Skickar du nyhetsbrev eller e-post till befintliga och potentiella kunder? Toppen!
E-post är nämligen ett bra sätt att få fler återkommande kunder och att fånga in potentiella kunder som du tidigare varit i kontakt med.
För att få riktigt bra respons gäller det att du har en bra lista med adresser. Att samla in e-postadresser från befintliga kunder är relativt enkelt men hur ska du bära dig åt för att fånga in e-postadresser från potentiella kunder?
Här hittar du 7 bra tips på hur du kan utöka din e-postlista. Glöm inte att detta är ett löpande arbete. Det innebär att du inte får slå dig till ro och sluta samla in
e-postadresser efter att du fått ihop din första godkända lista – vill du ha fler kunder, bygg vidare!
1. Arrangera tävlingar
De flesta av oss är väldigt förtjusta i tävlingar, speciellt om det är enkelt och inte kräver någon ansträngning för att delta. Det fina är att priset inte behöver vara särskilt flådigt utan det räcker att de som tävlar får en uppgift som de enkelt klarar att lösa.
“Gilla vår sida och skicka in din e-postadress via länken nedan för att vara med och tävla om en hemlig gåva från vår butik! Värde 599 kr.”
2. Var aktiv på mässor och event
Är du ute och marknadsför ditt företag på mässor eller event? Se då till att alltid avsluta ditt säljsnack med att be besökaren att lämna sin e-postadress för att få fler erbjudanden via ditt nyhetsbrev.
Ta med en dator eller varför inte penna och papper och låt dem du träffar skriva ned sina e-postadresser. Kanske kan du ha någon utlottning i samband med detta för att öka incitamentet för att de ska lämna sina adresser? Är du på en företagsmässa så fråga efter visitkort, många använder fortfarande det.
3. Gör det enkelt att registrera sig!
Det ska vara enkelt för dina potentiella kunder och andra intressenter att registrera sig för ditt nyhetsbrev och din e-postlista. Se till att ha ett registreringsformulär på hemsidan. Lägg formuläret på en sida där det är lätt att hitta. Kanske redan på startsidan?
I formuläret räcker det med en uppmaning och ett fält för e-postadressen.
Exempel:
Uppmaning “Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få unika erbjudanden!”
Fält “Din e-postadress”
Knapp “Registrera dig nu”
4. Skicka bara bra innehåll
Genom att hålla en bra och hög nivå på innehållet i nyhetsbreven ökar chansen att dina läsare delar nyhetsbreven, artiklarna och olika erbjudanden med sina vänner.
Här gäller det att både skapa ett intressant innehåll såväl som snygg design på dina olika e-postutskick.
Så skriver du säljande e-post som ger nya kunder
5. Uppmana till registrering i din e-postsignatur
Se till att din egen e-postsignatur innehåller en uppmaning till mottagaren att registrera sig för ditt nyhetsbrev.
“Gör som 6 000 andra och registrera dig för vårt nyhetsbrev!”
Kom ihåg att inkludera länken till registreringsformuläret i din e-postsignatur.
6. Marknadsför ditt nyhetsbrev och dina erbjudanden
Har du bra erbjudanden eller ett fantastiskt nyhetsbrev som du lagt mycket krut på? Var inte blyg utan marknadsför det! Börja i dina sociala medier, både privat och professionellt, och berätta hur man gör för att registrera sig och vilka erbjudanden eller experttips man då får del av.
7. Låt de som registrerat sig känna sig utvalda
Skapa en VIP-känsla hos dem som prenumererar på ditt nyhetsbrev eller anmäler sig till e-postlistan. Att få dem som registrerar sin adress att känna sig utvalda har du mycket att vinna på. Sen kan du använda känslan ”av att ingå i en utvald grupp” i det fortsatta arbetet med att samla in e-postadresser. Berätta om nyttan av att bli en del av denna exklusiva klubb.
VIP-känslan kan du skapa genom exempelvis rabattkoder, inbjudningar till event, genom att lämna experttips eller andra nyttigheter som ger dina kunder mervärde. Kunderna ska känna att de får ”bra betalt” när de lämnar sin e-postadress eller prenumerera på ditt nyhetsbrev.
Du har väl inte missat de andra delarna i denna serie:
- Undvik de vanligaste språkfelen och förbättra din kommunikation
- Så skriver du säljande e-post som ger nya kunder
Läs även ”13 anledningar om varför du måste bygga en e-postlista”.
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig