Boom! Så blev Instagram på kort tid den nya säljkanalen. På instagram arbetar företag med att inspirera sina kunder och marknadsföra sina produkter. Instagram-användare sägs vara mer än 50 gånger mer engagerade i vad som läggs ut i deras flöden jämfört med vad de ser på Facebook. Det är också de som upptäckt dina produkter via sitt Instagram-flöde som med störst sannolikhet blir dina kunder. Så vad väntar du på? Har du inte redan gjort det – skaffa Instagram för ditt företag nu!
De första som framgångrikt började använda Instagram som säljkanal var detaljhandel, restauranger och resebolag. Men nu är det fritt fram för alla företag att lägga in Instagram i sin marknadsföringsstrategi. Resultatet har alla möjligheter att bli mycket lyckat!
Idag ses Instagram som ett av de bästa sociala verktygen för att bygga varumärke. Framförallt gäller det om du i din marknadsföring riktar dig till unga vuxna och ungdomar som idag är de största användargrupperna på Instagram.
“I förhållande till annan social media är det generellt lättare för ett litet företag att synas på Instagram och visa upp sitt varumärke och markera vad som särskiljer.”
Instagram har kommit att bli det mest säljdrivande av de sociala medierna. Här är köpen fler och görs betydligt snabbare. En bild säger mer än tusen ord, hör vi ofta och det bekräftas verkligen av Instagram. Förutom att inspirera kan du på ett enkelt, visuellt sätt bygga förtroende och visa att du är bra på det du gör.
Det räcker tyvärr inte att bara synas på Instagram, du måste jobba för att få följare och möjliga kunder. Här får du några inledande tips som hjälper dig att lyckas på Instagram.
- Börja med att följa företag i din bransch inklusive dina konkurrenter och se vad som funkar för dem. Vad får de mest “likes” och kommentarer på? Vilken typ av bilder går hem bäst? Är det något du kan ta med dig?
- Ta sedan fram en strategi för ditt Instagram-konto. Vad vill du visa och vilka mål har du? Vill du: 1) Sälja produkter? 2) Driva trafik till hemsidan? 3) Få kunder att sprida din hashtag (#) eller 4) vill du bygga varumärke?→ Tänk på att dina mål behöver vara mätbara så att du kan utvärdera vad som funkar och vad som inte gör det.
- Nästa steg är att ta fram en innehållsstrategi. Hur ofta ska du lägga upp inlägg? Du behöver vara konsekvent. Posta inte för ofta så du blir “tjatig”. Ett bra mått är 1-3 inlägg per dag, förutsatt att du har en större målgrupp som är aktiva olika tider på dygnet. När på dagen är det bästa att lägga upp bilder? Prova dig fram om du inte har bra fakta. Ta fram en innehållskalender som laddar med bilder för valda dagar och tidpunkter. Ett bra exempel på ett sådant verktyg är Buffer!
- Vilket tema(n) ska du ha i ditt flöde? Med det menar jag – vilken typ av foton ska du lägga upp? Ett bra tips är att satsa på max tre olika spår för bäst respons.
– Försök att hitta ett spann av “spår” med bilder och filmer som du kan variera mellan.
– Produktbilder i olika miljöer.
– Bilder från tillverkningen.
– Bilder på teamet in action.
– Bilder på kunder som använder din produkt eller tjänst.
– Citat eller referenser lagda på en bild.
– Korta tutorials.
– Korta inspirerande filmer “teasers”. - Nu behöver du hitta en röd tråd i ditt Instagram-flöde. Dina följare ska känna igen sig i dina bilder. Kanske använder du ett speciellt filter, färger eller lägger upp en viss typ av bilder.
Kolla gärna på företagen nedan och försök att hitta deras röda tråd. Är den tydlig? - Ta många bilder och testa dig fram kring vad som funkar och som på ett bra vis representerar ditt företag eller dina produkter. Prova nya vinklar och olika ljussättning. Tar du fler bra bilder på en gång kan du ju återanvända de andra bilderna vid senare tillfälle.
- Ta fram en hashtag (#) som dina kunder kan använda och uppmana dem att göra det. Sök sedan på din hashtag och reposta bra bilder som dina kunder har tagit. Det är ett smart och smidigt sätt att hylla dina kunder och att säga: “Tack vi tycker om dig med”.
- Glöm inte att alltid svara på de frågor kunderna ställer i kommentarfältet. Se till att du har slagit på notisfunktionen för Instagram så att du inte missar vad som sägs i ditt flöde. Ju snabbare du kan svara desto bättre!
- Våga testa vad som fungerar på din målgrupp! Berätta en historia med dina bilder eller få kunderna att delta i en av dina tävlingar genom att tagga, följa eller dela.
Så varför gillar vi bilder och varför är vi bättre på att ta till oss visuella meddelanden? Jo, de talar till våra känslor. Arbeta med det! Vilken känsla vill du framkalla? En bra bild berättar en historia, kan du se fortsättningen framför dig?
Här följer några bra exempel på företag som lyckats bra med sina Instagram-konton.
Vet du att du kan marknadsföra inlägg på Instagram med ditt Facebook-konto?
Du har väl inte missat att du också kan marknadsföra dina inlägg på Instagram gentemot önskad målgrupp för att få fler följare och bättre sälj. Arbetar du redan med Facebook Ads så kan du sköta din Instagram-annonsering direkt via ditt Facebook-konto. Här hittar du mer information om hur du marknadsför dina inlägg på Instagram för att nå fler följare och nya kunder.
Lycka till!
// Johanna Bohlin
Marknadschef