Äntligen! Du är klar med din nya hemsida – bra jobbat! Men än finns det arbete att göra. Så vad är nästa steg? Jo, du måste driva trafik och besökare!
Många upplever det som krångligt och svårt, men vet du vad? Det är faktiskt både roligt och enkelt! Här ska vi gå igenom nyttiga tips som du kan använda när du marknadsför din nya hemsida. Är du redo?
Marknadsföring på nätet kan upplevas som en djungel. Vilken kanal är rätt kanal för just dig och din hemsida? Hur mycket kommer det att kosta? Är det inte svårt? Marknadsföring behöver varken vara särskilt svårt eller dyrt. Inte om du vet var du ska börja! Vi kommer att gå igenom tre olika metoder för marknadsföring som alla ger ditt företag en skjuts framåt. Vilken du väljer att satsa på är helt upp till dig!
Använd dig av SEO
SEO kommer från den engelska termen Search Engine Optimization och översätts enklast med sökmotorsoptimering eller sökoptimering. Varför ska man använda sig av SEO? Jo, för att sökoptimering gör det enklare för Google att tolka vilken information din hemsida och de olika undersidorna innehåller. Om innehållet på din hemsida stämmer överens med det som kunden söker på så hamnar din hemsida högre upp i resultatlistan. Det här är den organiska sökningen. Ditt mål här är alltså att hamna så högt upp som möjligt i de organiska resultaten. De sidor som hamnar överst är också de som flest klickar på och ger därför flest kunder och trafik. Vad är då en organisk sökning eller resultat? Jo, de organiska resultaten är de sökningar som visar till din sida utan att du betalar för dem. Det låter ju toppen tänker du kanske nu, och visst är det!
Vad kan då du göra för att lyckas med detta? I vårt tidigare inlägg sökoptimering för nybörjare kan du läsa våra tips för att verkligen komma igång med din sökoptimering!
Använd dina sociala kanaler
Idag finns det många medier som erbjuder företag en “gratis” marknadsföringskanal. De erbjuder dig en möjlighet att synas för så många potentiella kunder som möjligt!
Facebook
På Facebook kan du skapa en företagssida helt utan kostnad. Där kan du posta allt från produktinformation och nyheter till tävlingar och på så vis hålla dina kunder engagerade även efter att de lämnat din hemsida. Och du, en aktiv Facebook-sida kan också ha en positiv inverkan på din SEO om du länkat samman Facebook med hemsidan. Här listar vi tips för vad du kan göra för att komma igång med aktiviteten på din Facebook-sida:
- Bjud in dina vänner och bekanta för att få fler följare. Det gör din sida mer aktiv och levande. Be dem i sin tur dela vidare sidan till sina vänner för en ännu större spridning! Dyker din sida upp i vännernas flöde ökar chansen för dig att synas för fler framtida kunder.
- “Prata med” och följ andra företag och personer inom din bransch. Försök starta diskussioner, ge tips och dela bra innehåll för att få respons.
- Var alltid snabb med att svara på frågor, kritik eller annat som kan tänkas komma upp. Var saklig och tänk på att alla kan läsa dina svar! Gärna personlig men aldrig privat.
- Skapa relevant innehåll och undvik att i hamna i annonsträsket. Stick ut i mängden genom att till exempel lägga upp videos om hur man kan använda era produkter eller varför inte publicera en solskenshistoria från en nöjd kund?
Instagram
Använd Instagram som en förlängning av ditt företag eller hemsida. Har du skrivit ett riktigt bra inlägg på bloggen? Uppmuntra folk att besöka din sida genom din Instagram! Instagram är även ett väldigt bra medie för att trigga känslor hos dina kunder, kanske vill du dela med dig av något riktigt roligt som har hänt på jobbet eller ett citat för dagen?
- Publicera snygga bilder på era produkter, kanske kan ni be era kunder att maila in bilder på hur de använder dina produkter?
- Visa upp nöjda kunder som använt era tjänster och tryck på vad ni har gjort för skillnad för just dem!
- Posta bilder på kundrecenssioner av dina varor eller tjänster.
- Anordna tävlingar! Inget involverar människor så mycket som tävlingar. Ni vet ju själva hur tävlingsinstinkten kan smyga sig på.
Blogg
Skapa en blogg där du låter tangenterna glöda! Skriv om nyheter inom er bransch, era produkter och annat roligt som kan tänkas engagera kunder. Använd även bloggen för att bygga förtroende genom att förmedla era expertkunskaper! Använder någon kändis era produkter? Har ni hjälpt någon att nå ett större mål? Låt personer inom din bransch och kunder få gästblogga. Kom ihåg att varje gång länka ihop blogginläggen med övriga sociala medier. Många bäckar små!
Twitter
Twitter är microbloggen där politiker, journalister och opinionsbildare hänger! Här kan du reposta och snabbt skapa mervärde för dina kunder genom intressanta nyheter och händelser. Vi har i det här inlägget valt att koncentrera oss på Facebook och Instagram då Twitter inte alltid är en kanal som passar sig för alla verksamheter. Twitter är framför allt ett bra medie för att nå opinionsbildare. Här kan du till exempel bygga upp förtroende för ditt företag. Vi rekommenderar att du testar själv för att avgöra om Twitter är rätt kanal för dig och din verksamhet. Om vi pratar om “bäckar små”, så är Twitter en liten rännil vid sidan av Facebook. De som är aktiva i den allmänna debatten finns på Twitter, och är det dem du vill nå har du hamnat rätt.
Nyhetsbrev
Underskatta inte kraften i nyhetsbrev! Med ett nyhetsbrev kan du nå nya och befintliga kunder och övertyga dem om att du och ditt företag är det bästa valet. Jobba med innehållet i nyhetsbreven och presentera inte bara produkter. Bra genomarbetat innehåll ger dina utskick mervärde och gör så att de inte uppfattas som för “säljande”.
- Länka nyhetsbrevet till din Facebook-sida. Det gör att du når kunder som ännu inte är prenumeranter och ger dem möjlighet att läsa dina nyhetsbrev. Målet är att de ska börja följa dig.
- Gör det enkelt att anmäla sig till nyhetsbrevet. Placera länken på hemsidan så att den är lätt att upptäcka. Kunderna ska känna till nyhetsbrevet men själv få välja om de vill ha mejl från ditt företag.
- Visa nyheter i ert utskick och jobba med olika produktkombinationer. Kanske passar er produkt speciellt bra ihop med något annat? Tipsa om det! Har ni fått in en ny het produkt? Lyft den i ert nyhetsbrev.
- Använd mycket bilder och undvik att bli för texttung, försök istället få läsarna nyfikna så att de går vidare till hemsidan.
- Hur ofta du bör skicka ut nyhetsbrev beror helt på i vilken bransch du är verksam i, och hur mycket tid du har för att producera nyhetsbrev. En gång i månaden brukar vara lagom. Får du bra respons kan du successivt öka frekvensen.
Youtube
Videos och bilder har visat sig ha större genomslag i sociala medier än bara text. Dina kunder tar lättare till sig budskapet om du presenterar det med bilder eller i en video. Har du en reklamfilm ska den absolut finnas på Youtube. Har du ingen reklamfilm kan du göra korta videosnuttar om nya produkter och lägga upp regelbundet. Idag finns det många gratisprogram som gör att du kan göra din video direkt i telefonen. Tänk på det här när du ska lägga upp dina videoklipp:
- Skriv en tydlig presentation av ditt företag. Använd nyckelord för din verksamhet och gör dem tillräckligt beskrivande så att potentiella kunder kan hitta dig.
- Använd din logga som bakgrundsbild och avatar. Det sänder en tydlig signal att det är ditt företag som är aktivt i din kanal. Tydlighet bygger förtroende.
- När du laddat upp dina videoklipp så var noga med att ge dem namn, beskrivningar och nyckelord. Matcha gärna dina nyckelord med de sökord du annars använder. Försök även att få med nyckelord som kan vara kopplade till de produkter som du säljer.
Kanske är traditionella offline-kanaler något för dig?
Det är självklart att du vill synas online, men offline då? Hur är det egentligen med den “traditionella” marknadsföringen?
- Annonsera i dagstidningar eller magasin och lyft fram dig och din hemsida. Undersök var din målgrupp finns och annonsera där du får deras uppmärksamhet. Jobbar du lokalt så kan du undersöka möjligheten att annonsera i dagspressen.
- Det finns många reklaminslag i radio och TV som fastnat lite extra i minnet genom åren. Kanske är just din tv- eller radio-spot på tur att bli minnesvärd och omtalad? Väljer du att göra en tv-spot kan du även återanvända den i din youtube-kanal!
- Visa upp ditt företag på mässor. Det kan vara mässor inom din egen bransch, men det kan även vara effektfullt och vågat att synas på helt nya arenor. På mässor möter du kunder och du har möjlighet att nätverka med branschkollegor och återförsäljare. Tänk på att varje person du möter kan vara en potentiell kund, bemöt dem så!
Therese tipsar: Sätt er hemsideadress på pennor, fakturor, visitkort, bilar och broschyrer! En hemsideadress är oftast mycket enklare att komma ihåg än ett telefonnummer!
Skapa nya och intressanta samarbeten
Finns det företag med ett sortiment som kompletterar eller skulle fungera bra tillsammans med era produkter? Ta kontakt med dem! Ett samarbete med ett annat företag öppnar portarna till en helt ny kundkrets! Kom igång genom att börja spana efter intressanta partners och analysera hur andra företag som inlett samarbeten har gjort. Leta i forum, eller varför inte annonsera efter samarbetsmöjligheter i dina sociala medier?
Kombinera dina kampanjer
Kombinera dina kampanjer så att de syns i flera medier samtidigt. Det ger maximal exponering. Börja med en kampanj på din hemsida och sprid den via Facebook och Instagram. Länka till den i nyhetsbrevet. Tänk många “bäckar små”! Jobba med olika teman och anpassa innehållet till olika högtider. Var också noga med att markera din unika profil i kampanjerna. Se till att du syns, det är först då du kan bli sedd!
Therese tipsar: Under en kampanjperiod kan du ersätta din omslagsbild på Facebook med en kampanjbild. Då är din kampanj det första dina Facebook-följare ser när de kommer till din sida.
Håll ett öga på dina konkurrenter
Hämta inspiration och tips för att komma igång med din marknadsföring (förutom att läsa våra guider då så klart) genom att kika på grannen. Hur utformar din konkurrent sin marknadsföring? Verkar det fungera? Är det genomförbart även hos dig? Här kan du läsa mer om hur du kan söka inspiration hos dina konkurrenter.
Glöm inte att mäta dina insatser
När du väl kommit igång och skapat en marknadsföringsplan som du känner passar ditt företag så är det viktigt att mäta vilken effekt den har. Ökar trafiken till hemsidan och ökar försäljningen? Vad var det som var avgörande för att det blev så lyckat? Försök sätta fingret på de avgörande inslagen som gav dig en knuff framåt! Att föra statistik och mäta är ett utmärkt sätt att få svart på vitt på vad som funkar – och inte funkar! Här får du en kort guide kring var du hittar olika mätverktyg för dina kanaler:
- Facebook har ett inbyggt verktyg under sidstatistik där du kan mäta antal följare, räckvidd och engagemang. Annonserar du även på Facebook kan du se statistik över dina annonser i adsmanager.
- Om du har en företagsprofil på Instagram så hittar du din statistik bredvid kugghjulet (ser ut som en litet diagram). Där får du uppgifter om visningar, räckvidd, klick på webbplats och aktivitet för följare. Du ser även statistik över kön, ålder och plats för dina följare.
- Din blogg (om du använder Hemsida24) har under inställningar funktionen “statistik” där du kan se totalt antal besök, sidvisningar och antal unika besökare.
- Twitter har också en inbyggd tjänst där du kan se i procent hur många fler följare du har fått, antal besök och populära tweets.
- Så gott som alla tjänster för att distribuera nyhetsbrev erbjuder någon sorts rapport över hur många som har öppnat nyhetsbrevet, vilka länkar som var mest populära samt hur många som prenumererar eller som avsagt sig nyhetsbrevet.
- Youtube använder sig av Youtube analytics som ger all den information du kan tänkas behöva.
Och du, ett tydligt tecken på att du har lyckats är att antalet mejl och telefonsamtal ökar – liksom att försäljningen tar fart.
Då har vi gått igenom de råd vi har till dig när du ska marknadsföra din nya hemsida. Hur känns det nu? Vi hoppas så klart att du kommit fram till att:
“Det där är precis vad jag behöver!” Är du fortfarande tveksam så kommer här ytterligare ett råd; Testa dig fram! Se vad som fungerar för just dig och ditt företag. Testa, utvärdera, känn och kläm. Sätt dig ned i lugn och ro och skriv upp ett mål om var du vill befinna dig inom ett år.
Se så, starta den där bloggen, börja inspirera på Instagram och håll igång motivationen. Börja marknadsföra din hemsida redan nu!
Vi vet att du klarar det – och vi vet att det lönar sig!
Stort lycka till!
// Therese Nilson
Marknadsassistent