De hetaste tipsen från Internetdagarna 2016

Postat

Den 21 November gick Internetdagarna 2016 av stapeln på Stockholm Waterfront. Internetdagarna har blivit en av Sveriges viktigaste mötesplatser för personer som på olika sätt jobbar digitalt. I år fanns vi på Hemsida24 på plats för att lyssna på inspirerande föreläsare som berättade om vad som kommer att forma morgondagens internet. Vi vet att alla inte hade möjlighet att komma så vi vill såklart dela med oss av de tipsen vi tyckte var allra bäst!
 

På Internetdagarna fanns en mängd bra talare men för att göra det lite enklare har vi valt ut de tre talare som gav oss de hetaste tipsen kring sociala medier, innehåll på nätet och hur du kan göra för att sticka ut.

Bedöm lönsamheten på Facebook
Den första talaren som vi vill lyfta är e-handelsexperten Annelie Näs, grundare av aQlue. Hon fokuserade på Facebook-annonsering och började med att presentera “5 falska sanningar” (vi kan även kalla dem fällor) som företagare råkar ut för vid marknadsföring på Facebook. Så låt oss se om några av dessa stämmer in på dig?

1.   “Det är billigt”
Många upplever det som att “instegspriset” för en annonsering på Facebook är billig och du når dessutom väldigt många. Det är delvis sant men det får också många att tro att den totala kostnaden är lägre än vad den faktiskt är.

2.   “Jag har jättemånga klick på min annons”
Bra! Men det spelar ingen roll om du inte vet hur du kan mäta klick. Det är viktigt att vi som annonsörer förstår det totala värdet. Vi behöver sluta fokusera på mängden trafik och istället se det värden som trafiken genererar.

3.   “Det är så enkelt”
Företagare tror många gånger att Facebooks Business Manager är superenkelt att förstå sig på. När det i själva verket är ett komplext verktyg som kräver kunskap för att bemästra.

4.   “Min målgrupp är inte på Facebook”
Facebook är världens största sociala medieplattform. Bara i Sverige använder hela 71% av befolkningen Facebook dagligen = chansen att din målgrupp finns där är STOR!

5.   “Jag behöver inte använda Facebook privat”
Om du själv inte vet hur Facebook fungerar, hur ska du då kunna ha en förståelse för hur andra företag annonserar och, framförallt, hur dina kunder upplever annonseringen?

Kände du igen dig? Kanske? Nu tror du kanske att vi ska rekommendera dig att strunta i Facebook – icke! Tvärtom, men däremot så behöver du tänka igenom hur du gör för att optimera lönsamheten och resultaten på dina annonser:

1.   Sätt upp en tydlig målsättning

Vad har du för mål med dina annonser? Vill du driva trafik till hemsidan, få dem att skapa konto, handla eller kanske kontakta dig? Fundera på vad du vill men även på hur många klick/köp/eller annat som du vill uppnå.

2.   Säkerställ att mätning är på plats
Innan du börjar att spendera pengar på marknadsföring, säkerställ att du använder mätverktyg såsom Facebook Insights och Google Analytics. Varför? Jo därför att du måste kunna följa vad som händer och vilka resultat du får.

3.   Följ värdet och intäkterna
När du väl har mätningen på plats och kan se statistiken så kan du med en pricksäkerhet mäta effekten av varje krona du spenderar på din marknadsföring. På så vis kan du snabbt och enkelt mäta hur framgångsrika dina annonser är. Vilka funkar och vilka funkar inte?  

4.   Optimera annonsen
Utvärdera sedan resultatet för att avgöra det bästa tillvägagångssättet för framtida Facebook-annonser. Hur når du bäst din målgrupp. Använd de som fungerar i olika versioner och testa igen. Ju mer du experimenterar ju bättre kommer du att lära känna din målgrupp och förstå vad som fungerar.

För att förenkla det så kan vi säga att målet med bra marknadsföring att få tillbaka mer pengar än vad du spenderar. Målet är helt enkelt att sträva efter något som kallas för MROI (Marketing Return On Investment), vilket är ett mått på hur mycket du får tillbaka på de pengar du investerat. Tack för den insikten, Annelie Näs, då blir det hem och optimera annonserna!

Väck intresse genom storytelling
Som talare nummer två stod Hanaw Rashid på scen. Hanaw är innehålls-specialist på The Amazing Society och menar att vi bara behöver se en bild i 13 millisekunder för att uppfatta vad det är. Därför är det viktigt att din annonsbild är intresseväckande. Lätt att säga kanske, men vad är då ett bra och fängslande innehåll?

Storytelling! Kanske har du redan börjat arbeta med storytelling? Det har nämligen blivit ett så starkt begrepp att det ska sägas på engelska, den svenska översättningen är inte längre tydlig nog. Men vad är storytelling och hur ska du använda dig av det? Storytelling kan vara ditt viktigaste redskap som annonsör. Historien om dig, ditt företag och dina produkter är guldkorn som du bör använda för en lyckad marknadsföring.

