Sökmotoroptimering, eller SEO, tror jag de flesta av oss någon gång har stött på eller hört talas om, men inte lika många vet vad det innebär och varför SEO är så viktigt.
Att arbeta med SEO är avgörande för att din hemsida ska komma högt upp i resultatlistorna hos sökmotorer som till exempel Google. Ju högre upp du hamnar desto troligare är det att du kan öka trafiken till din hemsida. I det här inlägget går vi till botten med varför du bör lägga mer tid på ditt SEO-arbete!
Lägg tid på SEO och få fler kunder!
Du och jag och många med oss använder dagligen någon sökmotor för att hitta svaret på en fråga. Kanske söker du närmsta blomsteraffär eller en e-butik som säljer ryggsäckar – oavsett vad du söker så väljer vi oftast att klicka på de sökresultat som kommer högst upp, eller hur? Det händer nästan aldrig att vi bläddrar vidare till sidan två i resultatlistan. Vi väljer de förslag som kommer först, och passar inte de så gör vi en ny sökning – men vi bläddrar aldrig vidare i resultatlistan.
Med andra ord; ju högre upp din e-butik eller din hemsida kommer på exempelvis Google ju större sannolikhet är det att personen som söker klickar på din hemsida och handlar av just dig.
Vi kan alltså krympa ner förklaringen av SEO till att det handlar om att få fler besökare – och fler besökare = fler kunder. Elementär matematik.
Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.
Källa: Wikipedia
Varför du behöver prioritera SEO
Nästa fråga blir då varför och om du behöver lägga tid på SEO? Sköter inte sånt sig självt? Till viss del gör det faktiskt det, beroende på vilken hemsideleverantör du har, men för absolut bästa resultat så gäller det att du investerar lite tid och går igenom din hemsida.
Faktum är att “sök” och kopplingen från sökmotorerna är det som genererar flest besök till hemsidan. Att det dessutom inte behöver kosta något mer än din tid gör SEO till en betydligt bättre marknadsföringsinsats jämfört med exempelvis traditionella annonser.
Idag finns det otroligt många byråer som specialiserar sig på sökmotoroptimering och vart efter kunskapen kring SEO ökar så ökar också efterfrågan på SEO-kompetens. Som tur är behöver du inte anlita en byrå för att optimera din egen hemsida. Det finns bra tips och guider som lotsar dig igenom de viktigaste stegen.
Slå konkurrenterna
SEO handlar förutom om att vinna besökare även om att “vinna över” dina konkurrenter. Eftersom chanserna att någon som söker klickar sig vidare ökar ju högre upp din hemsida placeras i sökresultatet gäller det att du kommer högre upp än dina konkurrenter.
De flesta tar sig inte tid att bläddra ner och utforska de andra alternativen. Det finns också en föreställning om att ju högre upp en hemsida kommer i resultatlistan ju bättre “kvalitet” är det på företaget och ju trovärdigare är innehållet på hemsidan.
Du kan själv sökordoptimera
Att sökordoptimera din hemsida är inte komplicerat. Det handlar om att påverka din hemsidas placering i sökresultatet. I Sverige pratar vi vanligen om Google eller Bing eftersom det är de sökmotorer som flest använder.
När du ska sökoptimera din hemsida sökoptimerar du främst olika sökord eller sökbegrepp. Förutom det handlar det också om att sökoptimera hemsidans struktur och varje enskild sida på hemsidan.
Till stor del gäller det alltså att lista ut vilka söktermer/ord som kommer att fungera nu och i framtiden. Väljer du mellan olika söktermer för att hitta det som flest personer söker på kan du prova dig fram för att se vilka sökbegrepp som fungerar bäst och som drar mest trafik till din sida. Fördelen med internet är att du hela tiden kan prova, förändra och förbättra dina nyckelord.
Förenklat exempel: Om du har ett enkelt namn som Revisionsbyrån AB i Ängelholm och använder det som domännamn och i ditt innehåll på hemsidan så bli det lätt för Google att hitta. Heter ditt företag istället Ängelholmsexperterna får Google det svårare att utifrån domännamnet koppla ihop hemsidan med rätt sökord. Då gäller det att du tydligt i ditt innehåll/rubriker/länkar lyfter de viktigaste nyckelorden som revision, bokslut och liknande begrepp som direkt går att koppla till din verksamhet.
Varför är SEO bättre än annan marknadsföring?
I mångt och mycket handlar det alltså inte om att välja om du vill arbeta med SEO eller inte utan det handlar snarare om hur mycket tid du vill satsa på det. Idag finns det många välgjorda hemsidor som genom att lägga mer krut på struktur, innehåll och länkar skulle kunna få dubbelt så många besökare än vad de har. Fler och fler använder sökmotorerna, och allt oftare – se till att de lätt hittar ditt företag!
Johanna tipsar: Tänk på att SEO är ett sätt att få besökare till din hemsida. Att behålla dem är en annan femma. När du har arbetat med SEO behöver du lägga lika mycket tid på att arbeta med det första intrycket på din hemsida.
Läs vår serie: “Så skapar du ett bra första intryck på din hemsida”
Om lär dig och blir riktigt duktig på SEO så har du hittat det absolut bästa och mest kostnadseffektiva marknadsföringsalternativet online.
Missa inte nästa del i denna serie där vi går igenom hur vad du behöver göra för att få bättre SEO på din hemsida!
Är du kund hos Hemsida24? Då har vi en SEO-guide som på ett smidigt vis tar dig igenom alla stegen för att optimera din hemsida.
Missa inte andra delar i samma serie:
// Johanna Bohlin
Community Manager