Att marknadsföra sin verksamhet med hjälp av filmer och guider har blivit allt mer populärt. En kanal som blivit allt viktigare i samband med detta är YouTube. Här skapar företag egna profiler och lyfter alltifrån produkter, kunder till inspirationsfilmer för att sedan publicera dem i sociala medier och på den egna hemsidan. Men för att nå och få nya kunder räcker det inte att ladda upp vilken film som helst – den behöver vara genomtänkt!
Hitta en röd tråd i din YouTube-kanal
Till en början behöver du fundera över varför du ska ha en YouTube-kanal. Vad kan egentligen dina besökare förvänta sig? Och vad vill du visa dem?
Är tanken att du ska inspirera dina tittare, utbilda dem kring dina produkter eller ska du berätta om kommande lanseringar och andra nyheter?
Oavsett var du kommer fram till så ska du vara konsekvent med de spår du väljer så att tittarna vet när de ska besöka din kanal!
Här kommer några förslag på vad dina filmer kan innehålla:
- Visa hur din produkter fungerar (även tips och trix).
- Testa dina produkter och utsätta dem för olika prov – utmana!
- Inspirera dina kunder genom att lyfta andra kunder, kändisar eller ge inspirerande exempel på hur mycket bättre livet bli med just dina produkter.
- Gör undersökningar med folk på stan eller låt dem testa dina produkter. Vad tycker “Svensson” – direkt från hjärtat?
- Filma ett event som ni genomfört och visa hur kul ni hade eller vilka fantastiska föreläsare som deltog och förmedla deras bästa tips.
- Hajpa en ny produkt inför lansering eller lansera den först på YouTube och ge dina följare en förhandstitt.
- Visa vad som händer bakom kulisserna i företaget.
- Presentera företagets medarbetare och berätta en rolig anekdot eller visa hur tillverkningen går till.
Tänk över rubrik och beskrivning
En rubrik tänker du? Den snor jag lätt ihop. Men faktum är att det krävs en del tanke för att den ska bli bra. Rubriken är vanligen avgörande för om någon tittar på din film eller inte. Ett tips är att bolla dina rubrik-idéer med någon som är duktig på kommunikation och marknadsföring.
Generellt ska dina rubriker vara anpassade och intresseväckande för din målgrupp och samtidigt lyfta det som företaget står för. Vill ni framstå som roliga och kreativa eller seriösa och utmanande? Fundera på det i kombination med vad ni tror lockar potentiella kunder.
Johanna tipsar: Tänk på att nyttja “den beskrivande texten” under filmen och se till att länka till din hemsida eller direktlänka till de olika produkterna som filmen lyfter.
Inled och avsluta smart
Tänk igenom vilken bild du vill ha som “framsida”, alltså den bild som tittarna ser när de går in på din kanal eller söker efter en film. Det kan vara antingen en uppladdad bild eller en stillbild från filmen. Den här bilden bör vara lockande och bekräfta det rubriken utlovar.
I nästa steg behöver du även göra en snygg avslutning. Och med snygg menar jag att du vill få tittarna att handla på din “call to action”. Vad vill du att tittarna ska göra, köpa och beställa de produkter du visat? Skriva upp sig på en e-postlista?
Se till att du avslutar med att uppmana tittarna till det. Det kan du göra genom en uppmaning i speakern eller så lägger du in länkar och text i den beskrivande texten – eller kanske både och!
Släpp nya videos med strategisk frekvens
Dina tittare nöjer sig inte med en film i halvåret utan de vill se en levande kanal som löpande uppdateras. Men hur ofta ni väljer att uppdatera beror på vilka ni ser som er målgrupp och vilka resurser ni har. Vill ni satsa på You-Tube som en marknadsföringskanal kan det vara bra med veckovisa filmer. Ni får fler följare genom att producera bra innehåll och ofta. Viktigast är ändå att sätta realistiska mål som ni kan leva upp till.
Håll filmerna korta
En genomsnittlig film på YouTube är 4,4 minuter och de flesta tittar i snitt i 3 minuter. Ju kortare desto större är chansen att publiken är uppmärksam under hela filmen. Tänk igenom vad som är viktigast och koncentrera dig på det utan att sväva ut.
Tänk på!
- I filmer får du gärna visa mer än vad du pratar.
- Ju kortare film ju mer snackbar är den (förutsatt bra innehåll).
Dra mer trafik till din YouTube-kanal
Det är bra om du löpande arbetar med att få mer trafik till din kanal. Ett förslag är att hitta en eller flera lämpliga samarbetspartners. Kanske kan ni gästspela hos varandra för att få del av varandras följare. Det är också bra om du är flitig med att arbeta i sociala medier med dina filmer. Där går de ofta hem allra bäst!
Fundera generellt på hur du kan dra mer trafik och var kan du promota din kanal. I ditt nyhetsbrev, i återförsäljarens nyhetsbrev eller på deras hemsida? Du har säkert många kostnadseffektiva möjligheter om du tänker till. Vilka är bäst tro?
Aktivera dina tittare
För att få följare och mer aktiva följare behöver du skapa ett levande forum och en levande film. Ställ gärna frågor i filmen eller i din beskrivning och låt dina följare svara i kommentarerna. Prata direkt till dem i filmen; till exempel “om jag var du … skulle jag rekommendera mig själv” eller “vad är din bästa rekommendation för att …”. Ta reda på vad som engagerar just dina följare, kanske finns det någon trend som du kan lyfta.
Kolla vad andra gör bra och bli inspirerad
Det spelar egentligen ingen roll i vilken bransch du hittar dina inspirationskällor. Det viktigtiga är att du hittar saker som fungerar utifrån dina förutsättningar och för din målgrupp. Ser du en kortfilm du tycker är bra fundera på vad det är som gör den bra eller mindre bra. Det kan vara hur de pratar, miljöer de spelar in i, hur de samspelar i filmen, hur de lyfter sina kunder eller hur de väljer att kommunicera och vilken musik de spelar. Använd det bästa i dina egna produktioner!
Sätt mål & arbeta mot dem
Fundera över vilka mål du ska ha med din YouTube-kanal. Hur många följare ska du ha om tre månader, hur många kunder ska kanalen generera och så vidare. Har du konkreta mål så blir det också lättare att arbeta mot dem.
Johanna tipsar: För att få fler följare kanske du kan ordna en tävling? De som delar dina filmer är med i en utlottning om en av dina mest populära produkter. Var kreativ. Tänk på att ju fler tittare du får desto fler kunder har du chans att få.
Det behöver inte vara dyrt! Använd det material och de resurser som du har runt dig. Dina filmer bör vara transparenta och enkla. Därför fungerar din mobilkamera fint för de första filmerna till din YouTube-kanal.
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig