Så väljer du rätt målgrupp

Postat

“Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem min målgrupp är!”
Är du osäker på vilken målgrupp som är rätt för dig? Då ska vi hjälpa dig att reda ut det. Att hitta rätt målgrupp för just dig är superviktigt! Undrar du varför? Jo, genom att hitta rätt målgrupp kan du bland annat spara både tid och pengar. Det och hur du gör kommer vi att visa i det här inlägget. Är du redo?
 

Nu när du kommit igång med ditt företag och din marknadsföring, vet du då mot vilka du ska rikta din insatser? Inte? Just därför behöver du identifiera din målgrupp! Den som säger sig skapa innehåll för alla, skapar egentligen inte innehåll för någon. Hur menar vi då? Jo, det finns inte ett budskap inte passar alla. Om du vet vad just din målgrupp efterfrågar har du möjlighet att skräddarsy dina budskap för bättre resultat. Med andra ord du slipper spendera resurser på fel målgrupp och du kommer snabbare att uppnå de resultat du önskar. Så hur tar du reda på vilka som tillhör din målgrupp?

Överblicka dina kunder
I ditt företags målgrupp hittar du dina viktigaste potentiella (och befintliga) kunder. Genom att identifiera dem får bättre förståelse för var du bör lägga krutet i din marknadsföring. Men frågan är; hur ska du identifierar din målgrupp?

Identifiera befintliga kunder
Ett bra ställe att börja på är bland befintliga kunder. Vilka är det som köper mest och är era mest uppskattade kunder? De är ju dem du vill ha fler av. Försök att hitta en röd tråd för att se vad som utmärker just den kundgruppen. För att hitta dina bästa kunder behöver du ställa dig själv frågan: Vilka kunder är bäst för dig?

  • De som handlar för mest pengar?
  • De som handlar oftast?
  • De som rekommenderar till andra?
  • De som sprider ditt budskap i sociala medier och pratar om dina produkter?

När du vet det kan du plocka ut “önskekunden” bland dina befintliga kunder och försöka hitta gemensamma egenskaper. Är de unga eller gamla, har det stor eller liten plånbok, bor det i Sverige eller Europa, har de familj eller lever de i singelhushåll?

Lär känna dina kunder
Nu när du har sållat ut och är på det klara med vilka kunder du vill ha fler av behöver du lära känna dem. Ge dig ut i världen fysiskt eller digitalt och ta reda på mer! Ställ frågor om din produkt och kundernas beetende och liv – bli klokare. Det handlar egentligen om att lyssna. Fokus ska ligga på att lära känna målgruppen så akta dig så att det inte är du som står och håller låda. Men fråga gärna ivrigt.

Försök att förstå dina kunder
Nu när du lärt känna dina kunder så kommer det svåraste steget – att förstå dem.
“Puh, nu vet jag ju allt!” tänker du.
Men så lätt är det inte! Nu behöver du sätta din analytiska förmåga på prov. De svar du fått är ledtrådar men du måste själv pussla ihop dem till en helhetsbild. Berättade de om sina stressiga liv så behöver du inse att de uppskattar tjänster där de kan spara tid eller som förenklar deras vardag. Säger de att de gillar att umgås så uppskattar de antagligen en glad och trevlig support och ser du att de bryr sig om sin stil så kanske du behöver tänka över designen på dina produkter.

Förståelsen för vad dina kunder behöver, drömmer om eller vad som är deras drivkrafter är nyckeln till att planera och placera rätt budskap i rätt kanaler vid rätt tillfällen. Ju mer väldefinierad och äkta bild du har av dina kunder och deras behov desto bättre kan du tillgodose dem – ökad försäljning! 

Beskriv dina typkunder
Nästa steg blir att beskriva dina typkunder. Din typkund är din mest vanliga kund och genom att skissa typkunden får du ett fiktivt porträtt som du kan använda för att illustrera din målgrupp. Rita upp hur han eller hon ser ut, äldre eller yngre, vad tycker personen om att göra på fritiden och vilka är hans/hennes drömmar? Här är ytterligare egenskaper som är bra att få med:

  • Demografiska uppgifter såsom kön, ålder, civilstånd, utbildning.
  • Intressen och hobbies.
  • Drivkrafter.
  • Behov och förväntningar.
  • Kanaler de socialiserar i.

När du har tagit fram dina typkunder kan du använda dem i olika sammanhang för att säkerhetsställa att ditt innehåll är anpassat till rätt målgrupp. Att ha typkunder är bra för alla led i ditt företag. Det kan hända att du och ”Eric” har olika bilder av vilka era kunder är. Men genom att ha typkunder som utgångspunkt kommer ni att arbeta mot att göra “samma” kund nöjd och det blir enklare att ta smarta beslut. Det gör det även enklare för dig att veta vad, var och vart du ska rikta ditt budskap. Ställ dig exempelvis frågor som, hade din typkund hittat det här innehållet och vad hade hon tyckt om det utifrån sina preferenser, åsikter och värderingar?

Testa om du hittat rätt
Kanske har du nu ringat in din målgrupp? Kalas! Men än är vi inte i mål. Nu behöver du testa om du faktiskt har hittat rätt. Ta fram budskap, produkt och marknadsföring anpassade för din målgrupp. Testa sedan för att se hur det fungerar. Rikta din marknadsföring, be din försäljningsavdelning att fokusera på din nya målgrupp, ändra din design efter det du tror målgruppen uppskattar.

Therese tipsar: Se till att du kan mäta allt du gör. Prova att dela upp din digitala marknadsföring i segment inom din målgrupp. Kanske efter ålder eller kön och se vilka annonser som fungerar inom vilket segment. Lär dig allt om dina kunder och du kommer att bli din egen expert!

Varför ditt företag?
Nu när du vet allt om din målgrupp så behöver de veta mer om dig. De har insett att du vet vad de behöver. Nu är det upp till dig att bevisa att du har något som de efterfrågar. Det gör du genom att i din marknadsföring och kommunikation med kunden inkludera allt du lärt dig. Om de tror på dig och ditt företag ökar sannolikheten att de väljer dig och inte någon av dina konkurrenter.

Så vad tjänar målgruppen på att välja just dig? Sparar de pengar? Blir de gladare? Får de en grym kvalitet? Eller har du supporten som drar flest ordvitsar?

Nu är det upp till dig. Gör ett ordentligt förarbete, lär känna din målgrupp och visa att du är rätt val! När det är dags att marknadsföra dig mot din målgrupp glöm inte att läsa det här inlägget med smarta marknadsföringstips!
 

// Therese Nilson
Marknadsassistent 

Postat Kategorier Okategoriserade