Att hitta ett bra domännamn är viktigt för din verksamhet online. Varför då, tänker du? Jo, av flera anledningar, bland annat för att dina kunder lätt ska kunna hitta ditt företag eller din shop. Men också för att sökmotorerna ska hitta och föreslå din hemsida för dem som söker på och letar efter det du erbjuder. Genom ett bra domänman kan du lättare skapa affärer och positionera dig. Nu till den stora frågan – vad är ett bra domännamn?
Låt oss börja i rätt ände med lite basic info. Vad är en domän? En domän är, enkelt förklarat, den text du skriver in i din webbläsares adressfält när du ska besöka en hemsida. Domännamnet är alltså ditt företags adress på nätet.
Nu när vi har klarlagt det bör du kunna skilja på subdomän, domännamn och toppdomän. Om vi utgår från www.hemsida24.se så är “www” subdomänen, “hemsida24” domännamnet och toppdomänen är “se”. Av dessa tre är det egentligen de två sista som spelar störst roll och det är här du behöver välja strategiskt bra domäner.
Välj rätt toppdomän
Idag finns det otroligt många toppdomäner att välja på beroende på var du verkar eller syftet med din verksamhet. Vanliga toppdomänner är .se, .com, .nu och .org. men det finns också andra varianter som .eu, .biz, .io, .work, .life, landsbaserade och så vidare.
Beroende på vilka som ingår i din målgrupp och var de finns så kan det vara bra att se över vilka toppdomäner som passar. Exempelvis, om du ska rikta dig till ett visst land så kan det vara bra att köpa den nationella toppdomänen som Danmark (.dk) eller Spanien (.es). men om du istället ska ha fler språk på en och samma sida är en internationell toppdomän att föredra som .com.
Johanna tipsar: Det kan vara bra att registrera flera toppdomäner för ditt domännamn så att ingen annan hinner före – eller i efterhand blockerar dig genom att registrera ditt domännamn under en annan toppdomän. Sedan kan du peka de olika domänerna till en huvuddomän. Det som är bra är att om någon skriver fel och skriver .nu istället för .se så kommer de ändå till din hemsida.
Att regga fler toppdomäner kostar oftast inte mycket så om du tror att ditt företag kan utvecklas internationellt är det absolut värt det!
Välj rätt domännamn
För att du ska välja ett bra domännamn som gynnar ditt företag kommer här några tips på vad som du bör tänka på.
- Ska hemsidan presentera ditt företag? Använd företagsnamnet! Ditt domännamn bör vara samma som företagsnamnet eller väldigt snarlikt. Du vill inte förvirra besökaren genom att ha ett domännamn och sedan möta kunderna med ett annat företagsnamn på hemsidan.
Med största sannolikhet kommer de som är nyfikna på ditt företag att söka på företagsnamnet och då är det bra om det matchar ditt domännamn. Det ger bättre sökmotoroptimering.
Johanna tipsar: Ibland är det domännamn du önskar redan upptaget men då kan det vara värt att kolla upp vem som äger det. Gå in på hemsidan och se hur seriöst det verkar – kanske kan du köpa loss det för en billig peng?
- Är ditt domännamn upptaget fast under andra toppdomäner? Försök att hitta ett domännamn som är unikt för dig så du slipper att förväxlas och för att undvika förvirring. Extra viktigt är detta om de som äger “det andra” domännamnet verkar i samma bransch som du.
- Arbeta med nyckelord i domännamnet. Är det så att du driver en blogg eller har ett produktvarumärke som är mer välkänt och skapar mer trafik än företaget i sig. Då är det smart att skapa egna domännamn för bloggen och varumärket. Är det så att din produkt är mer känd än ditt företag? Då kan det vara klokt att låta domännamnet lyfta produktnamnet istället för företaget. Alternativet är att du köper den domänen och kopplar till ditt företags domän så att det går att hitta dig både via produktnamnet och företagsnamnet.
- Namnet ska vara lätt att skriva! Är ditt domännamn lätt att skriva? Går det att stava på olika vis? Eller är det svårt att i uttalet avgöra om det stavas med “V” eller “W”? Försök att hitta ett domännamn utan konstigheter och med enkel stavning.
Exempel: Var inte “för smart” när du skapar namnet. Ett företag valde en gång domännamnet “2xa”. Namnet skulle elegant illustrera delägarnas initialer – två gånger a. Den praktiska effekten blev att det var nästan omöjligt att per telefon eller vid personliga möten förklara stavningen. “Skriv siffran två och sen ett eks och så bokastaven a”. Som sagt håll det enkelt.
- Domännamnet måste vara lätt att uttala och lika enkelt att komma ihåg. Hemsidan är ditt digitala visitkort och för att hänvisa till hemsidan eller din e-butik är det domännamnet du presenterar. Därför är det viktigt att domännamnet är lätt att uttala och enkelt att komma ihåg. Du vill inte tappa potentiella kunder på grund av att de ett par sekunder senare har glömt vad du sa. Testa domännamnet på några vänner – hur fungerar det? Fattar de, och framför allt, kommer de ihåg det?
- Ju kortare desto bättre! Försök att hålla ditt domännamn kort, maximalt 15 tecken och inte fler än två ord. Ett kort domännamn är ofta svårare att få tag i men det är många gånger lättare att uttala, komma ihåg och skriva.
- Undvik speciella tecken. När det kommer till siffror och bindestreck är det bra om du kan undvika dessa. Detta förutsatt att de inte är en del av ditt företagsnamn eller varumärke. Siffror och bindestreck gör ditt domännamn krångligare att säga och att komma ihåg.
Så behåller du ett domännamn du gillar
Beroende på var du har köpt ditt domännamn och vilka villkor som gäller behöver du vara noga med att ha koll på när ditt domännamn går ut. Vanligast är att du årligen måste betala domänavgiften för att få behålla domännamnet. Om du inte betalar och förnyar ditt “domännamn-abonnemang” kommer namnet åter ut på marknaden och någon annan kan snabbt köpa upp det. Om det skulle gå så illa är risken att du inte får tillbaka namnet, eller att du tvingas köpa tillbaka det för en dyr peng.
Eftersom domännamn i regel är väldigt billiga så rekommenderar jag dig att köpa upp och att alltid förnya de domännamn som du vet eller tror dig ha nytta av framöver.
Vill du ha ditt domännamn hos Hemsida24 så kan du ordna det i samband med att du skapar ett konto – skapa ett konto och prova Hemsida24 gratis i 30 dagar!
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig