Genom att presentera bild och text i olika sektioner har Gotlands Surfcenter skapat en lättnavigerad och attraktiv hemsida. Den rena och luftiga layouten gjorde det också lätt att utse Gotlands Surfcenter till ”Månadens hemsida”!
Majoriteten av bokningarna hos surfcentret görs via hemsida. Därför behöver och får den mycket kärlek och omtanke. Hemsidan ska utvecklas och vara den perfekta entrén till Gotlands Surfcenters vind- och vattenburna utbud av äventyr och upplevelser.
Att driva sitt eget företag ger frihet
Carl Ewald driver sedan 2004 Gotlands Surfcenter tillsammans med sin fru Kattis Ewald. Då fick paret nämligen en möjlighet att börja sälja badkläder från ett större varumärke som är specialiserade på surfkläder och med det tog resan fart. Det började med butik och kiteskola på Gotland och i Åre och numer ingår även träningsresor, café och camping i verksamheten.
Det absolut bästa med att driva eget är enligt Carl:
“Möjligheten att styra ditt liv precis som du vill ha det, efter dina egna villkor, idéer och drömmar. Att jag också får jobba med det jag gillar mest är bara en bonus.”
För att marknadsföra verksamheten har Carl och hans fru fyra hemsidor som de byggt på egen hand och kontinuerligt uppdaterar och underhåller.
Gotlands Surfcenter
Företaget startade: 2004
Antal medarbetare: 10 (säsongsanställda)
Säljer: Kitesurfingkurser, kitecamps, utrustning med mera och driver en camping och ett café.
Mest sålda/populära kursen: ”Zero to Hero” 4 dagars kitesurfing-camp.
Hemsidor på Hemsida24: www.arekiteskola.se, www.toftasodracamping.se, www.kreaktivtraning.se och www.gotlandssurfcenter.se.
Vilken känsla vill du förmedla?
En hemsida är ett levande projekt som hela tiden bör utvecklas. Gotlands Surfcenters hemsidan har haft olika utseende och sakta formats till hur den ser ut idag.
“Syftet med hemsidan är att spegla verksamheten på ett lättöverskådligt och informativt vis utan att vara tråkig. När våra besökare kommer in på hemsidan vill vi ge dem samma känsla som de får när de besöker oss på Gotland.”
“Ett smart sätt att börja bygga sin hemsida är att ta fram bilder som du gillar och som på ett bra vis förmedlar ditt budskap och sedan bygga hemsidan runt de bilderna.”
Att hemsidan är central för många verksamheter är det inget snack om. För Gotlands Surfcenter är den avgörande då 95 procent av alla bokningar sker via hemsidan.
En “one-pager” samlar allt på en sida
Gotlands Surfcenter har försökt att efterlikna en “one-pager” som under senare tid blivit allt mer populär! En så kallad “one-pager” är som namnet anger endast en sida och utan undersidor. Det innebär att besökarna hittar all information på startsidan och att de får bläddra ner för se allt.
“Jag gillar själv sidor som är lättöverskådliga med lite text och bra bilder. Att hoppa runt bland undersidor är bara jobbigt och får mig att vilja gå vidare till en annan leverantör, butik eller vad det nu gäller. I vårt fall krävs det dock en viss struktur med undersidor för att få bra ordning i produktsortimentet. Det blir enklare för besökaren om vi skiljer på “kitesurfing camps” och kitesurfing kurser”, då båda produkterna kräver ganska mycket informativ text.”
Arbetet med hemsidan sker löpande vart efter det krävs uppdateringar. En gång per år gör Carl en större uppdatering av produkter, priser och bilder.
Vad är viktigast på hemsidan?
“Alla delar är lika viktiga. Jag försöker se hemsidan med olika ögon. För att få perspektiv är ett bra tips att pausa arbetet då och då för att sedan titta på hemsidan igen efter någon dag eller vecka. Under tiden går jag runt och funderar på det som är gjort hittills; vilka delar som känns bra och vilka som känns mindre bra. När jag startar arbetet igen är det enklare att hitta fel i strukturen eller rena missar.”
Se vad andra gör bra och låna idéer!
Det bästa med Gotlands Surfcenters hemsida är enligt Carl att den är enkel, rak på sak och fram förallt inspirerande. För att få inspiration, hitta nya idéer och uttryckssätt surfar Carl och hans fru mycket på andra hemsidor.
“Vi har tittat på hemsidor som presenterar allt från flygbolag till bildbyråer och färghandlare. Jag skulle rekommenderar alla att hämta inspiration från andra och jobba som en musiker. Det vill säga att “sno” lite snygga grejer här och där som du gillar. Klipp sedan ihop det hela till din egna låt. För mig kommer de mest originella bitarna på plats just när jag inspireras av andras idéer och lägger min egen touch på dem. Men kopiera inte ett koncept rakt av. Låt dig bara inspireras av andra för att sedan göra din egen grej.”
Ett fiffigt tips som sparar tid
Har du Hemsida24 som hemsideslevarantör då har Carl ett tips till dig.
“Att klicka på CTR+C och sedan CTR+V är väldigt effektivt. Skapar du en ny hemsida helt från ruta ett är det enklast att göra en egen mall som till exempel förstasidan. Sedan kopierar du den till dina undersidor. På så sätt håller du enkelt den röda tråden på alla sidor!”
Några avslutande och kloka ord från Carl.
“Personligheten är styrkan i ditt varumärke – i mitt fall är det dialekten. Se till att inte tappa din personlighet utan bygg ditt varumärke runt det. “
Tack Carl och Gotlands Surfcenter för att ni delade med er av erfarenheterna kring arbete med hemsidan!
Vill du ha mer information eller besöka hemsidan? Gotlands Surfcenter.
(Gotlands Surfcenter har använt mallen Moscow)
// Johanna Bohlin
Community Manager