar dina kunder här som är unikt?
- Varför ska de välja din tjänst eller produkt?
Genom att besvara dessa frågor bygger du upp ett förtroende för ditt företag som kan bli början på en kundrelation.
Johanna tipsar: Tänk på att frågorna ovan kan besvaras på olika vis. Variera gärna mellan text, bilder, filmer och andra alternativ för att ge dina besökare de svar de söker.
2. Bilder säljer
Glöm inte att använda bilder. Det kan vara en bild eller ett bildgalleri som lyfter dig, ditt företag, din tjänst eller produkt. Genom bilder skapar du en mer levande startsida och dina kunder får också en visuell upplevelse som förstärker ditt budskap.
Exempel: Staffan säljer tavlor så det första han vill att kunderna ska se är en bild på hur en eller flera av tavlorna ser ut. Om han vill presentera många bilder på startsidan är det dock bättre att välja ett bildgalleri så att startsidan inte ger ett rörigt intryck.
Resterande produkter sparar Staffan till sin produktsida och butik där kunderna kan se hela sortimentet. På startsidan presenterar Staffan med andra ord endast de tavlor som han är mest stolt över eller de som bäst visar hans stil.
Bilder → En bild eller tusen ord? 5 steg för bättre bilder
3. Bra struktur inger förtroende
Dina kunder ska snabbt hitta vad de letar efter utan något strul. Det kräver med andra ord att du har en god struktur och att dina rubriker vägleder besökarna till den information som är mest relevant för dem.
Var noga med att kontrollera så att alla länkar fungerar. Se även över hur din startsida uppträder i mobilen så att den där uppfattas på samma vis och att strukturen är likvärdig.
Johanna tipsar: Ta hjälp av en någon utomstående för att testa och utvärdera din startsida. Det absolut bästa är att testa på den “svagaste” länken i din målgruppen. Alltså de personer som har svårast att ta till sig ditt budskap. De kan vara en ny målgrupp, de som inte är bekanta med branschen eller de som generellt har svårt för hemsidor och så vidare.
Rubriker → Så här skriver du en intressant rubrik
Struktur → God struktur på hemsida ger fler kunder!
4. Visa var dina kunder hittar dig
Idag har de flesta företag ett eller fler konton i sociala medier där potentiella och befintliga kunder kan följa och engagera sig i verksamheten. De sociala medierna har stor betydelse för dina kundrelationer, så glöm inte att lyfta fram de sociala medierna på din hemsida.
Genom att lägga till den sociala boxen med dina sociala kanaler kan dina besökare lätt se var du är aktiv och enkelt dela din hemsida i sina nätverk.
Sociala ikoner → Så här arbetar du med sociala boxen på din hemsida
5. Lyft dina nyckelord
För att sökmotorerna ska hitta din sida och identifiera den är det viktigt att dina nyckelord, de ord som förklarar din verksamhet, är centrala på hemsidan så att sökmotorerna lätt hittar dem.
Vad är viktigt för kunden att veta? Billig, bra kvalitet, så här många tycker produkten är kanon, färgstark och så vidare. Tänk på att viktigast går först! Välj ut de 3–5 egenskaper som utmärker din verksamhet och arbeta med dem, utan att upprepa.
Utgå ifrån nyttan för kunden. Vad tjänar dina kunder på din produkt? Hur blir deras liv enklare? Försök att använda ett språk och nyckelord som tilltalar dina besökare. Tänk också på att dina kunder är mer intresserade av konsekvenser än egenskaper; exempelvis köper de inte en borr – de köper ett hål i väggen.
6. Glöm inte att uppdatera
För att din hemsida ska vara levande och inte bli statisk eller tråkig är det viktigt att du med jämna mellanrum uppdaterar den. I föreslaget inlägg nedan “5 sätt att underhålla din hemsida” hittar du bra tips på enklare uppdateringar som gör mycket för att hålla din startsida levande och spännande.
Uppdateringar → 5 sätt att underhålla din hemsida
7. Din design spelar roll
Det enklaste sättet att skapa en stilren och tilltalande startsida rent visuellt är att utgå från din grafiska profil. Använd samma färger och former när du arbetar med din hemsida och startsida. Tänk på att typsnitt, färger, bakgrund och bilder ska tilltala majoriteten av dina besökare – håll det enkelt och utgå med fördel från en neutral färg och ett enkelt typsnitt. Krångla inte till det.
Johanna tipsar: Visa din startsida för ett antal personer under 1 minut. Be dem sedan skriva ner sina intryck utan att fokusera på något specifikt. Fråga sedan vilken känsla de fick, vad de först lade märke till, om något var krångligt eller om de störde sig på något.
8. Det ska vara lätt att handla
Gör det lätt för kunden att handla! Visa tydligt redan på startsidan vilket nästa steg är om kunden vill köpa er produkt eller ta del av ett erbjudande. Kanske behöver du något som underlättar köpbeslutet som en demo, en guide eller ett erbjudande!
Johanna tipsar: Fundera över vilka andra sidor på din hemsida (förslagsvis max 3) som är viktiga för kunden när de besöker din hemsida. Fundera över hur du på ett snyggt och tydligt vis kan leda dem dit från din startsida.
9. Håll det kort!
När dina besökare kommer in på din hemsida tar det cirka 3 sekunder innan de fått ett första intryck och bestämt sig för vad de tycker om dig och ditt företag. Därför ska du vara så kortfattad och tydlig som möjligt. Lyft enbart fram det viktigaste och arbeta med en luftig layout som gör att det mest centrala hamnar i fokus.
Startsidan har en stor betydelse för hur dina besökare uppfattar din hemsida så ta dig tid att gå igenom tipsen ovan och ge dina besökare ett riktigt trevligt och varmt välkomnande!
// Johanna Bohlin
Community Manager