Här kommer Hanaws absolut bästa tips:

  • Mål, mål och återigen mål
    Det allra viktigaste i detta arbete är din målsättning. Du måste visualisera ditt mål under hela arbetsprocessen. Vad vill du med din storytelling – få nya kunder, stärka varumärket, lyfta er i teamet? Eller kanske något annat?
     
  • Du behöver ha ett tydligt budskap
    Budskapet är A och O för att du ska lyckas – såklart. Fundera över vad du vill kommunicera med din storytelling. Är det att ni är personliga och kärleksfulla? Att ni är innovativa och att era kunder alltid kan räkna med er? Tänk noga ut vad det är du vill säga och håll hårt i den tråden i din berättelse.
     
  • Visuellt bör din annons agera som en ”tumstoppare”
    Vad är en tumstoppare? Det är ett himla roligt begrepp som kanske talar för sig självt. Du vill hejda tummen och fånga läsaren eller tittarens uppmärksamhet. För att göra det behöver din berättelse sticka ut. Glöm inte att du självklart måste sticka ut för att bli sedd. Tänk på att du kan berätta din berättelse i text, bild eller i rörlig form – var kreativ!
     
  • Lägg extra fokus på din målgrupp
    Det är viktigt att göra ett grundläggande förarbete om din målgrupp, och exempelvis studera deras beteende. Fundera över vad din målgrupp tycker om eller vad som får de att skratta eller le? Känslor väcker uppmärksamhet.
     
  • Skapa relevant innehåll
    Du behöver alltid skapa innehåll som människor vill interagera med. Vad är intressant för din målgrupp? Igen, försök att kommunicera inte att informera.

Hanaw avslutade presentationen med en trendspaning; satsa på rörligt. Varför? Jo, därför att år 2020 kommer 75% av all mobildata vara video. På Facebook tittar vi på 100 miljoner timmar video varje dag och på Instagram har det på 6 månader skett en ökning på 150% av videovisningar. Det är något att vara föreberedd på!

Stick ut ur mängden
Vår sista talare, Vigor Sörman är grundare och VD för det digitala mediehuset Splay. Kanske känner du till dem? Splay hjälper varumärken som vill kommunicera bättre på YouTube. En känd kund är Comviq. Comviq som ville nå en ung målgrupp har tillsammans med Splay skapade en miniserie med hjälp av YouTube-stjärnor. Du kanske känner till kampanjerna ”Under Hundringen” och ”Välkommen till Indien’” med Youtubers som Rackartygarna, Clara Henry och Keyyo?

Hur som helst så gav Vigor fem riktigt bra tips på hur du kan sticka ut ur mängden genom din marknadsföring på nätet.

1.   Var där din målgrupp är

Detta kanske är det absolut bästa tipset. Antagligen det du får höra flest gånger men som så många ändå inte lyckas med. För att kunna få bästa resultat behöver du befinna dig i samma kanaler som din målgrupp. Var håller de hus och framförallt vilken tid – finns du där då?

2.   Fånga deras uppmärksamhet på bara några sekunder
Du har väldigt få sekunder på dig att fånga någons uppmärksamhet. Vad skulle få din målgrupp att stanna upp eller “haja till”? Tänk gärna i samma linje som Hanaw Rashids charmiga uttryck ”tumstoppare”.

3.   Skapa ett innehåll som folk vill titta på – inte skippa
Här bör du fundera vad just din målgrupp skulle stanna upp på, och varför de ska välja ditt innehåll. Det är lätt att komma på innehåll, men vem intresserar det? Försök att tänka ur ett kundperspektiv och själv vad du själv tycker är viktigt för en minut eller två.

4.   Låt förebilder vara den autentiska rösten för din marknadsföring
Förebilder som har en konst att påverka en stor grupp av människor (på engelska kallat influencers) sägs vara framtidens mediehus. Idag ger marknadsföring med dessa förebilder 11 gånger högre engagemang än traditionella annonser. Hur då tänker du? Inte helt säkert men baserat på statistik så görs 71% av våra köpsbeslut med påverkan av dessa personer. Så vilka hade passat för dig att lyfta?

5.   Gör din målgrupp till dina fans
Ditt mål ska vara att göra din målgrupp till dina fans. Hur får du dem att älska det du gör och ditt varumärke? Kan du vara en förebild, inspiration eller kunskapskälla? Försök att både interagera och samarbeta med dem. Och försök att tänka tvåvägskommunikation, du vill skapa en dialog.

Nu är det upp till dig!
Fyllda med inspiration, idéer och smarta infallsvinklar kring hur man som företag blir sitt bästa jag i sociala kanaler, lämnade vi Internetdagarna 2016. Det var väldigt tydligt att det fanns en röd tråd bland alla våra tre utvalda talare. Målsättning och målgrupp var två av de punkter som föreläsarna menar att vi företagare måste fokusera extra hårt på – vem är din målgrupp? Och vad har du för mål 2017? Till sist tryckte de även på att vi måste att tänka mer kommunikation istället för information. Så fundera över vad du kan göra för dina kunder (och fler)och du är mer än redo för att ta dig an 2017!
 

/ Therese Nilson
Marknadsassistent

Postat Kategorier Okategoriserade