Nyhetsbrev är ett riktigt bra alternativ för att hålla kontakt med dina befintliga kunder och bygga upp intresse och locka nya kunder. Varför är just nyhetsbrev ett bra alternativ för att marknadsföra sig, frågar du? Jo, därför att det i jämförelse med annan marknadsföring är billigt, det kräver relativt lite jobb och du når ut till många.
Här kommer fem enkla tips på hur du kan göra ditt nyhetsbrev så bra och intressant att det slipper att hamna bland skräpposten och istället gynnar din försäljning.
1. Hitta ett bra verktyg
Det första tipset handlar om hur du kan underlätta arbetet med ditt nyhetsbrev. Enklast gör du det genom att använda ett bra verktyg för nyhetsbrev. Det finns en mängd företag som specialiserar sig på just nyhetsbrev. Hos dem får du tillgång till snygga designmallar där du enkelt kan lägga in det innehåll du vill ha med. Du kan dessutom spara dina e-postlistor och få utförlig statistik över hur dina nyhetsbrev presterat.
Johanna tipsar: Ett verktyg som är väldigt användarvänligt och där du enkelt kan ta fram fram ett säljande nyhetsbrev är Mailchimp. Mailchimp har ett gratiskonto där du kan ha upp till 2000 prenumeranter och i princip skicka obegränsat med e-post och nyhetsbrev varje månad. Här hittar du mer information om Mailchimps gratistjänst.
2. Skicka med rätt frekvens
Precis som du själv inte vill bli mailbombad så vill inte dina kunder det heller. Se till att hitta en lämplig frekvens för dina nyhetsbrev. Kort kan man säga att ju längre och mer innehållsrika dina nyhetsbrev är desto mer sällan bör du skicka dem. Skickar du däremot korta nyhetbrev med ett enkelt erbjudande eller veckans tips/ros/skämt är det mer okej att göra dina utskick oftare.
Johanna tipsar: Jag skulle råda dig att inte skicka mer än ett e-post i veckan för att dina kunder inte ska tröttna. Kontrollera din statistik för att se om dina kunder öppnar din e-post eller inte. Öppnar de inte din e-post behöver du fundera på vad du skickar, hur ofta och hur dina rubriker ser ut?
3. Gör det lätt att läsa
När dina kunder väl klickar sig in i ditt nyhetsbrev ska innehållet vara lättläst och överskådligt. Som alltid gäller – krångla inte till det. Försök att, precis som på din hemsida, skapa en struktur som fungerar för ditt nyhetsbrev. Fördelen med att använda ett verktyg som Mailchimp är att det finns färdiga mallar som hjälper dig bygga en bra struktur.
För att underlätta läsningen på olika enheter behöver du också kolla responsiviteten på ditt nyhetsbrev. Med responsivitet menas egentligen – hur utseendet förändras om din kund öppnar nyhetsbrevet på en dator, läsplatta eller i sin smartphone? Vad kan du göra för att det ska se snyggt ut även i mobilversionen?
Johanna tipsar: Försök gärna att hålla dig till en och samma struktur eller design i dina nyhetsbrev. På så vis gör du det lätt för dina kunder att känna igen sig vilket gör dem trygga i vad de läser. Kanske kan du ha två mallar; en för enklare erbjudanden och en för nyhetsbrevet?
4. Skriv enkelt, rakt och kort
Se till att du i ditt nyhetsbrev lyfter det viktigaste för varje punkt/artikel/erbjudande. Vill kunden därmot veta mer så bör du ha med en tydlig instruktion för hur de kan få mer information. Använd en knapp där det står “Läs mer här” eller “Ta del av ditt erbjudande!”.
Har du för långa texter i nyhetsbrevet är risken att kunden bara skummar texten och missar det viktigaste. Skickar du däremot ut ett e-post med bara ett erbjudande så fungerar det att ha med all information som är relevant för erbjudandet.
5. Placera det bästa först
När en kund öppnar ditt nyhetsbrev är det första som han eller hon ser avgörande för om de väljer att läsa vidare. Lägg därför ditt bästa erbjudande alternativt din mest intressanta information eller artikel först i nyhetsbrevet. Har du olika ämnen eller produkter som du vill lyfta i nyhetsbrevet? Fundera på vilken av dessa som är mest intressant för dina kunder. Den artikel du toppar med ska du lägga extra energi på genom bra bildval och engagerande text. Skriv enkelt, rakt och kort!
Prenumerera på Hemsida24s nyhetsbrev och ta del av fler artiklar om eget företagande, hemsidor, försäljning och marknadsföring!
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig