25 tips för att komma i gång med din försäljning

Postat

Vi vet alla att försäljning är A och O. Varenda krona du tjänar kommer från dina kunder. Men ibland kan det vara svårt att hitta nya kunder. Och hur ska du göra för att på bästa sätt sälja in dina varor eller tjänster?

Behöver du hjälp med att komma i gång med din första försäljning eller vill du ha tips på hur du kan förbättra din nuvarande försäljning? Här följer 25 tips som kickar i gång din försäljning!
 

Försäljning – svårare än vad många tror!

Kanske har du en färdig produkt, produktbilder, utrustning och en hemsida men ingen försäljning – inga kunder. Tyvärr kommer försäljningen inte igång per automatik utan du måste arbeta för den. Det arbetet kan vara både frustrerande och tidskrävande men det är nödvändigt och på sikt kommer det hårda arbetet att betala sig.

Den första försäljningen – den första affären – är en av de mest utmanande uppgifterna i ett nystartat företag och många hinner lägga ner innan de ens kommer hit. Eller tvingas lägga ner för att de inte får igenom någon försäljning – de får inga kunder.

Här följer några sätt på hur du kommer igång med din försäljningen!
 

  1. Dra nytta av sociala medier
    “Syns du inte så finns du inte”, eller hur är det man säger? Precis likadant är det på nätet och här är sociala medier ett bra och kostnadsfritt sätt att synas. Starta en Facebook-sida för ditt företag. Berätta om dina nya produkter och vad som händer i företaget. Börja med att engagera ditt privata nätverk och be dem dela dina inlägg så att de får spridning!

    Johanna tipsar: Det finns många sociala nätverk men engagera dig inte i alla. Fundera istället på var flest av dina potentiella kunder finns och satsa på det nätverket. Se också till att skapa inlägg som är värda att dela, som ger inspiration, innehåller erbjudanden, tävlingar eller produktnyheter!

    3 företag som lyckats i sociala medier – så gör du!
     

  2. Ge bort varuprover eller bjussa på tjänster
    Att börja med att ge bort saker kan låta korkat men faktum är att det är riktigt smart! Att ge bort saker till utvalda personer gör att de börjar prata om produkten. Ett exempel skulle kunna vara att dina första tio kunder får “2 för 1” eller att du helt enkelt delar ut varuprover på stan eller under ett relevant event.
     
  3. Se till att synas i pressen!
    Att synas i tidningar både online och i tryckt version kan vara ett sätt att få fler att upptäcka dig och ditt företag. För att få publicitet i tidningen kan du prova att göra pressreleaser när det händer större saker i ditt bolag, exempelvis när ni har lanseringsfest eller när ni dragit in de första 100 kunderna eller liknade. Vad finns det som lokaltidningen kan finna intressant i ditt bolag? Tänk som en journalist.

    Alternativ två är att annonsera i en lämplig tidning. Detta kostar ofta mer än vad det ger men kanske kan du få en bra deal och testa för att se vilket resultat just du får.
     

  4. Hitta återförsäljare
    Har du en produkt som kan säljas i av andra företag? Då finns det mängder av butiker som letar efter spännande produkter att utöka sitt sortiment med. Fundera på i vilka butiker du skulle vilja visa upp dina produkter och kontakta dem och hör om de är intresserade.
     
  5. Testa och sälj i befintliga kanaler
    Ett förslag skulle kunna vara att lägga upp några av dina produkter på Blocket, Ebay eller Tradera. Kanske finns det liknande säljkanaler i just din bransch? Det här kan vara ett sätt att kicka igång försäljningen och få folk att hitta till din hemsida.
     
  6. Utbilda dig inom försäljning
    För många småföretagare är själva säljet kanske inte den roligaste delen av jobbet men eftersom man i många fall är ensam i bolaget så faller den biten på dig själv, hur du än vrider och vänder på det. För att du ska få en bra start och känna dig tryggare är ett alternativ att hitta en utbildning inom försäljning! På så vis kan du få nya kunskaper och en bättre kundförståelse. Alternativet är att anställa någon som är duktig på att sälja!

    Johanna tipsar: Att anställa en säljare kan låta dyrt men det finns andra ersättningsalternativ än traditionell månadslön. Exempelvis kan personen i fråga få en mindre provision på varje såld vara. Eller så kan du locka med lön när säljaren dragit in X antal kunder eller sålda produkter. Fundera över vad som skulle vara rimligt och se om du kan få någon duktig säljare på kroken!
     

  7. Skapa och sprid videor
    Filma dina varor eller tjänster och visa hur bra, smarta eller attraktiva de är. Lyft tips och trix och dela med dig av dina egna erfarenheter. Filmer delas gärna i sociala medier och gör att kännedomen om dina produkter enklare tar fart.
     
  8. Be din leverantörer att promota dig
    Kanske kan dina leverantörer skriva om dig i sina återförsäljarlistor eller berätta om ditt företag i sina nätverk och sociala medier?
     
  9. Dra nytta av andras framgång
    Leta upp personer som är experter eller trendsättare i din bransch eller varför inte någon känd och relevant bloggare. Kontakta dem och skicka sedan över några varuprover eller låt dem prova dina tjänster i utbyte mot att de skriver/pratar om dem i fall de har en positiv upplevelse.

    Du kan också be någon av dessa att erbjuda en rabattkod i sina kanaler för att få in fler kunder. Oftast måste du då betala en mindre peng till bloggaren som promotar dina produkter.
     

  10. Annonser i sociala nätverk
    För att nå ut till fler på kort tid kan du annonsera i de sociala nätverk du är aktiv i, till exempel Twitter eller Facebook. Här kan du exempelvis lyfta goda kundexempel eller bilder som visar hur nöjda dina kunder är. Att lägga ut filmer där du demonstrerar dina produkter är också populärt!

    Johanna tipsar: Tänk på att du kan välja att rikta dina annonser mot en specifik målgrupp. Var tror du dina potentiella kunder finns? Marknadsför dig sedan mot just denna grupp. Det kan också vara nyttigt att prova nya målgrupper för att se vilket resultat det ger.
     

  11. Skilj på användare och köpare
    Tänk igenom vilka som kommer att använda din vara eller tjänst och fundera sedan över vem det är som köper (betalar) och se till att du säljer in dina produkter till båda grupperna! Om du exempelvis säljer leksaker är det viktigt att både barnen och föräldrarna ser värdet i din vara.
     
  12. Se till att du finns med i sökmotorerna
    På din hemsida kan du optimera dina texter och rubriker så att sökmotorer som Google lättare hittar dig. Vilka nyckelord i din verksamhet är viktigast att lyfta och vad söker dina potentiella kunder på?

    Johanna tipsar: Säljer du glasögon så får du tänka på att det som är “glasögon” för dig kanske är “brillor”, “bågar” eller “glajjor” för någon av dina kunder. Fundera på vilka synonymer som finns för dina produkter och vilka beskrivande ord som vanligen används till exempel: snygga brillor, trendiga glasögon och så vidare.

    Har du din hemsida hos Hemsida24 har du också tillgång till en smart checklista som hjälper dig med sökmotoroptimering – Här hittar du mer information!
     

  13. Börja sälja direkt när bolaget är startat!
    Många påstår att du ska vänta in i det sista innan du börjar sälja. Jag säger det motsatta. Börja att prata om din produkt direkt och vilka behov eller önskningar den uppfyller. När du sedan släpper produkten finns redan ett intresse!
     
  14. Prata med dina kunder
    Träffa kunder eller potentiella kunder och bygg relationer. Ett bra sätt att förstå dina kunder bättre och få reda på hur du ska nå ut till fler är att faktiskt prata med dina dem. Gå ut på stan, ställ frågor, var nyfiken och dra lärdomar. Kanske inser du saker som hjälper dig att sälja bättre!
     
  15. Hitta din unikitet!
    Vad gör dina produkter unika? Tryck på vad du gör bättre än konkurrenterna i din sälj-approach. Det ska vara tydligt för kunderna varför de ska välja dina produkter. Förstår de inte det är det lättare för kunden att hålla sig till något de redan känner till.
     
  16. Börja blogga
    Genom att starta en blogg för ditt företag kan du visa på din expertis inom valt område, samtidigt som du kan lyfta nyheter och inspirera kunder. Genom att blogga folk får upp ögonen för dig och du visar på din expertis. Din blogg gör det även lättare för sökmotorerna att hitta dig!

    ​Företagsblogg – ett sätt att öka din försäljning
     

  17. Skicka nyhetsbrev och erbjudanden per mail
    När du bygger upp en maillista bygger du upp en databas med befintliga och potentiella kunder. Genom att exempelvis samla in mail-adressser genom en tävling får du möjlighet att återkoppla till dessa genom att skicka ut erbjudanden etc. Mailbomba inte!

    ​Därför bör du skicka nyhetsbrev & så här gör du!
     

  18. Mässor och event!
    Hitta tillfällen och aktiviteter där du tror att du kan hitta och möta dina kunder. Det kan vara mässor eller event som passar dina produkter. Eventuellt kan du delta som sponsor. Det behöver inte vara så avancerat eller kosta allt för mycket.
     
  19. Gerillamarknadsföring
    Kan du göra något marknadsinsats som väcker uppmärksamhet utöver det vanliga?

    Så här beskriver Wikipedia gerillamarknadsföring:
    “Typisk gerillamarknadsföring är oväntad, överraskande, okonventionell, potentiellt interaktiv och riktad för att nå målgruppen på oväntade platser. Syftet med gerillamarknadsföring är att skapa en unik, engagerande och tankeväckande effekt som gör att det blir ett spritt samtalsämne och skapar viral spridning.”

    Kan du förstora din produkt, erbjuda dina tjänster på ett underhållande vis, eller hitta någon annan tvist som du kan använda dig av för att marknadsföra dina produkter? Kanske kan filmen nedan ge dig lite härlig inspiration!
     

  20. Analysera din hemsidestatistik!
    Det räcker om du bara har ett fåtal besökare. Kolla deras beteende på din hemsida och när du eventuellt tappar dem? På startsidan? Vad kan du göra för att förändra deras beteende? Kanske hjälper det att designa om startsidan med bättre produkterbilder, erbjudanden, hjälpvideos och så vidare.
     
  21. Gör en marknadsundersökning
    Om saker inte går som du tänkt dig eller för att eliminera eventuella problem i ditt sälj bör du göra en marknadsundersökning. Vad efterfrågar dina kunder? Vilka behov har de? Vad gillar de bäst med din produkt och varför ska de köpa den? Finns det något du kan göra annorlunda och bättre?

    Johanna tipsar: Lämna svaren öppna annars är risken att du får de svar du vill ha men som inte hjälper dig att växa.
     

  22. Härma konkurrenterna
    Studera dina konkurrenter och ta reda på vad de har för knep och hur de formulerar sina budskap till kunden, både muntligen och visuellt. Låt dig inspireras av det du tycker är bäst och addera det i din egen säljprocess! Tänk på att inspireras inte är det samma som att plagiera konkurrenterna rakt av.
     
  23. Locka med tävlingar!
    Annordna tävlingar som lockar många och som lätt kan delas. Se till att tävlingarna är lätta att delta i! Kanske kan du även ge ett erbjudande till alla som deltar, exempelvis en “goodiebag” vid sin första beställning.
     
  24. Var finns dina kunder?
    Riktar du dina sälj och marknadsinsatser fel spelar det ingen roll hur duktig du är. Ta därför reda på var dina kunder finns. Alltså vilka är högst sannolikt mest intresserade av din produkt och var finns de? Se till att hänga på rätt ställen både online och offline.
     
  25. Vad säljer du … egentligen?
    Det du säljer är inte alltid din produkt, eller givetvis är det det men det som kunden betalar för är egentligen problemet den löser.

    Ett klassiskt exempel är en borrmaskin. Det kunderna vill ha är ett hål och det är också vad det betalar för. Därav borde fokus ligga på hur lätt det är att göra ett hål eller hur många olika borr som följer med och hur du kan skifta storleken på hålen. Du förstår hur jag tänker!

Givetvis ska du inte sätta igång och jobba med alla tipsen samtidigt. Välj de som passar dig bäst och satsa på dem. Starta lämpligen med 3-5 tips. Prova tipsen var för sig och ha kontroll på vilka som ger resultat. Utvärdera och lägg extra krut på det mest framgångsrika alternativet!

Johanna tipsar: Jag skulle rekommendera dig att välja tre tips som du känner dig relativt bekväm med och två tips som är nya för dig och ligger utanför din trygghetszon. Allt eftersom din kundgrupp växer får du sedan hitta nya sätt att nå ut till potentiella kunder. Våga därför att prova nya marknadsföringsalternativ för att se hur de faller ut.

Du missade väl inte förra inlägget i denna serie? 9 smarta tips för dig som ska starta eget.
 

// Johanna Bohlin
Community Manager