Att driva företag är inte alltid en dans på rosor. Men är du medveten om utmaningarna och ser möjligheterna är du ett steg närmare ett framgångsrikt bolag. Systrarna på “Love A Piece” började i liten skala och har sedan starten utvecklat bolaget från att enbart sälja heminredning till att även erbjuda smycken och andra accessoarer.
Idag kan du bland annat se deras smycken på deltagarna i Idol. Vägen dit har varit kantad av utmaningar. Nu berättar Åse och Tua om sina största utmaningar som egna företagare och hur de idag arbetar för att få fler kunder!
Eget företagande = personlig utveckling?
Efter mycket funderande och en längtan efter att arbeta tillsammans bestämde sig systrarna Tua och Åse för att göra slag i saken och startade “Love A Piece”. Sommaren 2013 landade Åse hemma i Sverige efter en tid på resande fot.
“Vårt gemensamma brinnande intresse för vackra ting och med kunskapen om var runt om i världen det går att hitta det vackra, gav oss idén att starta “Love A Piece”. Här vill vi dela med oss av de saker vi själva förälskat oss i, för att erbjuda det där lilla extra och unika.”
“Love A Piece” sålde inledningsvis bara inredning, men under året som gått har systrarna valt att satsa mer på smycken. De har redan nu hunnit ta in flera unika och internationella varumärken från bland annat Frankrike, USA och Kanada.
“Det bästa med att driva eget är först och främst att det är oerhört roligt. Men det är också väldigt lärorikt och givande på många sätt. Man lär sig något nytt nästan varje dag och sätts på prov både i framgång och motgång, vilket i sin tur leder till utveckling både för egen del och för företaget.”
Det finns många utmaningar som egen företagare
“Oj, våra utmaningar har varit många. Men marknadsföringsdelen är nog det som varit svårast. Vi jobbar ständigt med att försöka hitta effektiva och prisvärda metoder för att sprida kunskap om vårt varumärke. Det gäller att vara uppfinningsrik och inte vara rädd för att gå utanför sin “comfort zone”.
“Vår första order tror jag vi fick någon timme efter att vi publicerade vår hemsida! Det var givetvis jättekul men sedan krävs det ett genomtänkt marknadsföringsarbete för att få fler kunder.”
Love a piece
Verksamheten startades: Sommaren 2014
Antal anställda/ägare: 2 – Åse och Tua Henning, systrar och radarpar! 🙂
Säljer: Inredning, accessoarer och smycken.
Nästa verksamhetsmål:
“Att bredda vårt sortiment ytterligare, genom att ta in kläder som kimonons och dylikt samt väskor. Målet efter det är att vi ska börja tillverka egna produkter. Åse designar väskor och Tua kommer snart att vara certifierad inredare och då kan vi erbjuda “home styling” och andra inredningsuppdrag.”
Mest sålda produkten: “Det är vår “feather headpiece”. Den har sålt slut men är på ingång igen, både i vitt och svart den här gången. Dessvärre har leveransen blivit väldigt försenad på grund av störningar i produktionen i Indonesien. Men vi hoppas på att ha dem i lager efter årsskiftet!”
Sociala medier kan göra under för marknadsföringen
Idag marknadsför sig “Love A Piece” främst via sociala medier som Instagram och Facebook (@loveapiece). De använder sig även av Facebooks annonsverktyg och samarbetar med bloggare och instagramprofiler.
“Just nu kan du till exempel se en del av våra smycken på artisterna i Idol på TV4.”
“Hade vi startat vårt företag nu, med de erfarenheter vi samlat på oss, hade vi helt klart börjat marknadsföra oss långt innan vi öppnade webbshoppen. Marknadsföring var nog det vi trodde skulle vara lättast, men som sagt, det visade sig vara den tuffaste utmaningen i vårt företagande.”
Din hemsida säljer!
Din hemsida i sig säljer. När du besöker “Love A Piece” hemsida så märker du att den direkt ger en känsla av “bohemisk lyx”. De unika produkterna som inte finns att köpa i Sverige i andra butiker presenteras elegant genom bildspel och inspirerande bilder.
Hemsidan sköter systrarna tillsammans med hjälp av Tuas sambo Andreas.
Det är ett kreativt samarbete som gör att de kan få stöd när deras tekniska kunskaper inte räcker till.
“Vi tittar mycket på och inspireras av sidor som har samma “image” som vi vill förmedla till våra kunder. Familj och vänner brukar ge feedback, vilket är toppen när vi vill förbättra sidan. Det är så lätt att bli “hemmablind”. Sidan ser ganska annorlunda ut idag än vad den gjorde när vi startade och vi arbetar ständigt med att förbättra den.”
“På hemsidan ska våra besökare kunna navigera enkelt, känna köplust och välbehag.“
“Det finns så många fina hemsidor. Men vi inspireras mycket av Free People och Spell med flera. Listan kan göras lång. Vi tittar även på svenska hemsidor som säljer liknande produkter, bland annat för att se hur andra har löst sådant som vi känner osäkerhet inför.”
Tips från Love A Piece till dig som driver företag
- Börja din marknadsföring direkt! Låt era potentiella kunder följa er under starten och gör dem nyfikna så att direkt besöker er när ni väl öppnar.
- Ge det lilla extra vid kundkontakter. Kan ni ha ett trevligare bemötande, skriva mer personliga mejl eller skicka med någonting extra? Vad är möjligt i ditt företag?
- Ge inte upp!! Motgångar kommer alltid, men det gäller att blicka framåt och komma ihåg de visioner, mål och drömmar som du hade när du först startade.
- Använd ditt nätverk! I vårt fall ställer vår kära vän Gizella alltid upp och agerar modell vid våra fotograferingar, och Tuas sambo Andreas, ställer upp i vått och torrt och hjälper oss med allt mellan himmel och jord. Kanske kan du byta tjänster med någon?
Love A Piece ger dig en alldeles speciell rabatt!
Till dig som läser detta ger “Love A Piece” en kanondeal på 20 procent rabatt på ett helt köp.
Allt du behöver göra är att ange rabattkoden “hemsida24” i kassan. Rabatten gäller till och med 31 oktober.
(Love a Piece använder mallen MILAN)
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig