Många företag har ingen egen marknadsavdelning och inte heller någon anställd som kan det här med marknadsföring. De behöver extern hjälp. Känner du igen dig, är det så du har det? Att anlita någon som kan hjälpa dig med det som du inte själv har tid med, eller har rätt kompetens för, kan vara en av dina bästa investeringar. Men både du och jag vet att det finns en uppsjö av reklambyråer – allt från stora byrån på fina gata till lilla byrån på landet. Vilken är rätt för dig? Läs igenom tipsen och gör ett byråval som ökar försäljningen i ditt företag!
Att anlita en reklambyrå är inte gratis så när det väl är dags att plocka in en byrå som hjälper dig med marknadsföringen gäller det att du har kött på benen och noga hunnit tänka igenom vad du är ute efter. Tänk också på när du väljer byrå att det förhoppningsvis är inledningen på en lång och vinstgivande relation. Det är kostsamt och extremt tidskrävande att byta reklambyrå.
1. Våga fråga
Är det första gången du handlar reklambyråtjänster är du vad byrån kallar ”en ovan köpare” som lätt har felaktiga och ibland orimliga förväntningar. Lägg därför tid på att noga förklara vad du förväntar dig av samarbetet så att byrån har möjlighet att skapa en offert som motsvarar det du vill ha.
Var inte blyg att fråga och ifrågasätta när du inte förstår. Byråvärlden har en egen jargong som inte är självklart enkel att begripa första gången.
2. Ta reda på vad varje byrå är bäst på
Alla reklambyråer har vanligen ett spetsområde. Alltså någon del i reklamarbetet som de är lite bättre på. Även om de säger att de är en fullservicebyrå, vilket säkert stämmer, så brukar de ha ett eller flera områden som de är extra duktiga på. Det kan exempelvis vara digital marknadsföring, grafisk formgivning eller filmproduktion.
Antagligen har du redan ett hum om hur din målgrupp ser ut och hur du kan marknadsföra dig mot den. Då är det bra att du känner till reklambyråns expertområden. Om du till exempel ska marknadsföra dig mot pensionärer och den reklambyrå du vänder dig till är experter på sociala medier och digital marknadsföring så kanske inte de är rätt val för att nå målgruppen pensionärer.
3. Leta efter en portfolio som imponerar
Se alltid till att du får ta del av reklambyråns portfolio, alltså vad de tidigare gjort för andra kunder och resultaten av deras uppdrag. Det kan också vara bra att låta byrån berätta om kunder som stått inför samma problem/behov som du. Hur löste de uppgiften och vad blev resultatet – utfallet.
Varför är det då så viktigt att du får se portfolion? Jo, för det första därför att det du ser är vad du kommer att få betala för. För det andra är det väldigt lätt för byrån att berätta hur bra de är på något. Men eftersom det är du som ska betala för byråns arbete gäller det att de också kan bevisa hur duktiga de är. Se därför till att hitta en portfolio som verkligen imponerar på dig.
4. Lägg märke till de små sakerna
Försöka att redan inledningsvis lägga märke till de små sakerna. Hör de till exempel av sig när de lovat att göra det, har de arbetat igenom offerten, refererar de alltid till samma kund (de borde finnas flera), är mejlen slarvigt skrivna eller lovar de saker som är orimliga? Försök helt enkelt att få en känsla för hur seriösa, engagerade och drivna de är i sitt arbete. I reklambyråbranschen är det många som vill men inte alla som kan. Du ska leta efter en byrå som känns professionell och som är intresserad av att leverera ett bra resultat – inte bara är intresserad av att skicka fakturor.
5. Känn av personkemin
Personkemin är A och O i den här typen av professionella relationer. Det är ni som ska jobba ihop för att förbättra din verksamhet. Det gäller därför att du känner att de på byrån förstår dig – du vill ju varken känna dig överkörd eller att de inte lyssnar på dig. Känner du tidigt att relationen inte fungera, oavsett hur välrenommerad byrån är, så är den inte är rätt val för dig. Lita på magkänslan.
Var också noga med att få träffa den projektledare som ska bli din kontaktperson och driva arbetet med ditt företag framåt. Det finns nämligen inga garantier för att du matchar lika bra med projektledaren som den säljare eller strateg du först träffar. Relationer är viktiga!
6. Är de öppna för att du vill vara delaktig?
Oavsett vilken extern konsult du anlitar så är det viktigt att du inte exkluderas ur arbetet. För ett riktigt bra resultat så krävs det nämligen att du är delaktig. Med det menar jag inte att du ska sitta på byrån och arbeta med dem. Men du får kanske räkna med en och annan workshop och att ni löpande stämmer av arbetet sinsemellan så att det går i rätt riktning.
Är det en bra byrå du hittat så är de också måna om att du ska vara delaktig. Men stäm alltid av, innan du inleder samarbetet, med byrån hur de brukar arbeta. Risken är att du inte blir nöjd med resultatet om du bara får uppdraget levererat på skrivbordet eller i inkorgen utan att ha varit delaktig i den kreativa processen.
7. Bestäm en budget innan arbetet påbörjas
Var noga med att diskutera din budget innan arbetet påbörjas. Det absolut bästa är om du ber reklambyrån att dela in arbetet i steg och att de budgeterar varje steg för sig. Det ger dig möjlighet att efter varje leverans utvärdera och avgöra om du vill gå vidare. Det blir också lättare för reklambyrån att ge dig ett bra resultat om de förstår dina förväntningar och begränsningar.
Glöm inte att också konkretisera vad du förväntar dig att få ut efter varje “steg”. Vad är det exakt du vill att byrån ska leverera?
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig