Amanda som driver MINDORIS har alltid haft en konstnärlig ådra. När stämbanden inte levererade väcktes och växte istället intresset för smycken. MINDORIS har under våren 2016 släppt en ny kollektion som tagit marknaden med storm och blivit en succé. Nu delar Amanda med sig av sin resa, hur hon inspirerades av sin farmor, hur hon utvecklat företaget och hur hon nu, sex år efter start, har lyckats lansera en mycket framgångsrik kollektion!
Amanda Oscarsson började 2010 med att designa smycken, de första i form av stora plastringar, liknade cupcakes.
“Jag tyckte aldrig jag hittade några ringar jag själv ville ha, så jag började göra egna! Först gjorde jag till mig själv, men tack vare ringarnas utseende och storlek blev de snabbt uppmärksammade. Intresset var så stort att jag beslutade att marknadsföra ringarna mer professionellt”.
Amanda jobbade i butik och bar ofta ringarna när hon arbetade.
“En kund som kom in hade nyöppnad salong i Arkaden i Göteborg och ville absolut ha ringarna på disken! Jag slängde ihop en hemsida och beställningarna började trilla in allt tätare.”
“Då min älskade farmor gick bort samma år som jag startade upp ville jag hedra henne, så namnet var givet. Inga Doris Oscarsson – MINDORIS, såklart!”
“Ringar fick efter hand namn efter personer/profiler som jag på något sätt ville lyfta fram eller hylla. Samlingsnamnet blev ”dorisarna” och snart var de ute och glimrade på olika nöjesscener runt om i landet!“
Efter ett par år kände Amanda att ”dorisarna” tappade i dragningskraft. Hennes första passionerade förhållandet till smyckena hade svalnat. Det är inget konstigt med det. Personligheten förändras över tid, samma sak gäller för smak och stil. Förändringen påverkade även attityden som smyckena utstrålade. I det läget valde Amanda att ta en paus i designarbetet och vänta in ny inspiration.
“Det tog några år. Nu har jag hittat det som verkligen är JAG. Det känns genuint och äkta.”
Den nya kollektionen HUMANS
“Till den nya kollektionen hade jag en plan den skulle skapas med raka linjer, cleant – unisex, robust men ändå nätt. Jag utgick från det, och då föddes HUMANS. Jag brukar ha en klar vision av vad det ska bli, sen när jag väl arbetar utvecklas visionen. Jag har mycket som jag vill skapa och få ur mig. Jag ser redan nästkommande kollektioner framför mig, men de får vänta!”
Bakom kollektionen HUMANS ligger en djupare insikt, om något större som leder längre än att bara vara snygga smycken:
“Jag är så trött på att vi inte får vara som vi vill utan att folk ska lägga sig i och tycka och tänka – högt. Om allt! Jag ville neutralisera, bryta ner inskränkthet och intolerans och landa i att vi alla är människor som förtjänar all respekt, hur vi än vrider och vänder på det! Därför var det helt naturligt att kalla den nya kollektionen HUMANS.”
MINDORIS
Startade: 2010
Säljer: Unisexsmycken i silver 925
Nästa verksamhetsmål: “Att nå ut med HUMANS kollektionen och budskap till så många som möjligt. Till min hjälp har jag samarbetspartners och eventuellt nya återförsäljare. Det är viktigt för mig att hamna i rätt miljö – i butiker med rätt känsla!
Mest sålda produkten: Försäljningen är ganska jämt fördelad mellan produkterna. Örhängena – DOTT och FLIRTY, ringen TRIANGEL II samt TRION har ändå varit bästsäljande favoriter från början. I den senaste kollektionen är det svårt att säga vilka produkter som blir favoriter och bästsäljare då den är så pass ny!
Här hittar du butiken och kan själva välja dina favoriter i HUMANS-kollektionen.
Skapa med hjärtat för fler kunder
Många av MINDORIS kunder hittar till butiken via vänners-vänners-vänner. Instagram är den främsta kanalen för att sprida MINDORIS design och produkter och flödet på Instagram har gett Amanda många nya kunder. Amanda är noga med att Instagram-flödet ska vara aktuellt och uppdateras regelbundet.
“Snygga bilder är A & O. Du har kort tid på dig att fånga intresse, särkilt eftersom konkurrensen är hård. På Instagram tävlar du med alla begåvade personer och företag som presenterar sig och sina produkter med förföriska bilder förädlade genom olika typer av filter.
“Jag tror inte att det spelar någon roll hur man tar plats och marknadsför sig om det man gör inte kommer från hjärtat och känns genuint. Jag har hittat vad som är jag. Det tror jag märks, och det har gett fin respons.”
“Sociala medier är generellt helt fantastiska! Du når ut snabbt, hittar inspiration och forum för utveckling. I love it! Jag gillar känslan av att skapa kontakt med personer som jag troligtvis aldrig hade kommit i kontakt med annars. Att via sociala medier kunna knyta nya kontakter och hitta nya samarbeten har varit otroligt givande!”
Amandas instagramtips: Försök att hitta en röd tråd när det gäller bilder och upplägg. Försök också att skapa dina bilder med samma filter. Då är det lättare att känna igen dig, och den karaktär som filtret ger bilderna blir din signatur.
Lanseringen av HUMANS
“Inför lanseringen av den nya kollektionen ville jag ha en helt ny look. Allt, från hemsida, grafiskt maner, visitkort, bilder till de nya smyckena skulle utstråla det nya. Grunden var att allt skulle uttrycka mer av mig – Amanda – och att allt skulle hänga ihop genom designen.”
För Amanda var det viktigt att i varje steg kommunicera med sina följare och att hela tiden bygga upp intresset för den nya kollektionen. Så fort smyckena var i produktion publicerade hon bilder på halvfärdiga produkter och bilder från arbetsprocessen. En vecka före lanseringen slog hon på stora trumman.
“Jag lade dagligen upp bilder och inlägg i de sociala medierna. Jag tror det är viktigt att skapa ett kontinuerligt flöde för att hålla intresset levande. Speciellt när det är så mycket som läggs upp i sociala medier, dygnet runt. Ett genomtänkt budskap är viktigt för mig. Blir det för spretigt leder det till att folk varken vet vad jag gör eller vilket budskap jag vill förmedla.”
“Runt årsskiftet började jag så smått nämna att den nya kollektionen var på väg. Jag tänkte att det skulle bli en bra start på det nya året. Och det blev en fantastisk start!
Successivt började jag släppa mer och mer information med sikte på lanseringsdagen som jag satte till min födelsedag (26 april). Men det var bara jag som kände till datumet. Jag ville inte stressa fram något om jag trots allt inte skulle känna mig redo. Därför höll jag datumet hemligt.”
Vad var syftet med den långa och relativt långsamma lanserigen?
“Att bygga upp nyfikenhet, väcka intresse kring vad jag gör och intresse för mina kommande projekt. Jag kände att det var dags att släppa en sammanhållen kollektion. Tidigare har jag lagt ut nya modeller vart efter jag skapat dem. Målet nu var även att hitta och rikta mig till en ny målgrupp, därför valde jag just unisex. För mig har det aldrig spelat någon roll vem som bär vilka kläder, smycken eller vem man håller i handen. Fördomsfrihet och acceptans ville jag markera extra, och det blev ju en bra kombination i samband med releasen.”
Amanda lyckades med hjälp av sitt kontaktnät av vänner att skapa bra och fungerande samarbeten som hjälpt henne med lanseringen.
“Jag lyckades få ihop drömteamet och är otroligt stolt och tacksam över resultatet. Allt tack vare Pamela Hanné (fotograf) och mina modeller Linneá Vall och Kristofer Greczula. Vilket team! Jag är galet stolt!”
Vad har du fått för respons?
“I’m speachless! Jag har fått SÅ fin respons! Mer än vad jag någonsin kunnat ana. Då det ligger mycket jobb bakom värmer det extra att få positiva reaktioner på vad man har åstadkommit. Både i budskap och produkt. Jag tror att jag först om ett tag helt kommer att märka det totala genomslag marknadsföringen gett. Hittills rullar det på i den takten jag räknade med, om än lite bättre!”
Amandas tips till dig som också arbetar med en lansering:
- “If you can dream it you can do it” – Jag har genom åren lärt mig att hårt arbete lönar sig, och du kan komma precis ditt du vill bara du vill det HELA vägen. Du bestämmer. Jag bestämde mig och körde!
- Jag har hela tiden gått på magkänslan. Gör vad du tror är rätt, funkar det inte, så vet du det till nästa gång.
- Det enda jag tycker man ska undvika är att sätta för hög press på sig själv. Det är ingen mer än du själv som vet hur det ska bli i slutändan. Och glöm inte att ha roligt!
- Våga drömma, sätt upp små mål och delmål. Du behöver inte ha en klar plan, men att drömma är aldrig fel.
- Allt är inte en dans på rosor hela tiden! Jag har suttit och svurit i studion många gånger när det för femte gången inte blir som jag har tänkt. Men med tålamod har jag lärt mig att det blir bra ändå. Många av mina smycken har faktiskt kommit till av misstag – så var inte för hård mot dig själv!
Vinn ett eget smycke från MINDORIS – var med och tävla!
Vill du vara med i utlottning av ett av MINDORIS nylanserade smycken? Då tycker jag att du ska spana in kriterierna nedan. Vet du vad det bästa är? Vinnaren vinner ett valfritt smycke från den nya kollektionen – Yaay! 🙂
Gör så här för att tävla:
1. Dela de här inlägget med #tävlingbymindoris
2. Tagga tre vänner i inlägget
3. Håll tummarna för att du är den lyckliga vinnaren!
(Vinnaren kommer att utlysas på Facebook, Instagram och kontaktas av Amanda)
OBS! Tävlingen slutar den 19 juni så se till att dela innan!
Mer om MINDORIS och kollektionen HUMANS hittar du här!
Min doris hittar du också på Facebook och Instagram.
(MINDORIS använder mallen DUBLIN)
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig