Vill du garanterat öka ditt företags synlighet bland Googles sökresultat genom att komma högre upp i resultatlistorna? Det är nämligen möjligt!
Ibland räcker inte sökmotoroptimering. För att säkra din plats högst upp för vissa specifika sökord behöver du en tilläggstjänst, Google AdWords. Med Google AdWords kan du direkt eliminera konkurrensen och se till att alla potentiella kunder får ögonen på just ditt företag!
Kort kan man säga att det finns två sätt att synas på Google. Det första är genom bra SEO, sökmotoroptimering, där du optimerar din hemsida så att den hamnar högt i Googles sökresultat. Det andra, som blivit allt mer populärt, är att annonsera via Google AdWords.
När du själv söker på Google så kommer det vanligen 1–3 resultat överst som är markerade “annons”. Det här är alltså företag som betalar för att synas för vissa specifika sökord som de valt ut och då betalar extra för. Bilden nedan visar ett exempel.
Vem är Google AdWords för?
Dagligen använder dina potentiella kunder Google för att söka efter någon produkt eller tjänst och för att jämföra priser, kvalitet och liknande. Du blir på det sättet alltid jämförd med dina konkurrenter. Tack varje Google AdWords har du möjlighet att synas överst bland sökresultaten, vilket i sin tur ökar chansen att den som söker väljer just dina tjänster och produkter.
Google AdWords passar alla typer av företag som vill få fler besökare till hemsidan eller som vill öka försäljningen. En fördel med Google AdWords är att du enkelt kan rikta dina annonser till “rätt” målgrupp och att du själv bestämmer vad det får kosta. Det är med andra ord väldigt lätt att nå ut till nya potentiella kunder oavsett var de befinner sig!
Så börjar du annonsera med Google AdWords
Till att börja med är det bra att du är medveten om att det kommer att ta lite tid att sätta dig in i hur Google AdWords-kontot fungerar. Det är nämligen viktigt att du optimerar din annonsering för att få ut så mycket som möjligt av dina annonspengar – och med det menar jag nya kunder!
Din framgång med Google AdWords beror på vilka nyckelord du väljer och som du tror att potentiella kunder söker på. Det är därför viktigt att du väljer sökord som är relevanta och inte för generella.
Exempelvis kan du skriva “kepsar” som sökord. Chansen är då stor att väldigt många ser din annons men frågan är hur många som handlar. En kund som vet vad den vill ha är den som troligaste handlar om du istället skriver “Kepsar snapback” eller “Keps golf”. Möjligheten är större att rätt kunder hittar till dig om du är exakt i din produktbeskrivning.
Samma sak gäller om du skriver “fotboll”. Då är risken att den som söker är mer intresserad av resultatet i Djurgårdens senast match snarare än av dina rabatterade fotbollskor. I det fallet är det bättre att skriva “fotbollsskor” eller “billiga fotbollsskor”.
Kort och gott skulle man kunna säga att ju mer precis du är ju större chans är det att du hittar rätt målgrupp – de som faktiskt vill handla. Men å andra sidan når du fler med bredare sökord – så frågan är, vad är ditt mål med annonseringen?
Bra att känna till är att den vanligaste betalningsmetoden för Google AdWords är att betala per klick på annonsen. Det gör att du själv kan värdera vad du tycker varje klick är värt.
Som du märker måste du tänka på samma sätt som när du sökoptimerar din hemsida!
Hur kan du mäta resultatet?
Google AdWords redovisar bland annat hur många som har sett din annons och hur många som har klickat på den. Du får dessutom alltid en månadssammanfattning så att du enkelt kan analysera ditt resultat och se vilka annonser som fungerar och vilka som inte gör det. På så vis kan du snabbt se om Google AdWords är till nytta för ditt företag.
Så kommer du igång med din annonsering på Google AdWords i 3 steg:
- Registrera ditt företag på Google AdWords.
- Följ Googles guide för hur du skapar annonser och väljer sökord. Ha gärna tipsen här från bloggen i åtanke!
- Bestäm hur mycket pengar du vill satsa på annonsering. Du kan exempelvis välja att betala månadsvis, per dag eller per klick. Välj det alternativ som passar dig bäst och glöm inte att utvärdera emellanåt för att se om du behöver ändra din betalningsstrategi.
När du genomfört listans tre steg är dina annonser ute och förhoppningsvis kan du snabbt se resultat på trafiken till din hemsida!
Klicka här om du vill annonsera med ditt företag på Google AdWords.
Du har väl inte missat våra andra inlägg i denna serie?
- Vad är SEO (sökmotoroptimering) och varför är det viktigt?
- Sökoptimering för nybörjare – 19 enkla tips!
// Johanna Bohlin
Community Manager