Vad är det egentligen som får marknadsföring att lyckas? Tänk på den senaste reklamen du såg och som du faktiskt fastnade för. Fundera på varför fick den dig att skratta hejdlöst, eller varför blev du chockad eller ledsen och berörd? Det är nämligen många gånger om bevisat att marknadsföring som triggar våra känslor och talar mer till hjärtat än hjärnan ger bäst resultat!
Men vilka känslor passar för din verksamhet och går hem hos din målgrupp? Beroende på vad du sysslar med finns det säkert en eller ett par känslor som är mer naturliga att koppla samman med ditt varumärke eller dina produkter.
Här går vi igenom de sju vanligaste känslorna man brukar arbeta med i marknadsföring, och vi förklarar varför de fungerar så bra.
1. Glädje/lycka
Vem vill inte ha lite mer glädje i vardagen? Eller hur! Att arbeta med glädje och livets lyckomoment har länge varit populärt i marknadsföring. Stora varumärken som Coca Cola och Nike liksom andra sportrelaterade varumärken är bra exempel som visar att det ska vara roligt att använda deras produkter eller så ska de användas i lustfyllda sammanhang.
Genom att förmedla glädje kommer även ditt varumärke att associeras med något positivt. Glädje och lycka är en bra känsla men vill du ha riktigt bra effekt bör du i marknadsföringen kombinera den med ytterligare en känsla. Vi har en tendens att ta glädje för givet så när du kopplar på ytterligare en känsla fastnar budskapet bättre hos målgruppen.
2. Rädsla
Rädsla kanske inte tillhör en av de bästa känslorna men den är effektiv i marknadsföringssyfte. Rädsla förstärker ett budskap och markerar att det är viktigt att du reagerar på det vi vill förmedla … nu!
Exempel på företag som använder rädsla i sin reklam är de som säljer läkemedel och vitaminer. De visar gärna vad som kan hända om du inte använder deras produkter. Andra exempel är företag som arbetar för att skydda din identitet mot bedrägerier eller som erbjuder produkter som skyddar dig från överfall och inbrott. Det viktiga är att du vänder rädslan till något positivt – du måste presenterar en lösning, en livlina till trygghet.
3. Humor
Humor har blivit allt vanligare i marknadsföring och reklam. Humor väcker många känslor på samma gång. Många förespråkar humor som “verktyg” och att den borde användas flitigare i affärssammanhang och för att bygga relationer. Allt behöver inte vara “haha-roligt” utan det räcker många gånger att ha glimten i ögat i det du gör.
Reklam som satt sina spår är ju Iprens “Iprenmannen”. Vissa tyckte han var rolig medan andra tyckte han var allmänt störande. Men det fungerade! Humor är väldigt subjektivt så det är viktigt att du tänker igenom vilken typ av humor du arbetar med så att inte huvuddelen av din målgrupp blir stötta eller upprörda. Ica är ett annat bra exempel som i varje ny reklamspot för TV har inkluderat en stor portion humor för att kommunicera sina kampanjer och kundfördelar.
4. Överraskningar
Att aldrig veta vad som väntar dig är spännande. Det skapar nyfikenhet och förväntan. Att hela tiden skruva dina budskap eller hur du förmedlar dem kan vara ett bra sätt att fånga kundens intresse. I många fall fungerar det bättre för att bygga varumärke än att sälja enskilda produkter. Är reklamen riktig bra är risken att produkten försvinner genom överraskningsmomentet. Det som stannar i mottagarens minne är varumärket.
Halebop är ett sådant typ av företag som du aldrig, i marknadsföringen, vet vad de ska leverera här näst. Men alla känner vi ju till deras reklamspottar och karaktärer!
5. Sorg eller medlidande
Sorg och medlidande är ytterligare en känsla som är stämplad som “negativ” men som triggar vår vilja att medverka till förändring. Dock är det få företag eller organisationer som, med handen på hjärtat, kan arbeta med “tyck synd om” som bärande känsla utan att det upplevs som ett moraliskt snedsteg.
Idag arbetar många välgörenhetsorganisatoner med dessa budskap blandat med glädje för att visa att din tid, åsikt eller dina pengar gör skillnad.
6. Kärlek & gemenskap
Kärlek … vi gillar alla att känna oss uppskattade och älskade! Jag tänker direkt på ett företag som lyckats bra med det. Känner ni igen “Merci – Thank you for being you”? All deras marknadsföring handlar om kärleksfulla stunder och vikten av att visa varandra uppskattning, i detta fall genom att ge bort deras choklad. Så, visst vill man göra precis det efter att ha sett deras TV-reklam!
7. Igenkännande
Att få någon att känna igen sig i en situation är alltid bra och fångar kunden på ett enkelt vis. Den här metoden har fungerat sen stenåldern och är fortfarande lika effektiv. Visa att du förstår kunden och visa upp problemen de ställs inför, eller andra situationer där ditt företag kan erbjuda en lösning som underlättar deras vardag.
Ikea har arbetat mycket med igenkännande i sina reklamspottar. De visar gärna hur stökigt det kan vara hemma vid frukosten, hur ostädat sovrummet är, hur många som trängs på en liten yta eller liknande för att sen presentera lösningar som bygger på det egna produktsortimentet. Smart! OCH igen – det fungerar.
Nu har vi gått igenom de sju vanligaste känslorna att arbeta med i marknadsföring. Vilka tar du med dig för att bättre nå ut med och öka effekten av ditt företags marknadsföring?
// Johanna Bohlin
Marknadschef