Härom veckan gick vi igenom vad SEO är och varför du aktivt bör sätta av tid för att optimera din hemsida. Idag tar vi nästa steg och går igenom vad du behöver göra på din hemsida för att den ska komma med i sökmotorernas resultatlistor – och för att den ska klättra uppåt i listorna.
Lyckas du med ditt SEO-arbete kan du öka trafiken och dra många nya besökare till din hemsida. Så ta tag i ditt SEO-arbete idag och få fler besökare imorgon!
19 tips för din sökmotoroptimering
Tidningen Internetworld presenterade en undersökning, gjord av Oneupweb, som visar hur stor betydelse en topplacering på Google har. Finns du exempelvis med på den första sidan av sökträffarna så kan du räkna med upp till sex gånger fler besökare än tidigare. Det visade sig också att hälften av alla de som gör en sökning aldrig bläddrar längre än de tre första sidorna med sökresultat – så se till att din hemsida finns med där!
För att din hemsida ska hamna högt upp i sökmotorernas resultat gäller det att skapa en hemsida som betygsätts högt. För att du ska få höga “betyg” gäller det att sökmotorerna kan identifiera ditt innehåll – det innebär att din hemsida måste var relevant och överensstämma med den information som exempelvis Google letar efter.
Så här kan du få hög placering hos sökmotorerna –
utan att betala:
- Val av domännamn. När du väljer ditt domännamn är det bra om du kan få med ditt viktigaste sökord. Äger du en verkstad som heter Race bilverkstad så vinner du mycket på att välja domännamnet www.racebilverkstad.se istället för www.race.se som inte berättar något om vad hemsidan faktiskt innehåller.
- Vilka nyckelord använder du? Ta dig en funderare och försök definiera vilka ord dina potentiella kunder söker på när de söker efter din typ av verksamhet. Google strävar efter att presentera ett så relevant resultat som möjligt till de som söker. Därför ska du helst använda samma typ av ord eller fraser som “sökaren” använder. På så vis är chansen större att Google lyfter upp och föreslår just din hemsida.
Så se till att leta upp de sökord som är mest populära i din målgrupp och använd dem löpande i text och innehåll på hemsidan.
Johanna tipsar: Följ gärna vad som är trendigt “snack” i just din bransch. Kanske dyker det upp något nytt namn eller slang för någon produkt. Våga prova nya ord och uttryck i texterna på din hemsida och se vad som händer i sökmotorernas resultatlistor.
- Tänk igenom dina sidtitlar! Sidtitlar spelar stor roll för sökmotorerna när de går igenom ditt innehåll. Därför är det bra om du har mer specifika namn i dina sidtitlar (rubriker i menyn) snarare än generella. Med det menar jag att istället för att skriva exempelvis tjänster eller produkter är det bättre att skriva “Ekonomisk rådgivning” eller “Barnvagnar”.
Johanna tipsar: Det kan vara bra att känna till att Google värderar sidtitlarna till vänster högre än de till höger. Tänk därför på att lägga de viktigaste sidorna först.
- Namnge dina bilder och dokument. När du laddar upp en bild, dokument eller en PDF på hemsidan ska du tänka på hur du namnger filen. Sökmotorerna tar nämligen hänsyn till fil-namnet varför det är mycket bättre om din bild heter tennisrack-r54i.jpg än IMG576.jpg. Döper du dina bilder är chansen stor att de också kommer med i sökmotorernas bildsök.
Johanna tipsar: När du döper dina bilder med flerordiga namn tänk då på att använda bindestreck för att särskilja dem åt – inte understreck.
- Skriv alltid bildtext. Besök till hemsidan, köp och förfrågningar kan många gånger härledas till Googles bildsök. Det är därför bra om du alltid har bildtexter till dina bilder. Glöm inte att du kan dölja bildtexten om du önskar – det viktiga är att den finns med!
Johanna tipsar: Kolla gärna vilka av dina bilder från hemsidan som finns med i Googles bildsök och som inte har filtrerats bort av Googles Safe Search Filter. Gå till Google bilder och skriv i sökfunktionen in site:dittdomännamn.se för att se vilka bilder som finns med.
- Få andra att länka till din hemsida. Om någon länkar till din hemsida uppfattar sökmotorerna det som en typ av rekommendation. Därför är det bra om du kan få så många som möjligt att länka till din hemsida. Kanske har du återförsäljare, en e-tidning, bloggare eller nöjda kunder som vill marknadsföra ditt företag på sina hemsidor?
- Lägg till din hemsida på Google Business. Det innebär att om någon söker efter ditt företagsnamn + din stad så kommer all relevant information upp: karta, telefonnummer, öppettider och så vidare.
- Ge dina produkter bra namn. Ett coolt namn kanske slår högt hos kunderna men om du ger dina produkter namn som faktiskt talar om vad det är så är chansen större att dina kunder hittar till din hemsida genom sökmotorerna. Istället för att döpa din stol till “Sittbar” så skulle du till exempel kunna döpa den till “Stolen Sittbar”.
- Länka till hemsidan från dina sociala medier. Genom att länka till din hemsida och hemsidas undersidor får du högre ranking i sökmotorerna. Det är därför bra om du har med en ikon för dina sociala medier på hemsidan och du bör använda och regelbundet uppdatera din blogg så att inläggen kan delas på exempelvis Twitter och Facebook.
- Bestäm vilka produkter eller tjänster du vill vara sökbar på. Vilka av dina tjänster eller produkter är det viktigast att du är sökbar på? Låt dessa ta störst plats i kommunikationen på din hemsida. Kan du dela in dem i kategorier?
Johanna tipsar: Ett bra verktyg att testa olika sökord på är till exempel http://www.google.se/trends/explore. Du behöver ha ett Google konto för att komma åt tjänsten men det är både lätt att skapa och kostnadsfritt.
- Vilken text beskriver din hemsia? Om du söker på din hemsida på Google kommer du att få upp en länk och en underliggande text. Här är det nämligen viktigt att den publika texten är relevant. Se över vilken text som visas för dig och se till så att den, via din hemsida, innehåller de viktigast sökorden.
- Utveckla din länkar. Dina länkar eller “knappar” på hemsidan är viktiga. Se därför till att dina länkar har relevanta namn. Många skriver gärna “För mer information klicka här” och har “klicka här” som länken. Den länken förstår inte Google. Det är bättre om du skriver “Här hittar du information om våra cykelmodeller.”
- Uppdatera din hemsida med jämna mellanrum. Det kan vara bra att veta att vissa sökmotorer tar hänsyn till hur aktuell din sida är baserad på när du senast uppdaterade den. “Gammalt” innehåll rankas därför inte lika högt som nytt. Se till att du uppdaterar din hemsida regelbundet. Även hemsidor har ett bäst före datum.
- Vilken text har du i sidfoten? Din sidfot spelar roll när sökmotorerna skannar av innehållet på sidan, så se till att du får med något eller några av dina viktigast sökord där. Kanske räcker det med företagsnamnet beroende på hur väl namnet beskriver din verksamhet.
- Ha med blogg eller nyhetsflöden på din hemsida. En blogg eller ett nyhetsflöde är bra av två anledningar. Dels rankas de högt av sökmotorerna och dels kan du i blogg- och nyhetsinläggen länka till andra sidor på din hemsida och få fler så kallade “inlänkar” som är ger högre sökvärde.
- Hur många sidor är intressanta? Ju fler sidor på din hemsida som din besökare tittar på desto mer relevant uppfattar sökmotorerna din hemsida. Det är därför bra om du på alla undersidor länkar vidare till andra delar av hemsidan så att det blir lätt för besökaren att “kika runt”.
- Registrera din hemsida hos sökmotorerna. Det är viktigt att du bara anmäler din hemsida en gång per sökmotor eftersom den annars kan uppfattas som opålitlig och klassas som spam.
- Följ upp och kolla din ranking! När du har sökoptimerat din hemsida är det bra om du kollar hur resultatet blir för olika sökord.
Exempel: Hanna driver ett hotell och vill veta hur hon ligger till hos sökmotorerna. När Hanna söker direkt på “Hotell i Helsingborg” så kommer hon som nummer två, vilket är utmärkt. Men sen inser Hanna att hennes potentiella kunder kanske söker på andra ord som logi, övernattning och boende. Hanna provar själv orden och inser att hon genast faller i ranking. Nästa steg för Hanna blir alltså att ta reda på vilka ord som är mest sökta på av dem som är intresserade av att bo på hotell i Helsingborg. Just de orden borde hon använda i sin sökoptimering!
- Är du kund hos Hemsida24? Då har vi en SEO-guide som smart och smidigt tar dig igenom alla stegen för att optimera din hemsida. Hemsida24 är redan från början optimerad för Google och andra sökmotorer men det är bra om du också lägger ner lite arbete för att hamna så högt som möjligt i sökmotorernas resultatlistor.
Vill du ytterligare fördjupa ditt SEO-arbete och ta hjälp av ett proffs? Här är några av de företag som är experter på just sökmotoroptimering.
Som sagt, lägg tid på ditt SEO-arbete idag och få fler besökare imorgon!
Missa inte andra delar i samma serie:
// Johanna Bohlin
Community Manager