Du har själv läst mängder av artiklar och blogginlägg, vissa kommer du ihåg medan andra inte lämnat några som helst spår. Så vad är det som gör att en viss artikel fastnar? Du kan nämligen läsa två olika artiklar med samma innehåll men få två olika upplevelser. Inget konstigt med det kanske. Men hur ska du skriva för att dina texter ska bli läsvärda och där läsaren kommer ihåg det du skriver och vill läsa mer?
- Skriv bara när du känner för det
Javisst, tänker du, då blir inga artiklar skrivna. Jag menar inte att du ska strunta i deadlines utan att du måste vilja skriva – känna dig inspirerad – annars kan du inte producera bra artiklar. Tillför du inspiration kommer din passion, din kreativitet och din glädje att lysa igenom i det du skriver.Ibland kan du drabbas av idétorka, vara trött, ha haft en dålig dag eller vad vet jag. Då ska du inte sätta dig och skriva – det är ok, vi känner alla så ibland! Jag brukar själv ganska direkt när jag skriver märka om “jag är på humör”. Är jag inte det får artikeln vänta. Under tiden brukar det fascinerande nog dyka upp en massa bra idéer på hur jag kan formulera mig och vinkla texten. Sen när jag känner att “Jippi, lets do it” då sätter jag mig ner i en trevlig miljö och skriver så länge kretiviteten finns kvar!
- Var konsekvent i vem du är som bloggare
Du kan vara konsekvent på två vis. Dels så vill dina absolut mest trogna läsare veta när de kan förvänta sig ett nytt inlägg. Hur länge behöver det vänta och vad ska de få läsa om härnäst?Som nummer två behöver du vara konsekvent med vem du är som bloggare. Har du starka åsikter om något, ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat, en ärlighet som få och så vidare. Se då till att behålla de egenskaper som gör dig unik. Det är antagligen de som gör att dina läsare följer just dig.
- Ta reda på vem du skriver för
Ja, den här punkten är intressant. Visst kan du skriva finfina artiklar om allt mellan himmel och jord men om du inte vet vem du skriver för är det svårt att hitta återkommande läsare. Tänk dig att du faktiskt vet att din målgrupp består av händiga hantverkare i åldern 30-40, eller att dina läsare tillhör gruppen konstnärliga ungdomar som uppskattar samhällsfrågor.När du sedan skriver ska du ha den gruppen i åtanke. Du skriver ju inte för dig själv, vilket ibland kan vara bra att poängtera – inför dig själv. Fundera på vad dina läsare gillar att läsa om, formuleringar de gillar eller ord som upprör. Tänk efter först!
- Var personlig
Det här pratas det mer och mer om. Det räcker inte att du skriver om intressanta ämnen, de som läser din blogg vill veta vem du är och vad du tycker. Så 1) kan du vara personlig i hur du skriver och i språket du använder 2) kan du berätta mer om dig eller företaget på lämpliga ställen i dina artiklar (anekdoter gillas) eller 3) så delar du löpande med dig av dina egna åsikter och tankar inom det ämne som du skriver om. Vad passar din blogg och dina läsare? Och kom ihåg; var personlig men aldrig någonsin privat.
- Använd ett smart språk…
…som även nya läsare kan förstå. Ibland är det lätt att “snöa in sig” i sin nisch och använda ord som bara de som följt din blogg ett tag förstår. Här är det viktigt att komma ihåg att du bloggar och skriver för att få fler besökare. Men fler och återkommande besökare får du ju bara om de faktiskt förstår vad du skriver och om det är intressant.Så tänk på vilka ord du använder och krångla inte till det. (Självklart ska du kunna använda branschord men ibland kanske det exempelvis behövs en parantes med en enkel förklaring.)
- Sortera bort “fluffet”
Dina läsare läser inte bara för läsandets skull – de vill lära sig, bli inspirerande eller få veta hur det gick när du till sist sprang det där omtalade loppet. Dra inte ut på dina inledande beskrivningar hur mycket som helst. Ett visst intresseskapande intro hör så klart till men dröj inte för länge innan du kommer till poängen.Läs alltid igenom din artikel precis innan du publicerar den och när den fått landa lite. En bra metod är att sova på texten. Läs den nästa dag och känn efter om den är lika bra då som du tyckte den var dagen innan. Kanske kom det med en del oväsentligt “fluff” som du kan stryka för att skapa en ännu bättre artikel?
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig