Så skriver du säljande e-post som ger nya kunder

Postat

Att skriva e-post till potentiella kunder är allt annat än lätt! Tänk på att så enkla saker som ordval i rubriken eller hur du väljer att disponera innehållet kan vara helt avgörande för om du lyckas väcka läsarens intresse och skapa förtroende för dig och ditt företag.

Det gäller alltså att hitta rätt ord och rätt tonfall redan i första utskicket för att skapa intresse och nyfikenhet. Läs tipsen och du har tagit dig ett steg närmare fler kunder!  
 

Precis som andra sälj- och marknadsföringsaktiviteter så brukar man räkna med att ungefär en (1) procent av dem du skickar e-post till kommer att återkoppla genom att skapa konto, köpa din produkt eller agera på det sätt som du uppmanar dem till.

Min gissning är att du inte nöjer dig med att en procent svarar? Bra! Låt oss därför gå igenom vad du kan göra för att öka responsen på de e-post som du skickar till potentiella kunder.

1. En säljande rubrik
Här kommer några korta och konkreta råd för hur du ska skriva säljande rubriker (i ämnesraden) i de e-post du skickar.

Håll dig kort för ett slående budskap
Visste du att ett e-post där rubriken är maximalt 50 tecken har större chans att öppnas än ett med fler tecken i rubriken? Det har e-posttjänsten Mailchimp kommit fram till. Med andra ord; ju kortare och snärtigare rubriker du skriver ju större chans att ditt e-post blir läst!

Har du en lång rubrik är risken dessutom stor att den “bryts”, beroende på vilken enhet mottagaren läser sina e-post på. En “bruten” rubrik gör att du riskerar att förlora hela  poängen med ditt budskap.

Johanna tipsar: Om ditt första e-post har en riktigt bra rubrik och bra innehåll är chansen stor att samma person kommer att öppna även dina kommande e-post, oavsett hur rubriken är formulerad. Återigen, första intrycket är A och O så arbeta med dina rubriker! Väg orden på guldvåg.

Använd smarta ord
Till att börja med, använd inte svåra ord, fraser eller slang som mottagaren inte känner till. Krångla inte till det utan håll det enkelt! Det är ingen gåta du ska skicka.

Bara genom att ögna igenom sin inkorg bestämmer mottagaren vilka e-post som är intressanta och vilka som direkt sveps ner i papperskorgen. Sök därför gärna på vilka ord som bäst går hem. Ett förslag är att använda siffror för att direkt markera nyttan i ditt budskap.

Johanna tipsar: Genom att söka på ord på Google kan du snabbt och lätt få en överblick över vilka ord som flest använder. Är du osäker på om du ska använda “Professionell” eller “Proffsig” – Googla!

Här hittar du mer bra tips om just rubriker: Så skriver du en intressant rubrik

2. Innehållets olika delar
I e-post som skickas i marknadsföringssyfte brukar innehållet delas in i tre delar, som jag väljer att kalla; ögonöppnaren, nyttan och avslutaren.

Ögonöppnaren
Ögonöppnaren är den delen av ditt e-post som mottagaren ser direkt i sin inkorg – rubriken och de två eller tre rader av innehållet. Om den här texten tillsammans med din rubrik är tillräckligt intressant kommer mottagaren att öppna mailet och läsa ditt erbjudande.

När mottagaren klickar på mailet är det fortsättningen på “inkorgs-texten” det första han eller hon kommer att läsa. Se till att hålla dig kort eftersom budskapet med största sannolikhet redan har gått fram!

Exempel:
E-post nr.1 – “Nyöppning av Thaihouse” (Rubrik)
                      “Hejsan! Nu har vi på Thaihouse öppnat portarna till våra nya lokaler…”
                      (Ögonöppnare)

E-post nr.1 – “Nu öppnar vi stans bästa Thairstaurang” (Rubrik)
                      “Hej Carl! Nu bjuder vi dig på en gratis-lunch hos oss. Ta med en vän
                       och få…” (Ögonöppnare)

Nyttan
Det är den här delen som mottagaren är ute efter – kärnan i ditt budskap. Det är här du säljer in ditt företag genom att berätta varför den potentiella kunden ska välja just dina produkter. Här kan du fokusera på ett lockande erbjudande eller presentera dina senast inkomna varor.

Oavsett vad du väljer att lyfta här, så gäller det att göra det på ett sätt så att nytta är tydlig och lätt att förstå.
“Vad får jag ut av det här? Varför ska jag välja just det här erbjudandet?”.

Johanna tipsar: Ett tips är att kvantifiera nyttan i tid eller pengar.
Exempelvis: “Med vår nya model X5T kommer du att spara …!”, “Slipp smutsiga fönster och spara tid med …”.

Avslutaren
När du väl har sålt in ditt koncept eller ditt erbjudande så gäller det att du berättar vad du vill att personen i fråga ska göra i nästa steg.
– Ska personen gå till din butik? Fylla i ett formulär? Ringa din säljare eller delta i en tävling?

Du känner säkert igen detta som “call to action”, vad behöver du få med i mailet för att kunderna ska bli aktiva och utföra en handling? Håll avslutaren enkel, det ska vara lätt för den blivande kunden att ta del av ditt erbjudande. Är det för komplicerat är det lättare att avstå!

Tänk på! Du kan inte fylla dina e-post med en mängd olika länkar och handlingar som du vill att den potentiella kunden ska utföra. Välj en sak och fokusera på den. Annars är risken att du förvirrar kunden som då hellre väljer att strunta i ditt erbjudande.

Exempel 1: “Vill du veta mer kan du gå in på vår hemsida www.mittforetag.se. Missa inte heller vårt halloweenrabatt på 20 procent som du får på alla våra städtjänster.
Vill du ha en egen städoffert är du välkommen att ringa oss på 012-3459645.”

Exempel 2: “Ta del av ditt Halloweenerbjudande på 20 procent på alla städtjänster genom att klicka på länken nedan!”

3. A/B-testa dina mejl
Beroende på vilken eposttjänst du använder när du skickar ut dina mail kan du A/B-testa hur framgångsrika din rubriker är. Låt säga att du är osäker på vilken av två rubriker som flest klickar på för att läsa hela mailet, då kan du prova båda. Efter ett tag när ditt e-postutskick exempelvis gått ut till 100 personer kan du ta ställning till vilken av rubrikerna du ska använda till resten av mottagarna på din sändlista.  

Tänk på! Sannolikheten att de som redan är dina kunder eller som skrivit upp sig på din e-postlista öppnar och läser ditt senaste mail är mycket större än att en person som du aldrig tidigare haft kontakt med öppnar och läser mailet. Vi har nämligen en tendens att bara öppna e-post från människor/företag vi känner till eller har hört talas om. Mailar du en potentiell kund som inte hört talas om dig tidigare är med andra ord rubriken avgörande!

För att sammanfatta allt ovan så kan vi säga att de e-post som är mest framgångsrika är de som är korta, enkla och har fokus på nyttan. Till exempel:

Rubrik:
“Nu öppnar vi stans bästa Thairestaurang”

Innehåll:     
“Hej Carl!
Nu bjuder vi dig på en gratis-lunch hos oss Thaihouse.

Den 18e november öppnar vi portarna till vår nya restaurang på Salhallagatan 12. Vi hoppas att du vill komma och prova vår nya meny och ger dig därför en gratis lunch (värde 89kr) hos oss när du och en vän kommer hit och äter under vecka 48.

Allt du behöver göra är att ladda ner din lunchkupong som du hittar här: www.thaihouse.se/gratislunch

Varmt välkommen!             
//Personalen på Thaihouse”   
 

Johanna tipsar: Söker du en bra e-posttjänst för att skicka nyhetsbrev och mail till dina potentiella kunder? Då skulle jag rekommendera dig att kostnadsfritt testa e-posttjänsten Mailchimp som erbjuder snygga mallar och som är väldigt enkel och användarvänlig.

Du har väl inte missat de andra delarna i denna serie:

// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig