Hur du ska göra för att öka konverteringen på din hemsida har blivit ett hett ämne, för det finns ju faktiskt saker du kan styra över och som ger dig fler kunder. Att bara presentera dina tjänster eller starta din e-butik är bara början. Men du behöver också tydligt visa besökaren hur du vill att de ska agera och tänka. 1) Vad vill du att de ska göra? 2) Hur får du dem att göra det?
Här kommer ett gäng konkreta tips på hur du kan öka konverteringen på din hemsida, alltså hur du får besökarna att förvandlas till betalande kunder.
Tänk på att alla tips inte fungerar för alla företag. Du behöver testa dig fram för att hitta det som passar just din verksamhet.
- Kan dina besökare ta sig dit de vill på bara tre klick eller mindre? Om din hemsida inte uppfyller det kravet, se till att ändra så att den gör det. Kunden ska inte behöva leta efter något.
- Ta fram exempel på de tre vanligaste kundtyperna i din målgrupp. Fundera över vad var och en önskar av hemsidan och hur de agerar när de kommer in på din hemsida. Vad saknas? Vad är rörigt? Vad kan bli tydligare?
- De flesta kunder läser dina villkor så se till att de är lätta att förstå och lyfter de viktigaste frågorna, kanske är det transporttid eller öppet köp?
- Vilka rabatter kan du erbjuda på dina varor eller tjänster? Gratis gåva, fri frakt, köp 2 få 3 – vilket erbjudande gör att fler av dina besökare genomför ett köp?
- Testa olika typer av garantier. Om branschstandarden är 30 dagar kanske du kan erbjuda 90 dagar? Testa gärna och se hur det påverkar köpbeteendet.
- Ha den viktigaste informationen eller budskapet “above the fold” på hemsidan. Dina besökare ska upptäcka det viktigaste utan att behöva bläddra ner.
- Notera när försäljningen ökar och använd det i din marknadsföring. Marknadsför du dig i sociala medier eller via Google Adwords så se till att du gör det vid rätt tillfällen. Timing är allt.
- Var inte rädd för tomma ytor på din hemsida. “Vita ytor” i din design är ett effektivt sätt att lägga fokus på det som är viktigt.
- Fråga inte dina besökare efter mer information i dina formulär än vad du faktiskt behöver. Risken är att kunderna helt struntar i att fylla i formulären om frågorna är för många och inte upplevs relevanta.
- Ett bra tips kan vara att använda andra färger på dina “Call-to-action-knappar” (än de färger du vanligen använder på hemsidan). Risken är att de annars smälter in i designen och blir “osynliga”.
- Ta hellre egna bilder till din hemsida istället för att köpa dem på nätet. Det syns ofta vilka bilder som är köpta. Egentagna bilder ger ett mer trovärdigt intryck.
- Dela upp långa textstycken i mindre stycken så att de blir lättare att läsa. Det ska vara lätt att snabbt skanna texten. Kanske kan du till och med ta bort onödig text som är irrelevant för din målgrupp?
- Prova att ta nya produktbilder. Kanske kan du testa med en bilder där dina produkter används av kunder? Eller så kanske du bara behöver ta nya bilder i en inspirationsmiljö?
- Undvik dolda avgifter eller andra saker som klingar negativt i dina kunders öron, så som långa avtal, tilläggsavgifter, långa frågeformulär och så vidare.
- Be någon titta igenom din hemsida. Vad saknar de? Vad blir för mycket? Genom att fråga någon som inte har en personlig koppling till ditt företag kan du få de svar du behöver snarare än de du vill ha.
- Lyft fram dina mest populära produkter i en egen kategori i din e-butik. Gör det enkelt för kunderna!
- Se till att sätta en tydlig och intressefångande rubrik. Tänk att din besökare bara hinner se din hemsida i 5 sekunder, efter de sekunderna ska de ändå kunna säga vad du gör och varför de bör välja dig. Har din hemsida den kraften idag?
- Se till att du repeterar dina CTA-knappar på olika platser, särskilt om du har långa sidor. Du vill inte vara jobbig men däremot tydlig med vad du vill att kunden ska göra.
- Inkludera FAQ (de vanligaste frågorna med svar) på din hemsida. Det underlättar för kunderna att ta ett beslut och minskar trycket på din kundservice.
- Komplettera din hemsida med en video. Visa hur produkten ska användas, dina bästa tips eller när andra kunder använder din tjänst eller dina varor. Kanske ska du använda videoguider? Tänk på att videoguider är bland det mest sedda på YouTube.
- Testa olika varianter på dina “Call to actions-knappar”. Vad händer om du ändrar form eller budskap?
- Dina kunder påverkas ofta av vad andra tycker så lyft fakta som stärker kunderna i köpbeslutet. Till exempel: “ 9/10 kunder skulle rekommendera mig till en vän” eller “87 procent av småbarnsföräldrar tycker att mina produkter förenklar deras vardag”.
- Har du en rabattkod? Se till att den syns tydligt direkt på landningssidan.
- Påminn dina kunder om vilket smart beslut de tar som handlar av dig. Innan de handlar, under tiden och efteråt.
- När en besökare kommer till din hemsida ställer de sig frågan “har jag kommit rätt? Har sidan det jag letar efter?”. Se till att du snabbt kan ge svar på de frågorna.
- Har någon tryckt eller digital tidning skrivit om ditt företag, eller kanske en bloggare eller annan branschexpert, eller har du vunnit något pris? Lyft det med loggor eller markera på annat sätt för att skapa förtroende gentemot dina kunder.
- Var noga med sökmotoroptimering (SEO). Optimera ditt innehåll och arbeta med de sökord som mest används av din målgrupp. Läs på vad du kan göra för att förbättra din egen SEO!
- Var konsekvent i kommunikationen mot din kunder och även i din design liksom i hela din hemsideupplevelse – allt ska hänga ihop.
- Lyft tydligt dina kontaktuppgifter. Det inger förtroende och kunden känner sig tryggare i sitt köp. Om du “gömmer dig” skapas misstänksamhet och man väljer ett annat företag.
- Berätta varför dina produkter är bra. Säg inte bara att de är “bra” utan förklara; “De är bra därför att … dina fönster kommer aldrig vara renare eller du kommer att spara 399 kronor i månaden.” Var konkret!
- Hör av dig till dina kunder efter att de handlat. Fråga om de är nöjda? Vad tycker de? Kan du hjälpa dem med något? Du kommer långt med en vänlig och förekommande inställning.
Testa, testa, testa och testa igen för att upptäcka vad som ger bäst resultat för ditt företag och dina kunder!
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig