Diamond Dogz hemsida strålar av härlig energi!

Postat

Diamond Dogz är ett unikt band och det första dansbandet i Sverige med en dragshowartist bakom mikrofonen. Låtarna har fart och fläkt och är lika färgsprakande som bandets medlemmar och sångare. Givetvis måste hemsidan utstråla samma glöd och passion!

Diamond Dogz har verkligen lyckats skapa en hemsida som sticker ut och är fylld med drag, glädje och humor. Men hur gjorde de?
 

Låt hemsidan visa vem ni är
Det är viktigt att hemsidan visar vilka ni är som driver den. Diamond Dogz erbjuder ett unikt dansbandskoncept och då ska hemsidan förmedla det unika. En slagkraftig hemsida med bandet i fokus!
 

“Hemsidan ska marknadsföra bandet och sälja skivor och singlar men också hålla fans och publik uppdaterade kring vad som är på gång.”  

Diamond Dogz hemsida, www.diamonddogz.se, är producerad av Per-Arne Engblom som även är webbansvarig/webbmaster för hemsidan.
 

Diamond Dogz

Bandet bildades: 2014
Bandets medlemmar: Kapellmästare Fredrik Wide (klaviatur), Ludvig Jerner (trummor),
Jon-Emil Oscarsson (bas), Nicklas Eklund (gitarr)
Sångare: Peter Englund

Aktuella med: Nytt album ”Dansa För F*n, Vol 1”, musikvideon till första singeln
”Sommarkärlek” och en P4-turné.
Den mest spelade låten: “Sommarkärlek” med drygt 40.000 spelningar på Spotify och stort tryck på Itunes.

Motto: Even Dogz can zing.

En kärlek för dansband resulterade i Diamond Dogz

Peter Englund har goda minnen av de klassiska dansbandshitsen från när han var liten och han har alltid tyckt att den klassiska dansbandsgenren är en fascinerande del av svenskt musikliv. Låtar som ”Jag vill vara din, Margareta”, ”Gråt inga tårar” och ”Mjölnarens Irene” har därför varit stora inspirationskällor när han skrivit texterna till Diamond Dogz låtar.
 

“Bandet bildades för att Peter ville hylla dansbanden från 1970- och 1980-talet. Deras musik fyller fortfarande en stor del av hans spellistor.”

Diamond Dogz koncept bygger främst på klassisk dansbandsmusik, men på det senaste albumet blandas bossanova, finsk tango, svensk bondromantik med låtar som hyllningen till Lotta Engberg – ”Lotta Engberg och jag”. Peter väljer att mixa olika typer av musik för att hela tiden förnya och göra det spännande för fansen.
 

Vilka är Diamond Dogz största framgångar så här långt?
Under 2014 spelade Diamond Dogz bland annat på Berns salonger, Gävle teater och

Rival i Stockholm. Låten ”Min utegrill” användes dessutom i TV-serien ”Böda Camping”. I juni 2014 gjordes även en P4-turné där bandet bland annat gästade Växjö, Gävle, Göteborg och Jönköping med spelningar i direktsändning.
Den nya singeln ”Sommarkärlek” har passerat gränsen för 40.000 spelningar på Spotify och klättrar fortfarande i popularitet. Se musikvideon ovan.

Vad är tanken bakom hemsidan?
“Det handlar om sekunder för att fånga en besökare och få personen att stanna kvar på hemsidan. Är inte innehållet relevant, intressant och begripligt är det ointressant. Precis som hela konceptet Diamond Dogz så ska hemsidan förmedla humor, färg och innehåll genom en stilren lättnavigerad upplevelse.”
Eftersom konceptet Diamond Dogz fortfarande är unikt och nytt, så är hemsida en väldigt viktig kanal för att nå potentiella arrangörer och för att nå ut i media. Och självklart för att hålla kontakt med fans och publik!
 

“Hemsidan är väldigt viktigt. Genom den kan vi presentera ett kontrollerat innehåll i en skräddarsydd kostym.”
 

Vad lägger ni mest tid på när ni arbetar med hemsidan?
“Det vi lägger absolut mest tid på är bilder, rubriker och struktur. Det är avgörande att innehållet är relevant, intressant och begriplig.

För att förtydliga vårt budskap och göra sidan mer lättsam och inspirerande har vi valt att arbetat mycket med bilder. Många gånger säger en bild mer än tusen ord!

Vi försöker hitta och bearbeta bilder så att de matchar både budskapet och
konceptet. Det är också roligt att kunna visa det hela från olika synvinklar. Exempelvis har vi ett fotoalbum producerat av fotograf Ronan Davis som dokumenterade Peter under en arbetsdag inför release-festen för det första albumet.”

Videor som bilder.
Vi har valt att länka våra videor i bilder på hemsidan. Dels för att det är snyggare och tydligare rent grafiskt och dels för att insticksmoduler ofta kan fördröja hur sidan laddas/visas.
 

Enligt Per-Arne som är webbansvarig är det de generösa bildarkivet som är mest populärt hos fansen. De har dessutom fått bra feedback på både design, struktur och innehåll.
 

“Jag jobbar nära både Peter och konceptet Diamond Dogz, och det är den största
inspirationen.”

Per-Arne delar med sig av sina bästa tips!

❑ Lägg tid på struktur och navigering. Det ska vara lätt att förstå och lätt att hitta!

❑ Låt innehållet andas med lagom mycket luft mellan de olika blocken. Använd med fördel funktionen “Tomt utrymme”.

❑ Låt inte bakgrunden ta över innehållet. Den får gärna vara färgstark men ögat ska dras till innehållet och inte till bakgrunden även om den gärna får komplettera.

❑ Håll innehållet relevant och uppdaterat! Ha bara med det som är intressant för era besökare.

❑ Tänk på startsidan som en löpsedel som lockar med de mest aktuella delarna av hemsidans innehåll.

❑ Undvik romanlånga textblock och oväsentlig information!

❑ Har du skapat en sida eller ett block du gillar använd då funktionen “kopiera” för att undvika dubbelarbete.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  * 

Ett Stort tack till Per-Arne och Diamond Dogz för att ni delade med er av er resa och era hemsidetips!

Vill du veta med om Diamond Dogz? Här hittar du Diamond Dogz hemsida för mer inspiration och för att kunna ta del av fler låtar.

Missa inte! Diamond Dogz släppte 3 juni det nya albumet “Dansa För F*n!” tillsammans med musikvideon till singeln ”Sommarkärlek”.

(Diamond Dogz använder mallen Cape Town)
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade