Detaljmagasinet bjuder in till en idyllisk hemsida!

Postat

Återigen vill vi lyfta fram hur enkelhet i designen utmärker många snygga och framgångsrika hemsidor. Och hur sant det är att “less is more”.

En butik som verkligen lyckats med att skapa enkel och elegant design är månadens hemsida – Detaljmagasinet. Att besöka Detaljmagasinets hemsida känns precis som att välkomnas in i någons hem och samtidigt blir du inspirerad och vill se mer!
 

En ny marknad gav nya möjligheter!

Detaljmagansinet är en framgångsrik inredningsbutik som funnits i Sundbyberg sedan hösten 2014. Butiken ägs och drivs av Evelina Elo. En inredningsbutik i sig är ju inget nytt men det Evelina gjorde var att hon skapade sin egen marknad. I Sundbyberg saknades en inredningsbutik – och vips så såg hon till att etablera en ny affärsmöjlighet!

“Som sundbybergsbo och extremt inredningsintresserad så saknade jag en butik i Sundbyberg där jag kunde hitta det som finns i speciella butiker i centrala Stockholm eller i olika e-butiker. Sundbyberg är en av Sveriges mest expansiva kommuner och efterfrågan fanns och jag kände att är det ingen annan som tänker starta en liknande butik så gör jag det!”
 

Detaljmagasinet

Startade: Hösten 2014
Antal anställda: 1

Säljer: Heminredning från skandinaviska varumärken tillsammans med vintagedetaljer i en inspirerande miljö.
Mest sålda produkten: Prints, lampor, ljus & tvålar.

Nästa verksamhetsmål: Öka försäljningen i e-butiken.
Rolig fakta: Evelinas mops Bosse är väldigt populär bland butikens kunder.
Motto: Inredning som känns fräsch under lång tid.

Viktigt att ha tydliga mål med e-butiken!

På Detaljmagasinets hemsida och i butiken i Sundbyberg säljs handplockade inredningsdetaljer med tidlös design som håller såväl i morgon som på sikt. I butiken jobbar Evelina tillsammans med sin medarbetare Jennifer Borge. Tillsammans ansvarar de också för hemsidan och e-butiken.

Tanken med hemsidan är att den ska vara enkel, inspirerande och uttrycka det Detaljmagasinet står för – att inspirera och vara personlig.
 

“Vi vill att varje besök hos oss, vare sig det är i butiken eller på hemsidan, ska vara inspirerande och kännas personligt!“

Hemsidan är mycket viktig för butiken eftersom den för många är det första mötet med Detaljmagasinet och den är även ansiktet utåt för den fysiska butiken. I dagsläget står den fysiska butiken för största delen av försäljningen men målet är att e-butiken till hösten ska svara för minst 30 procent av försäljningen.
 

Bakom en framgångsrik hemsida ligger mycket arbete

Idag uppdateras Detaljmagasinets e-butik löpande med produkter och kampanjer medan hemsidan i sig uppdateras ett par gånger per år med nya inspirationsbilder, nya färger och ny struktur.

Sedan hemsidan först lanserades har Evelina och Jennifer lagt mest tid på att fotografera inspirationsbilder och på att välja ut och köpa in rätt varor till e-butikens produktsortiment.

Färgvalet spelar roll
“Det är viktigt för besökarna att lätt hitta det de är ute efter, om det så är att hitta till butiken, veta mer om oss eller handla i e-butiken. Därför har vi också lagt en del tid på att göra hemsidan lättnavigerad. Vi har även bytt färg från gult och vitt till svart, grått och vitt för att ge bilderna mer plats så de kan inspirera och samtidigt vill vi låta varorna tala för sig själva. På så vis blir det enkelt för kunden att förstå konceptet och orientera sig på hemsidan.”

“Färgvalet är mycket medvetet gjort. Färgerna passar på ett naturligt sätt tillsammans med produktbilderna. Vi har nyligen delvis gjort om hemsidan. I höst ska vi gå vidare och bland annat uppdatera den med nya inspirerande bilder. Ambitionen är att bilderna ska fungera under lång tid men samtidigt vill vi byta bilder så att de följer både årstiderna och visar nya trender.”

På startsidan ligger fokus på de inredningsbilder som Jennifer har fotat och stylat. “Tanken är att vi ska visa produkterna i hemmiljö. Bilderna har vi tagit hemma hos mig. Vi vill vara tydliga med det koncept som är grunden i hur vi arbetar och inreder. På så sätt hoppas vi inspirera kunderna när de själva ska förändra inredningen hemma.”

Det som Evelina och Jennifer tror kunderna uppskattar allra mest med hemsidan är att den är användarvänlig genom den enkla och stilrena designen.

“För att få inspiration till hemsidan brukar vi läsa olika inredningsbloggar och följa instagramkonton som håller en tidlös stil men med trendiga detaljer.”

Evelinas 5 bästa hemsidestips:

  • Enkelhet vinner i längden. Försök att hålla hemsidan enkel och stilren så att det är lätt att navigera. Behöver allt vara med eller finns det något du kan ta bort?
     
  • Håll dig till en röd tråd. En enhetlig linje genom alla delar på hemsidan gör att den blir lätt att begripa.
     
  • Gör dina färgval först. Bestäm innan du börjar arbeta med hemsidan vilka färger och produktkategorier som ska vara med – då blir arbetet mycket enklare.
     
  • Frilägg produktbilderna. Fördelen med det är att produkten får tala för sig själv och helheten blir tillsammans med inspirationsbilderna renare och snyggare.
     
  • Testa, testa & testa! Prova olika funktioner och se vad som fungerar för just ditt företag. Det bästa sättet att lära sig är att “leka” med de olika funktionerna och på så vis lära sig vad som funkar.

Omge dig med personer som ger dig energi!
“För mig har det absolut svåraste som ensam ägare varit starten. Det är en tuff period både ekonomiskt och tidsmässigt. Avgörande för mig var att omge mig med positiva och peppande personer för att jag skulle klara av att fortsätta kämpa på trots att det ibland känts nästintill omöjligt. Se till att hitta dina energikällor!”

Vad är det bästa med att driva eget företag?
“Det är en fantastisk resa med nya upplevelser och möjligheter. Jag tycker det är oerhört kul att kunna bestämma och forma butiken i den riktning som jag vill. Det är så kreativt och givande när jag ser hur butiken utvecklas och uppskattas av kunder och jag känner varje dag: det här är bara början!”

Ett stort tack till Evelina och Detaljmagasinet för att ni delade med er av era erfarenheter och tips!

Här hittar du mer information om Detaljmagasinet och deras hemsida.

Vill du ha uppdateringar kring ny produkter och annat kul från Detaljmagasinet?
Då kan du följa dem på Instagram (@detaljmagasinet) och Facebook.

(Detaljmagasinet har använt mallen Berlin)
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade