Idag är det många företag, stora som små, som väljer att starta en blogg. Kanske har du själv funderat över om det är dags för dig att etablera en blogg men ännu inte helt förstått poängen. Att blogga i sig behöver inte kräva allt för mycket av din tid. Den tid du satsar kan du lätt räkna hem genom fler kunder och ökad försäljning. Förutom att du drar mer trafik till din hemsida och får nya kunder är bloggen ett bra sätt att inspirera dig själv i ditt arbete!
Nedan hittar du tolv starka argument för varför du bör starta en blogg på din hemsida.
- Bloggen är en direktkanal till dina kunder. På din blogg kan du berätta vad som händer i företaget, förhandstipsa om nya produkter, ge råd om användning och skötsel och berätta vad kunden behöver tänka på efter ett besök hos dig. Det gör du säkert till viss del redan via sociala medier, men på bloggen har du möjlighet att skriva mer ingående och förklarande inlägg som du sedan kan sprida i dina sociala medier. Tanken är inte att du ska dubbelarbeta utan att du ska kunna sprida materialet från din blogg i fler kanaler.
- Bloggen skapar trafik idag och på sikt. Det är faktiskt så att oftast drar de äldre inläggen på en blogg mer trafik än de senast publicerade. Det gör att bloggen skiljer sig från andra sociala medier där bara de senaste inläggen “räknas”. På din blogg kan det till och med vara så att dina äldre inlägg växer och blir mer och mer populära med tiden. Dina blogginlägg är dessutom sökbara i Google vilket gör att kunder kan hitta till din hemsida via bloggen långt efter att du publicerat ett inlägg.
- Sökmotorerna älskar din blogg. Att aktivt arbeta med en blogg är ett bra sätt att förbättra sökmotoroptimeringen så att du hamnar bättre i sökmotorernas resultatlistor. Genom att publicera relevanta blogginlägg inom ditt område gör att sökmotorer som exempelvis Google, rankar din hemsida högre.
- Se bloggen som ditt hjärta. Idag spelar ett varumärkes personlighet stor roll för hur målgruppen attraheras av dina produkterna. På bloggen kan du bygga upp ditt företags personlighet. Vilka är ni och vilken känsla vill ni ge er målgrupp? Våga bjuda på er själva genom att dela med er av er vardag i bilder och text.
- Människor älskar tips och trix. Detta gäller även din målgrupp. Gissningsvis har du tusen tips på lager, kopplade till dina varor eller tjänster, som du kan dela med dig av för att hjälpa eller inspirera dina kunder.
- Ditt företag får en röst. På din blogg får ditt företag äntligen en röst, en åsikt. Vad tycker egentligen ni? Vad rekommenderar ni? Vad säger ni om de senaste trenderna eller kvaliteten på era produkter som det pratats om i media? Berätta för era kunder, jag lovar att de gärna vill veta hur ni ser på saker och ting.
- En inspiration i ditt eget arbete. Att blogga är ett utmärkt sätt att inspirera och motivera sig själv. Det är dessutom energigivande att dela med sig. Så låt dig inspireras av vad som händer i företaget och branschen och dela med dig av det som får dig att brinna för din verksamhet. Kan du sprida den energin till dina besökare på hemsidan lovar jag att de snart är kunder!
- Gör dig till superspanare och mästare på omvärldsbevakning. För att hitta bra information till din blogg gäller det att du är med i svängarna i branschen och har koll på de senaste trendera, vad dina konkurrenter gör, vanliga problem eller önskningar målgruppen har och så vidare. Genom att aktivt arbeta med omvärldsspaning för din blogg kommer du också att bli en bättre företagare som snabbare förstår och kan tillgodose målgruppens behov.
- Bloggen är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra dig. Se din blogg som ett sätt att marknadsföra ditt företag. Här kan du exponera din expertis, dina produkter och din fantastiska service. Lyft även dina kunder, era senaste uppdrag så att det blir tydligt varför besökaren bör göra affärer med just dig!
- Bloggen ger dig information om din målgrupp. Genom att analysera hur dina blogginlägg tas emot får du snabbt en uppfattning om vilka ämnen eller områden som dina kunder uppskattar. Så håll koll både på statistiken och kommentarerna och dra lärdom av analysen så att du kan skapa blogginlägg som drar ännu mer trafik.
- En blogg förvandlar trafik till kunder. Att få ökad trafik i sig är ju bra. Men vad är det egentligen som får besökarna att handla? Säg att du och en konkurrent erbjuder samma produkter men att du har en blogg där du delar med dig av dina tips och hur man bäst använder dina senaste produkter. Du ger då besökaren möjlighet att lära känna dig och företaget samtidigt som du bygger upp en förtroendefull relation vilket ger dig en stor konkurrensfördel.
- Företag som bloggar har fler kunder än företag som inte bloggar. Ja, så är det. Och det är konstaterat i en undersökning gjord av HubSpot survey. Gissningsvis har det med ovanstående punkter att göra; att bloggen skapar mer trafik och mer trafik brukar resultera i fler kunder. Du visar dessutom på din expertis vilket skapar förtroende och bygger relationer. Allt det här i kombination med det vi redan pratat om tycker jag låter som en rimlig förklaring till det resultat som HubSpot kom fram till.
Gör det inte svårare än vad det är utan börja med ett inlägg. Efter hand lär du dig hur du ska formulera dig och vad som fungerar för dig och dina kunder. Så var strategisk och gör din blogg till en del av din marknadsföringsplan och börja blogga för ditt företag!
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig