De 3 vanligaste supportfrågorna i september – frågor & svar

Postat

Varje vecka får vi in en mängd frågor till vår support och många gånger har ni kunder liknande frågor. Vi har därför bestämt att vi då och då kommer att lyfta utvalda frågor som ni har ställt till oss och som vi tycker det är bra om alla får ta del av.

Så fortsätt att ställa bra frågor till vår support – vi vill på alla vis hjälpa er!
 

Fråga 1 – Kan jag ändra mitt abonnemang?

Har du köpt ett abonnemang har du alltid rätt att ändra det i efterhand till ett annat abonnemang som passar dina behov bättre.  

Om du exempelvis har beställt “Professionell” men senare inser att det hade räckt med “Standard” går det alldeles utmärkt att byta. Eller om du vill börja med ett enklare abonnemang för att sedan uppgradera när du startar din e-butik – oavsett, kan du alltid byta till ett annat abonnemang!  

För att ändra ditt abonnemang gör du så här:

1. Logga in på ditt hemsidekonto och klicka på “Beställ” längst ner till höger i panelen.

2. Gå till  rubriken “Ändra till” och välj det abonnemang du önskar att byta till.  
 

3. När du genomför beställningen kommer ditt abonnemang per automatik att ändras till det abonnemang du valt.

Bra att veta:
Om du ändrar ditt abonnemang från exempelvis “E-butik” till “Standard”, som kostar mindre, kommer du att bli kompenserad i dagar. Det innebär att den prismässiga skillnaden omvandlas till abonnemangsdagar – ditt nya abonnemang förlängs med andra ord med aktuellt antal dagar.  

Här kan du läsa mer om hur du beställer, förnyar eller ändrar ditt abonnemang!

Fråga 2 – Varför fungerar inte min e-butik?

Om din e-butik slutar att fungera finns det några specifika saker det kan bero på. Här kommer en lista med de problem som kan ha uppstått:

1. Kolla om din e-butik är “aktiv”
För att kolla om din butik är aktiv klickar du först på “Gå till butik” och sedan på ”Inställningar”.

Längst ner på sidan hittar du “Aktiv” – se till att den rutan är ikryssad.
 

2. Har du kategoriserat dina produkter?
Alla dina produkter måste tillhöra minst en kategori eftersom det är först då de blir synliga på din butikssida. Om du ännu inte har skapat några kategorier kan du enkelt göra det genom att klicka på “Hantera kategorier”, se bild nedan.
 

3. Har du lagt till minst ett fraktsätt?
För att e-butiken ska fungera behöver du lägga till minst ett fraktsätt. För att göra det klickar du på “Inställningar” och “Frakt”.  Klicka sedan på “Lägg till fraktsätt” och välj önskat fraktsätt till dina kunder.
 

4. Har du lagt till minst ett betalsätt?
Förutom fraktsätt måste du även välja ett betalsätt. Klicka på “Kassa och betalning” under “frakt” i inställningarna och välj önskad betalningsmetod, se bild nedan.
 

5. Har du rätt abonnemang?
Med abonnemangen “Standard” och “Professionell” kan du bara ha en liten e-butik med maximalt 5 respektive 15 produkter. Vill du lägga till fler produkter behöver du ha abonnemanget “E-butik”, där är antalet obegränsat.

Här hittar du fler och mer detaljerade guider:

Fråga 3 – Varför är det dubbla inlägg i min blogg?

Om du har lagt in flera blogg/nyhetsblock på samma sida och även angett samma bloggkälla för blocken kommer varje blogg/nyhetsblocks inlägg att visas i dubbel uppsättning.

Syftet med att du kan välja olika bloggkällor är att du ska kunna ha flera olika bloggar på samma sida – exempelvis om ni är fler i företaget som bloggar.

Vill du veta mer om hur en bloggkälla fungerar kan du kika på steg 7 och 8 i vår blogguide.

Om du tittar på bilden nedan ser du hur du kan radera ett dubbelt block:
 

Fler tips för din blogg:

  • När du vill skriva ett nytt inlägg i din blogg ska du hålla muspekaren över befintligt block och välja “Nytt inlägg”. Du behöver inte dra in ett till block.
  • Om du råkar radera ett helt blogg/nyhetsblock kan du enkelt få tillbaka alla inlägg genom att dra ut blocket på nytt och välja samma bloggkälla – ditt bloggflöde kommer då att återskapas.
  • Om du vill radera ett visst inlägg håller du muspekaren över det inlägget och väljer “Radera inlägg”.

Här hittar du mer information om blogg- och nyhetsblocket:

Har du någon ny fråga? Eller var det något ovan som var oklart? Då är du välkommen att kontakta vår support.
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade