Tycker du starta eget låter kostsamt? Brist på kapital behöver inte innebära att du inte kan fullfölja din dröm, tvärtom! Det krävs faktiskt bara två saker för att starta ditt företag; att du fullt ut tror på din idé och en tydlig vision om hur du ska driva företaget. Det finns många metoder för att hålla nere kostnaderna och arbeta med en snål budget. Här går vi igenom några av våra bästa tips!
För att du ska komma igång med ditt företag ska vi gå igenom fyra steg du behöver ta för att starta företaget.
- Det första steget är där du testar din idè. Det gör du för att få ett hum om hur du kan optimera din idè, undvika eller förebygga problem för att slutligen kunna fila fram just ditt framgångskoncept!
- Därefter går du vidare till de mer praktiska delarna av ditt företag, exempelvis vad du konkret behöver för att komma igång.
- Sedan är det dags att verkställa din idé, hur identifierar du de bästa möjligheterna för att din idé ska lyfta från dröm till verklighet?
- Det fjärde steget är att marknadsföra ditt företag och presentera din idé för världen.
Testa din affärsidé
När du väl landat i vilken affärsidè du vill arbeta vidare med eller som du tror på, är det dags att testa den. Det ska du göra för att ge ditt företag de allra bästa förutsättningarna att lyckas. Men hur testar du din affärsidé utan att spendera en massa pengar? Här kommer några förslag på hur du kan gå tillväga utan att satsa en enda krona:
Organisationer inom starta eget
Istället för att anlita en affärsutvecklare så kan du söka upp de organisationer som jobbar med starta eget, exempelvis Venture Cup, Nyföretagarcentrum, Almi eller Drivhuset beroende på vilken typ av stöd du behöver. Där kan du få mycket hjälp och råd på vägen när du ska testa din affärside. De allra flesta erbjuder kostnadsfria konsultationer, finansieringsmöjligheter eller tips och råd. Ring och prata med dem eller boka ett möte. Det ger dig möjlighet att få professionell feedback så att du kan hitta din egna manual till framgång.
Superentreprenörer
Känner du eller vet om någon riktigt superentreprenör? Eller kanske någon annan som gjort den resan du nu ska göra? Hör av dig till henne/honom och fråga om de inte kan bli din mentor eller ta sig en titt på din affärsidé. Det kostar inget att fråga! Vet du inte vem du ska fråga? Googla runt och se om du kan hitta någon som verkligen inspirerar dig och ta kontakt!
Nätverk
Sök upp och nätverka med andra företagare, de har gjort samma resa och sitter på mycket erfarenhet. De ser på din idé med friska ögon och kan hjälpa dig att undvika fällor och fel som de själva stött på i sitt företagande.
Therese tipsar: Många kommuner har näringslivsenheter som erbjuder kurser. företagskuvöser eller entreprenörsskolor för dig som vill eller har startat eget. Kontrollera om din kommun erbjuder något liknande!
Marknadsundersökning
Gör en marknadsundersökning. Det finns många bra gratistjänster på nätet som du kan använda. På Hemsida24 gillar vi Surveymonkey. Men det finns även andra alternativ som EasyQuest, Survio, Google Forms och många fler.
Försök att tänka ut vilka frågor som är viktiga för dig. Vilka frågor behöver du ställa som kan ge svar för att förbättra din affärside? Det kan till exempel vara:
- Vad hade du kunnat tänka dig att betala för “vara/tjänst”?
- Vad är viktigast för dig om du skulle anlita “oss/använda vår tjänst”?
- Var letar du efter information om “vara/tjänst”?
- Vilka egenskaper är viktigast för dig när du väljer “vara/tjänst”?
När du tagit fram frågorna är det också dags att få dem besvarade. Gå runt på stan och prata med folk, sprid dina frågor i sociala medier och be vänner och bekanta att svara och dela. Använd dig av den tjänst som du valt att skapa din undersökning i och var noga med att analysera de svar du får in. Vad efterfrågar de som har svarat? Är det något du kan ändra på för att anpassa din produkt eller tjänst efter kundernas efterfrågan?
Verktyg i din vardag
Det finns alltid utrustning du behöver i ditt företag. Som nybliven företagare så kan du behöva ett lager, programvaror eller varför inte en bekväm kontorsstol? Vi ska här gå igenom några saker som många företagare lägger pengar på vid en företagsstart men som du kan spara in på:
Lokal
Har du möjlighet att ha ditt lager eller kontor hemma så är det självklart väldigt kostnadseffektivt. Behöver du ha ett större lager?
- Se dig om och hör med vänner och bekanta om du skulle kunna få hyra in dig i ett garage, förråd eller tomt kontor! Kontakter är värdefulla!
Utrustning
Så vad kan du tänkas behöva? Och vad kan du göra för att spara in så mycket som möjligt på dina dagliga verktyg? Här kommer några snabba tips i utrustningsväg:
- Leta på tradera eller blocket efter en dator och skrivare. Det kan du spara många tusenlappar på! Se även över vad du kan tänkas behöva för program. Känner du någon som sitter på en licens som du kan låna för det du behöver? Det finns dessutom gratistjänster för det mesta idag.
- Försök åka kollektivt så mycket du bara kan. Finns det en bilpool i din stad? Behöver du en bil så finns det också många bra begagnade. Du kan även stripa din vanliga bil, då får ditt företag marknadsföring vart du än åker!
- Visst är det roligt med visitkort, planscher och stora plakat. Men behöver du verkligen det? Spara pengar genom att använda din hemsida i marknadsföringssyfte istället (läs mer under marknadsföring).
- Lägg inte pengar på att anställa någon i början. Se över möjligheter att anlita konsulter för specifika ändamål. Kan vänner och familj ställa upp och hjälpa till om det krisar? Använd alla kontakter i ditt nätverk!
- Tänk snålt och vänta med att skaffa den senaste modellen av smartphone.
Betalningsmöjligheter
Självklart behöver du ett bra sätt att ta betalt. Vad som passar just dig får du själv avgöra. Här är några förslag där du kan komma billigt undan med en bra lösning för ditt företag:
- Säljer du tjänster så fungerar en faktureringstjänst väldigt bra, Fortknox, Billmate eller Visma är alla prisvänliga alternativ. De kostar cirka 99 kronor per månad beroende på hur många fakturor du skickar. Du kan även skapa en egen fakturamall, helt gratis.
Behöver du fler betallösningar så erbjuder de flesta betalleverantörer paket som inkluderar både fakturalösning och kortinlösen. Klarna, Billmate och Payson har alla bra priser för samtliga betalalternativ. Och glöm inte Swish. Hälften av alla svenskar har anslutit sig till Swish.
Therese tipsar: I början av ditt företagande kan det räcka med att du har en smidig fakturalösning. När du känner dig redo och börjar att få in fler kunder så kan du utöka dina betalningsmöjligheter beroende på vad dina kunder efterfrågar. Börja hellre med färre betalningsalternativ som inte kostar så mycket.
Verkställ din affärsidé
Nu är det äntligen dags för dig att verkställa din idé! Grattis! Så var börjar vi? Vi börjar såklart med att diskutera det som gör att din verksamhet går runt, nämligen det som avgör efterfrågan på dina produkter och tjänster! Här får du tips om hur du verkställer din affärsidé inom ramen för din budget. Är du redo?
Val av kvalitet och pris
Självklart vill du leverera så bra kvalitè som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Du kommer då behöva gå igenom alternativ för leverantörer och företag som kan producera din varor eller det du behöver för att utföra dina tjänster. Fundera på vad du behöver för att kunden ska få en fullvärdig upplevelse så som produkt, tjänst och leverans av detta. Här kommer några tips:
- Titta i din marknadsundersökning och jämför priser med vad kunden kan tänka sig att betala för dina produkter och tjänster. Vill de ha ett lägre pris? Se över om du kan leverera den kvaliteten som de önskar för det priset. Ibland kan produktion internationellt bli mycket billigare.
- Jämför priser hos olika leverantörer av dina produkter eller sådant som du behöver för dina tjänster. Var hård i förhandlingarna och försök få till ett riktigt bra pris!
- Säljer du varor så behöver du distribuera dem utan alltför hög kostnad. Försök i största möjliga mån att packa och distribuera dina produkter själv till en början. Om det inte är möjligt så kan du jämföra priser eller ordna ett fraktavtal med till exempel Fraktnätverket, Grossit eller Pluskontot. De erbjuder ramavtal som är billigare än om du skulle teckna avtal direkt med en fraktfirma.
- Försök begränsa ditt utbud av tjänster eller produkter. Det kan bli dyrt i både marknadsföring och lagerhållning om du har för stor sortiment.
- Har du ett stort lager med varor som du inte lyckas sälja? Försök hitta en andrahandsmarknad och sälj dem där!
Marknadsföra din affärsidé
Marknadsföring ses ofta som en kritisk aktivitet och där kostnaderna snabbt kan springa iväg. Idag finns det dock många olika kanaler som antingen är gratis eller väldigt kostnadseffektiva. Dina marknadsföringsinsatser bör alltid rikta sig mot din målgrupp och vi kan därför inte lova att alla marknadsföringsidéer nedan stämmer överens med var just din målgrupp befinner sig. Men som sagt, det behöver absolut inte vara dyrt för dig att marknadsföra ditt företag. Vi lär dig hur och vad du behöver tänka på för att hålla lite extra i dina pengar.
Sökmotoroptimering
En bra sökmotoroptimering ger din hemsida mer trafik. Mer trafik – mer försäljning! Detta är ju självklart något du vill uppnå i ditt företag. I vårt tidigare inlägg sökoptimering för nybörjare kan du läsa om hur du lyckas och kommer igång med din SEO.
Sociala medier
Facebook, Instagram och Twitter är en perfekt start för din marknadsföring. Både Instagram och Facebook är gratis och har annonsmöjligheter som faktiskt till och med är billigare än Adwords. Dina sociala mediekanaler erbjuder också en möjlighet att hitta ambassadörer för ditt varumärke som kan sprida dina nyheter och inspirera. Ja, det finns oändliga möjligheter att hämta här. Här nämner vi några som du kan titta lite extra på:
- Använd Facebook för att skapa events. Varför inte ha ett öppningsevent dagen då ni öppnar? Koppla samman din hemsida och Facebook med hjälp av Facebook Like Box, då hittar besökare på din hemsida enkelt till din Facebooksida.
- Inspirera och väck intresse för ditt företag genom Instagram. Du kan till exempel väcka nyfikenhet genom att publicera lite hemliga bilder redan innan ni börjat sälja. Alla älskar ett mysterium!
- Twittra mer än bara företagsinformation. Säljer du en tjänst kan det vara nyheter inom dina bransch eller varför inte lyfta nya tekniker som kommit till? Har du till exempel köksredskap i ditt utbud kan du dela kändiskockars recept. Försök hitta något som knyter an till dina produkter men som ändå ger kunden något mer än bara information.
Nyhetsbrev och e-postutskick
Man ska aldrig underskatta ett riktigt skickligt nyhetsutskick! Faktum är att nyhetsbrev och andra utskick är effektiv och billig marknadsföring. Skapa mallar i det verktyg du använder (på Hemsida24 använder vi mailchimp) och börja skicka ut! Här är några tips att tänka på när du skickar nyhetsbrev:
- Ett framgångsrikt nyhetsbrev har ett värdefullt innehåll. Det kan röra sig både om information eller en rabattkod. Försök alltid att tänka på att dina kunder ska få ut något av att läsa ditt nyhetsbrev.
- Använd starka rubriker och bilder som väcker intresse! Försök att inte fokusera på texter, våga låta dina bilder tala. En video eller en GIF-bild fungerar också ypperligt!
- Dina kunders mejladresser är viktiga! Försök därför få in så många som möjligt! Placera anmälningsformuläret till ditt nyhetsbrev tydligt på din hemsida så att det är enkelt kan hitta det.
Blogg
Skapa en företagsblogg där du visar att du är expert inom ditt område. Det är mycket effektivt för din marknadsföring och konvertering då den drar trafik till din hemsida och bygger förtroende för ditt varumärke. Du får dessutom mycket innehåll att dela i dina sociala kanaler. Du kan också använda bloggen för att:
- Inspirera, informera och utbilda dina kunder genom till exempelvis guider och inspirationsbilder. Du kan även skapa samarbete med andra bloggare.
- Visa dina kunder hur dina produkter fungerar, var de kommer ifrån och hur de kan användas. I bloggen ska kunderna hitta allt de behöver veta för att få full nytta av din vara eller tjänst.
YouTube och Vimeo
YouTube och Vimeo är idag några av de största kanalerna för videos. De är dessutom gratis (Vimeo erbjuder en gratis version i form av basic). Video är toppen för dina kunder, de är lätta att ta till sig och ger en bättre upplevelse än bara bild och text! Säg det med en video! Snabbt, smidigt och enkelt.
- Spela in en video med hjälp av din kamera eller telefon. Det finns många gratis videoredigeringsprogram som Movavi, iMovie eller Stupeflix. Det finns en massa guider om hur du gör detta på (just det!) Youtube!
- Skapa en video när du eller någon annan testar en produkt! Gör en instruktionsfilm eller en där du berättar om dina tjänster! YouTube har bland annat en inbyggd sökordsoptimerare som gör att du kan sprida dina filmer till specifika målgrupper. En video eller ett filmklipp ökar även chansen att bli delad av dina kunder!
Mässor och event
Det finns många mässor och andra tillställningar som är gratis att delta på, se dig om och boka in dem i din kalender. De flesta mässor annonseras ut i branschtidningar och på hemsidor. Googla runt och hitta de som passar dig och ditt schema. Där kan du möta nya kunder och kanske intressanta samarbeten med andra företag!
Forum
En strategi som inte kostar ett öre är att besvara kommenterar om ditt företag på olika forum. Googla runt och se om du kan hitta några diskussionstrådar där ditt företag eller din produkt nämns. Svara på kommentarer och lyft ditt företag i de trådar du hittar. Hittar du inget så kan du starta en tråd genom att skriva en rekommendation om dig själv, eller starta en diskussion där du undrar om den bästa produkten inom ditt område. Bra ställen att undersöka är till exempel Familjeliv (Sveriges största) eller titta på listan över Sveriges populäraste forum.
Nu har vi gått igenom flera olika kanaler och metoder för att du ska komma igång med ditt företagande utan att spräcka din budget. Känns det inte riktigt lika skrämmande nu? Vad bra! Att driva företag ska vara roligt och spännande. Självklart kan vi inte lova dig guld och gröna skogar men vi hoppas att du nu har fått bra hjälp på vägen!
Och du, glöm inte bort att ha roligt under resans gång. Fira dina framgångar. Vi håller på dig!
/ Therese Nilson
Marknadsassistent